پروپوزال نقش ابعاد سرشت و منش و سبک های حل تعارض در پیش بینی وقوع طلاق عاطفی زوجین
عنوان به زبان انگلیسی:
The role of temperament and character dimensions and styles of conflict resolution in incidence emotive divorce
conflict resolution in incidence emotive divorce
ب – تعداد واحد پایاننامه: 6 واحد
ج- بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق به صورت مستند) :
یکی از مسایل تاثیر گذار در طلاق عاطفی خانواده ها رضایت و سازگاری زناشویی است .رضایتمندی و سازگاری زناشویی در بسیاری از ابعاد زندگی فردی و اجتماعی افراد، تاثیر داشته و ایفای نقش والدینی را آسان می سازد (کامینگ و واتسون،1997). ۱۵۰ هزار و ۳۲۴ طلاق در سال ۱۳۹۱ در ایران وقوع پیوسته است. یعنی روزانه ۳۸۱ زوج از یکدیگر جدا شدهاند. خیانت، مشکلات جنسی و تورم مهمترین دلایل طلاق هستند. در سال ۹۲ نیز ۱۵۸ هزار و ۷۵۳ مورد طلاق رخ داده بوده که بیشترین دلیل آن دخالت خانواده ها، عدم تحقق شروط ضمن عقد، اعتیاد و فقر مالی برآورد شده است(گزارش سازمان ثبت از کاهش ازدواج و افزایش طلاق در ایران،عصر ایران).میزان طلاق در ایران با توجه به تعداد طلاق نسبت به جمعیت تقریباً برابر با میزان طلاق در سه کشور اصلی اروپای غربی است. در فرانسه که حدود ۶۶ میلیون نفر جمعیت دارد در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۳۳ هزار طلاق انجام شدهاست. در آلمان ۸۲ میلیونی، حدود ۱۹۰ هزار طلاق و در انگلیس ۶۰ میلیونی هم ۱۴۴ هزار طلاق ثبت شدهاست و در ایران ۷۷ میلیونی هم در سال ۱۳۹۱ شمسی ۱۵۰هزار طلاق به وقوع پیوسته است. میزان طلاق در ایران در سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ به طور پیوسته در حال افزایش بوده و از ۹۴ هزار طلاق در سال ۱۳۸۵ به ۱۱۰ هزار در سال ۸۷، ۱۳۷ هزار در سال ۸۹ و ۱۵۰ هزار در سال ۹۱ رسیدهاست.یافته های پژوهشی ،نشانگر آن است که عوامل متعددی در رضایت مندی زناشویی تاثیر دارد از جمله شخصیت(اسچورمن- کروک،2001)، تحصیلات و طبقه اجتماعی(جلیلی،1385)، مسایل مالی، علاقه، توجه، حمایت، درک همسر، اشتغال و تعداد فرزندان(ترک،1385) و سبک های حل تعارض(بانز،2004) و ابعاد سرشت و منش در زوجین است(گاتمن،1994).
از عواملی که سازگاری زناشویی و طلاق عاطفی مرتبط است، ابعاد سرشت و منش است . ابعاد سرشت و منش توسط کلونینجر مطرح شده است .دیدگاه کلونینجر با تأکید بر پارامترهای زیست شناسی، یک چارچوب نظری محکم در مورد شخصیت پدید آورده است که هم شخصیت بهنجار و هم شخصیت نابهنجار را در بر میگیرد.
مقایسه سبک های دلبستگی و ابراز وجود در نابینا و بینا
چکیده: تحقیق حاضر به منظورمقایسه سبک های دلبستگی و ابراز وجود در افراد نابینا و بینا انجام شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه دانش آموزان نابینا و بینا در دامنه سنی 18-12 ساله بود که در سال تحصیلی 92-93 در مدارس راهنمایی و دبیرستان شهر اردبیل بودند. تعداد 15 نفر نابینا و 15 نفر بینا از میان دانش آموزان انتخاب شدند. پرسشنامه های سبک دلبستگی کولینز و رید و ابراز وجود شرینگ به عنوان ابزار جمع آوری داده ها به صورت انفرادی و در محل آموزشگاه بر روی آنها اجرا شد. ضمن آنکه روش تحقیق مطالعه حاضر با توجه به موضوع آن، از نوع علی- مقایسه ای بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند متغیری استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که بین سبک دلبستگی و ابراز وجود دانش آموزان نابینا و بینا تفاوت آماری معنی داری وجود دارد. بطوریکه میانگین دانش آموزان نابینا در سبک دلبستگی دوسوگرا بیشتر از دانش آموزان بینا می باشد ولی در سبک دلبستگی ایمن میانگین دانش آموزان بینا بیشتر است. همچنین در ابراز وجود میانگین دانش آموزان نابینا کمتر از بینا می باشد. تحلیل نتایج این تحقیق نشان می دهد روابط مناسب نابینایان با اطرافیان و آموزش ابراز وجود می تواند در کاهش افسردگی و اضطراب آنان موثر باشد.
واژه های کلیدی: سبک های دلبستگی، ابراز وجود، دانش آموزان، نابینایان
مقدمه
با کمی دقت و تامل در خلقت انسان ها، در می یابیم هیچ انسانی مانند یکدیگر نیستند. این تفاوت ها در ابعاد مختلف جسمی، ذهنی و رفتاری قابل مشاهده است. هر یک از انسان ها در مفهومی عام و گسترده استثنایی هستند، زیرا با یکدیگر از ابعاد مختلف وجودی تفاوت دارند. اما این تفاوت ها در اکثر افراد احتمالاً چشمگیر نیست و لذا، آن گروه را اصطلاحاً گروه هنجار یا متوسط تلقی می کنند. در حالی که آنچه از مفهوم استثنایی منتظر است، در واقع وجود تفاوت های فاحش برخی از انسان ها در زمینه های گوناگون با گروه اصطلاحاً هنجار یا متوسط است (سیف نراقی و نادری، 1389). یکی از این گروه های استثنایی را افراد نابینا و کم بینا شامل می شود، به طوری که از بدو پیداش بشر افرادی بودند که به واسطه علل مختلف از قدرت بینایی محروم شده اما به دلیل برخورداری از سایر قابلیت ها مورد توجه قرار گرفته اند.
پروپوزال مقابله با حملات سیاهچال در شبکه های موردی سیار مبتنی بر AODV، از طریق سیستمهای تشخیص نفوذ
قسمتی از متن:
پرسش اصلی تحقیق (مسأله تحقیق)
توپولوژی پویا، فقدان یک مدیریت متمرکز، طبیعت بیسیم و عدم وجود یک ساختار ثابت، شبکههای موردی سیار را نسبت به حملات امنیتی آسیبپذیر ساخته است. یکی از این حملات، حمله سیاهچال میباشد. وقوع یک حمله سیاهچال، باعث بروز مشکلاتی میشود که از آن جمله میتوان به استراقسمع و یا حذف کردن بستههای داده و مختل کردن منابع موجود در یک مسیر خاص اشاره کرد.
این پایاننامه به دنبال آن است که با بهرهگیری از روشهای تحلیلی، امنیت شبکههای MANET مبتنی بر پروتکل AODV را، در مقابل حملات سیاهچال بهبود دهد.
بیان مسأله (تشریح ابعاد، حدود مسأله، معرفی دقیق مسأله، بیان جنبههای مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسشهای تحقیق، منظور تحقیق)
شبکههای سیار موردی، دارای کاربردهای فراوانی مانند پوشش دادن مناطق در هنگام وقوع حوادث ناگوار و یا کاربردهایی در میدانهای جنگ میباشند، ولی این دسته از شبکهها نیز برای انجام صحیح اعمال شبکه که شامل مسیریابی، جلورانی بستههای داده، نگهداری و بروزرسانی اطلاعات مسیریابی میباشد، به امنیت نیازمند هستند. در واقع امنیت شرط لازم برای عملکرد درست اعمال شبکه است و بدون آن تضمینی برای انجام صحیح این اعمال وجود ندارد. در صورت شکستن موانع ایمنی نه چندان قدرتمند این شبکهها، نفوذگران قادرند خود را به عنوان عضوی از این شبکهها جا زده و در صورت تحقق این امر، امکان دستیابی به اطلاعات حیاتی، حمله به سرویسدهندگان مجموعه، تخریب اطلاعات، ایجاد اختلال در ارتباطات گروههای شبکه با یکدیگر، تولید دادههای غیرواقعی و گمراهکننده، سوءاستفاده از پهنای باند موثر شبکه و دیگر فعالیتهای مخربانه وجود دارد.
مطالعه بیان ژنهای کاسپاز3 وbaxدر سلولهای lncap تحت القای کمپلکس vo-salen
چکیده
در این پژوهش کمپلکس معدنیVO-Salenو 5-Br-meso-VO-Salenاز تراکم آلدولی اتیلن دی آمین سالسیل آلدهید در حضور ترکیب وانادیوم استیل استونات سنتز گردید. ابتدا قدرت آنتیاکسیدانی Salen به وسیلهی آزمون DPPHمورد ارزیابی قرار گرفت، نتایج نشان داد که Salen قدرت آنتیاکسیدانی بسیار ضعیفی در مقایسه با کمپلکسهای وانادیوم اکسید آن دارد. ارزیابی اثرات سمیت سلولی و ضد تکثیری کمپلکسهای Salen، VO-Salenو 5-Br-meso-VO-Salenنشان داد که رشد سلولهایLNCaP بعد از 16 ساعت تیماربه ترتیب با IC50 برابر با 276/736 ، 42/428 و 55/403 میکرومولار مهار گردید. جهت ارزیابی رویداد مرگ برنامهریزی شدهی سلولی، بیان کمی برخی از ژنهای کد کنندهی فاکتورهای مسیر سیگنالینگ مرتبط با آپوپتوزیس سلولی مورد بررسی قرار گرفت یافتههای حاصل از این آزمایشها نشان داد هر دو کمپلکسVO-Salenو 5-Br-meso-VO-Salen بیان کاسپاز 3 را به ترتیب به میزان 82/1 و 16/7 برابر القا میکند، القای بیان ژن bak توسط VO-Salenو نیز بیان ژن bax بهوسیلهی 5-Br-meso-VO-Salen ممکن است باعث پلیمریزاسیون پروتیئنهای Baxو Bakدر غشای میتوکندری شده و با بیان کاسپاز3 مسیر میتوکندریایی آپوپتوزیس ادامه یابد.
قسمتی از متن:
مرحله ی نسخه برداری معکوس در RT-PCR
نسخه های mRNA می توانند به طور قابل توجهی ایجاد ساختمان های ثانویه یا دایمر هایی نمایند که توانایی آنزیم نسخه بردار معکوس در تبدیل mRNA به cDNA را تحت تاثیر قرار می دهد. این امر از
دقت روش RT-PCR در تعیین کمیت mRNA های مختلف می کاهد(24).دو آنزیم نسخهبردار معکوس رایج،AMV-RT[1]و [2]MMLV-RT هستند. AMV-RT با دوامتر از MMLV-RT بوده و تا دمای 55 درجهی سانتیگراد پلیمریزاسیون قابل توجهی را حفظ مینمایند(25) و میتواند به رفع مشکل ایجاد ساختمان ثانویهی RNA کمک نماید. در مقابل MMLV-RTو مشتقات ساخته شده از آن توسط مهندسی ژنتیک به طور معنیداری فعالیت RNase H کمتری از AMV-RT دارند. از آنجا که کاهش فعالیت RNaseH میتواند در سنتز محصولات با زنجیره بلند موثر باشد، در صورتی که هدف از آزمایش تکثیر مولکول cDNA با اندازهی کامل باشد، ممکن است MMLV-RT گزینهی بهتری محسوب گردد(26).
مرحلهی نسخهبرداری معکوس را میتوان با استفاده از پرایمرهای اختصاصی یا پرایمرهای الیگو دی تی[3] انجام داد. استفاده از پرایمرهای اختصاصی mRNA ، باعث کاهش تکثیر زمینهای[4] میشود، حال آنکه استفاده از الیگو دی تی تعداد مولکولهای mRNA که میتوانند از یک نمونه کوچک RNA مورد آنالیز قرار گیرند را به حداکثر میرساند. پرایمرها میتوانند باعث انحرافی بارز در تعدادکپی mRNA محاسبه شده شوند(27).
1-1-15-مرحله واکنش زنجیرههای پلیمراز در RT-PCR
رایجترین آنزیم DNA پلیمراز مورد استفاده DNA– پلیمرازTaq[5] است که دارای یک فعالیت نوکلئازی 3´ → 5´ بوده، اما فاقد فعالیت اگزونوکلئازی اصلاح خطا میباشد. از اینرو، هنگامی که صحت
فرایند، هدف اصلی است استفاده از آن توصیه نمیگردد. ثابت میکائیلیس آنزیمهای دیگر میتوانند تا دو برابر متفاوت از Taq پلیمراز باشند که این امر اثری مستقیم بر دمای اتصال[6] موثر پرایمر دارد(27)، اما در هر بار تغییر آنزیم، شرایط آزمایش باید بهینه گردد و نتایج بهدست آمده ممکن است مستقیما قابل مقایسه نباشند.
غلظت های Mg2+ و dNTP نیازمند کنترل دقیق هستند، زیرا Mg2+ فعالیت آنزیم را تحت تاثیر قرار داده و مخلوط های dNTP نا متعادل باعث کاهش صحت عمل پلی مراز می شوند. همچنین Mg2+ باعث افزایش دمای ذوب یا Tm در DNA دو رشته ای شده و تولید کمپلکس هایی محلول با dNTPs می نماید. از این رو غلظت های بالای dNTP ها در فعالیت پلی مراز اختلال نموده و اتصال پرایمر را توسط کاهش Mg2+ آزاد تحت تاثیر قرار می دهد(28).
1-1-16-مفاهیم Real Time PCR
1-1-16-1-خط پایه
چرخه های ابتدایی PCR که طی آن تغییر اندکی در سیگنال فلورسنس ایجاد می گردد ( معمولا چرخه های 3 تا 15 ) را خط پایه[7] می نامند. تغییرات در شرایط واکنش و محیط می تواند میزان فلورسنس تولیدی را تحت تاثیر قرار دهد. به طور کلی سطح فلورسنس در هر چاهک متناسب با میزان مولکول هدف موجود در آن است. سطوح فلورسنس ممکن است به دلیل تغییرات در محیط واکنش که ایجاد یک سیگنال زمینه ای می نماید ، دچار نوساناتی شود. سیگنال زمینه ای به ویژه طی چرخه های ابتدایی PCR و قبل از تجمع معنی دار قطعه هدف مشهود تر است. طی این چرخه های ابتدایی PCR ، سیگنال زمینه ای تمام چاهک ها برای تعیین سطح فلورسنس خط پایه در تمام تیوب های واکنش مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت، هدف تعیین زمانی است که تکثیر قطعه مورد نظر به طور معنی داری بیش از سیگنال زمینه ای شود. که این امر اندازه گیری دقیقتر فلورسنس را تسهیل می نماید(29).
1-1-16-2-چرخه آستانه[8]
در Real Time PCR واکنش ها توسط یک نقطه زمانی ( یا یک سیکل PCR ) مشخص میگردد که در آن تکثیر قطعه هدف برای نخستین بار قابل تشخیص میگردد. این معیار معمولا چرخه آستانه یا ( CT ) نامیده میشود و زمانی است که شدت فلورسنس تولیدی در اثر تکثیر قطعات طی واکنش زنجیره ای پلیمراز تا سطحی بالاتر از میزان نسبتا ثابت فلورسنس زمینه ای افزایش مییابد. ملاک تعیین آستانه معمولا 10 برابر انحراف استاندارد Rn برای چرخه های اولیه PCR ( خط پایه ) است. آستانه باید در ناحیه ای قرار گیرد که PCR به صورت نمایی تکثیر می یابد. آستانه یک میزان عددی است که به هر واکنش نسبت داده شده و نشان دهنده یک نقطه از نظر آماری معنی دار در بالاتر از خط پایه محاسبه شده می باشد. برای بدست آوردن مقادیر صحیح CT لازم است که خط پایه دو چرخه قبل از میزان CT برای فراوان ترین نمونه قرار گیرد. به دامنه غلظت های آغاز کننده نمونه که منجر به مقادیر صحیح CT میگردد، دامنه دینامیکی گفته می شود(30).
فهرست مطالب
عنوان……………………………………………………………………… صفحه
فصل اول: مقدمه و تاریخچه
1-مقدمه. 2
1 -1- سرطان. 2
1-1-1- ویژگی های اساسی سلول های سرطانی. 3
1-1-2-عاملهای سرطان. 3
1-1-3-ژنتیک سرطان. 4
1-1-3-3- ژنهای مهار کنندهی تومور 7
1-1-5- بررسی سرطان پروستات از دیدگاه ژنتیکی. 8
1-1-6- مرگ سلولی آپوپتوزیس... 9
1-1-6-1- مسیر آپوپتوزیس... 10
1-1-6-2- مسیر خارج سلولی آپوپتوزیس... 11
1-1-6-2- مسیر داخل سلولی آپوپتوزیس... 12
1-1-6-3- تنظیم مسیر داخلی آپوپتوزیس از طریق پروتئینهای خانواده Bcl2. 13
1-1-7-ماشین آپوپتوتیک.. 15
1-1-7-1-کاسپازها و مسیرهای آپوپتوتیک.. 16
1-1-7-1-1-ساختار کاسپازها و فعالیت آنزیماتیک.. 16
1-1-7-1-2-ساختار پروکاسپازها 16
1-1-7-1-3- ساختارهای کاسپازهای فعال. 17
1-1-7-1-4-کاسپازهای عمل کننده 18
1-1-8-کمپلکسهای سالن. 19
1-1-8-1-کمپلکسهای نوع سالن. 20
1-1-8-1-1-جنبههای عمومی کمپلکسهای سالن. 20
1-1-8-1-2-کمپلکسهای قابل حل در آب سالن. 21
1-1-8-1-3-کمپلکس آهن سالن. 21
1-1-9- Real Time PCR.. 22
1-1-10-مقایسه ی Real Time PCR و PCR معمولی. 22
1-1-11 -فازهای PCR.. 23
1-1-12-اصول RT-PCR به شیوهی معمولی و Real Time. 24
1-1-13- Real Time PCR یک مرحلهای یا دو مرحلهای. 24
1-1-14-مرحله ی نسخه برداری معکوس در RT-PCR.. 25
1-1-15-مرحله واکنش زنجیرههای پلیمراز در RT-PCR.. 26
1-1-16-مفاهیم Real Time PCR.. 27
1-1-16-1-خط پایه. 27
1-1-16-2-چرخه آستانه. 27
1-1-16-3-منحنیهای استاندارد 28
1-1-17-تئوری Real Time PCR.. 29
1-1-17-1- روشهای مختلف تعیین کمیت به وسیلهی Real Time PCR.. 30
1-1-17-1-1-تعیین کمیت مطلق. 30
1-1-17-1-2-روش منحنی استاندارد برای تعیین کمیت نسبی. 30
1-1-17-2-منحنی ذوب و پرایمر دایمرها 30
1-1-17-2-1-پرایمر دایمرها 31
1-1-17-2-2-اثر پرایمر دایمرها بر PCR کمی. 32
1-1-18-رنگهای متصل شونده به DNA.. 32
1-2- پیشینهی تحقیق. 33
فصل دوم: مواد و روشها
2ـ مواد و روشها 42
2ـ1ـ ابزار مورد استفاده 42
2ـ2ـ رده سلولی. 42
2ـ3ـ مواد مورد استفاده 42
2ـ3ـ1ـ بافر PBS. 42
2ـ3ـ2ـ محیط کشت RPMI 1640. 43
2ـ3ـ3ـ آنتی بیوتیک.. 43
2ـ3ـ4ـ محیط کشت فریزینگ.. 43
2ـ3ـ5ـ محلولMTT. 43
2ـ3ـ6ـ بافر گلایسین. 44
2ـ3ـ7ـ محلول استوک EDTA (5/0 مولار) 44
2ـ3ـ8ـ بافر X5 TAE (Tris- Acetic acid-EDTA) 44
2-3-9- بافر بارگذاری. 44
2-3-10- پرایمرهای مورد استفاده 45
2-3-11-کیت Real Time PCR SYBR GeenI 45
2-3-12- سنتز کمپلکس VOS و 5BMVOS. 45
2-3-12-1- سنتز لیگاند شیفباز H2L1: 46
2-3-12-2- سنتز کمپلکسVOL1: 46
2-3-12-3- سنتز لیگاند H2L2 46
2-3-12-4- سنتز کمپلکس VOL2 : 47
2-3-13- سایر مواد 47
2-4- روشها 48
2-4-1- تعویض محیط کشت.. 48
2-4-2- کشت مجدد سلولها 48
2-4-3- ذخیره و نگهداری بلند مدت سلولها 49
2-4-4- حیات مجدد سلولها 51
2-4-5- شمارش سلولها با تریپان بلو 51
2-4-6- سنجش حیات سلولها با آزمون MTT. 52
2-4-7-استخراج RNA.. 52
2-4-8- الکتروفورز RNA بر روی ژل آگاروز 54
2-4-9-روشهای آشکار سازی RNA.. 54
2-4-10-RT-PCR.. 55
2-4-11- واکنش Real Time PCR.. 56
2-6-3- اجزای تشکیل دهندهی واکنش در Real Time PCR.. 56
2-7- روش مورد استفاده برای تعیین کمیت 57
فصل 3 نتایج
3- نتایج. 59
3-1- بررسی اثر آنتی اکسیدانی salen. 59
3-2بررسی اثرات سیتوتوکسیسیتی و ضد تکثیری salen، VOS و 5BMVOS بر روی لاینهای سلولی LNCaP 60
3-2-1 بررسی کسر ماندگاری سلولها با استفاده از آزمون MTT. 60
3-2-1-1-نتایج حاصل از آزمون MTT توسط تاثیرVOS بر روی لاینهای سلولی LNCaP. 60
3-2-1-2مطالعات مورفولوژیکی سلولهای تیمار شده با VOS استفاده از تصویربرداری با میکروسکوپ اینورت 61
3-2-2- 1- نتایج حاصل از آزمون MTT توسط تاثیر Salen بر روی لاینهای سلولی LNCaP. 62
3-2-2- 2- مطالعات مورفولوژیکی سلولهای تیمار شده با Salen 63
3-2-3-1- نتایج حاصل از آزمون MTT توسط تاثیر 5BMVOS بر روی لاینهای سلولی LNCaP. 64
3-2-3-2- مطالعات مورفولوژیکی سلولهای تیمار شده با 5BMVOS. 65
3-3- نتایج حاصل از استخراج و بارگذاری RNA بر روی ژل آگارز 66
3-4- نتایج حاصل از Real Time PCR.. 68
3-4-1بررسی منحنی ذوب مربوط به ژن GAPDH به عنوان ژن خانهدار، کاسپاز3 ، bax و bak قبل و بعد از تیمار 68
3-4-2- منحنی استاندارد ژن GAPDH ، کاسپاز3 ، bax و bak قبل و بعد از تیمار: 70
3-4-3- منحنی تکثیر ژنها 71
3-4-3منحنی تکثیر ژنهای ژنGAPDH ،کاسپاز 3 ، bax و bak در دستگاه Real Time PCR از تیمار با VOS 71
3-4-4منحنی تکثیر ژنهای ژنGAPDH ،کاسپاز 3 ، bax و bak در دستگاه Real Time PCR قبل و بعد از تیمار با 5BMVOS. 72
3-4-5- نتایج حاصل از آنالیز دادهها با استفاده از روش2-ΔΔCt 74
3-5- نتایج حاصل از بارگذاری PCR بر روی ژل آگارز 2 درصد. 75
3-5-1-نمونههای تیمار شده با VOS. 75
3-5-2-نمونههای تیمار شده با 5BMVOS. 75
3-6- اثر مهاری DMSO , Salen و VOS بر روی آنزیم Taq DNA پلیمراز 76
فصل 4 : بحث و نتیجهگیری
4- بحث.. ……….........78
منابع………….……………………………………………………………..83
پاورپوینت طرح اختلاط رو سازی قسمت 2 شامل 46 اسلاید (ویژه رشته های مهندسی مهندسی عمران و ساختمان) می باشد. در ادامه بخشی از متن این پاورپوینت و فهرست آن را برای شما قرار داده ایم و در انتها نیز تصویری از پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت را برای شما قرار داده ایم تا بتوانید جزییات آن را مشاهده نمایید و در صورت تمایل به داشتن این پاورپوینت ، اقدام به خرید آن نمایید.
طرح اختلاط آسفالت، معمولاً شامل انتخاب مصالح، قیر و افزودنی هایی است که مخلوط های آسفالتی را در نسبت های مختلف اجزا و عناصر گوناگون آزمایش کرده و طرح اختلاط بهینه، که شامل بهترین ترکیب اجزا می باشد را ارائه می دهد. به طور کلی مقصود از طرح اختلاط مخلوط های آسفالتی، تعیین بهترین مخلوط قیر و مصالح سنگی می باشد، به گونه ای که خصوصیات ذیل در آسفالت ساخته شده با آن طرح قابل دسترسی باشد: -مقاومت کافی، - درصد فضای خالی آسفالت مناسب، - کارایی مناسب، - عملکرد مناسب ، -درصد فضای خالی مصالح سنگی مناسب.
مقدمه
روش طرح اختلاط سوپرپیو
انتخاب قیر
انتخاب مصالح
آماده سازی مخلوط های آسفالت
متراکم سازی مخلوط های آسفالت
تعیین میزان قیر طرح
الزامات طرح اختلاط رویة آسفالتی
نکات مثبت و محدودیت ها و ضعف های روش طرح اختلاط حجمی رویة آسفالت
روش طرح اختلاط ژیراتوری
متغیرهای متراکم سازی درGTM
روش طرح اختلاط
.
عنوان: طرح اختلاط رو سازی قسمت2
فرمت: پاورپوینت
تعداد صفحات: 46 اسلاید
ارائه شده در: فروشگاه های سازه برتر
.
تصویر پیش نمایش اسلایدهای این پاورپوینت:
مشخص کردن رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران گروه های آموزشی
زندگی عصر صنعتی بطور سنتی بر پیشرفت فن آوری، بهره وری و رشد تاکید داشته است و انسان بطور ضمنی و یا آشکارا به همراه زمین و سرمایه بعنوان یکی از عوامل تولید مطرح شده است. از آن جا که بین رویه های مدیریت منابع انسانی و کیفیت زندگی کاری رابطه مستقیمی وجود دارد، لذا حیات مجدد بخشیدن به کارکنان از طریق ارتقا کیفیت زندگی کاری ایشان کلید موفقیت هر سازمانی محسوب می شود(محب علی،1373: 54- 39).
توجهی که امروز به کیفیت زندگی کاری می شود بازتابی است از اهمیتی که همگان برای آن قائل هستند. کارکنان درخواست دارند در کارشان نظارت و دخالت بیشتری داشته باشند و مانند یک مهره در یک دستگاه بزرگ بشمار نیایند. هنگامی که با کارکنان با احترام رفتار شود و آنان فرصت بیان اندیشه های خود را داشته و در تصمیم گیری ها بیشتر دخالت کنند واکنش مطلوب و مناسب از خود نشان خواهند داد(دولان و شولر،1376: 355).
مفهوم کیفیت زندگی کاری در حال حاضر مربوط به فلسفه ای در سازمانهاست که می خواهد شان و منزلت کارکنان را افزایش دهد، تغییراتی در فرهنگ سازمانی ایجاد کند و رفاه فیزیکی و روحی کارکنان را افزایش دهد. در بعضی سازمانها، برنامه های کیفیت زندگی کاری قصد دارند،اعتماد، درگیری و توانایی حل مسئله کارکنان را افزایش دهند و در نتیجه رضایت و اثربخشی سازمانی را افزایش دهند(نامبی[1]،2003: 148).
نامبی به نقل از گری و استارک[2](2003)می گوید: اگر کارکنان احساس عدم پیشرفت در کارشان کنند، احتمال وفادار ماندن آنها به سازمان کم می شود و احتمال دارد به خرابکاری، غیبت و تجاوز به حقوق دیگران اقدام نمایند و یا ممکن است از خستگی یا فشارهای کار رنج ببرند که بطور زیان آوری هم کیفیت زندگی کاری و هم بهره وری را تحت تاثیر قرار دهند(نامبی،2003: 148).
فرضیه چهارم(قانونگرایی در سازمان)
با توجه به نتایج بدست آمده از فرضیه چهارم پیشنهاد می شود که:
فرضیه پنجم(وابستگی اجتماعی)
با توجه به نتایج بدست آمده از فرضیه پنجم پیشنهاد می شود که:
فرضیه ششم(فضای کلی زندگی)
با توجه به نتایج بدست آمده از فرضیه ششم پیشنهاد می شود که:
فرضیه هفتم(انسجام اجتماعی)
با توجه به نتایج بدست آمده از فرضیه هفتم پیشنهاد می شود که:
فرضیه هشتم(توسعه قابلیتهای انسانی)
با توجه به نتایج بدست آمده از فرضیه هشتم پیشنهاد می شود که:
پژوهشگر امیدوار است انجام این پژوهش مانند هر پژوهش دیگری بتواند انگیزه و محرکی برای انجام پژوهشهای بعدی در زمینه کیفیت زندگی کاری گردد. لذا پیشنهاد می گردد پژوهشهای زیر توسط پژوهشگران علاقمند انجام شود:
پایان نامه مشخص کردن رابطه کیفیت زندگی کاری با عملکرد مدیران گروه های آموزشی
زندگی عصر صنعتی بطور سنتی بر پیشرفت فن آوری، بهره وری و رشد تاکید داشته است و انسان بطور ضمنی و یا آشکارا به همراه زمین و سرمایه بعنوان یکی از عوامل تولید مطرح شده است. از آن جا که بین رویه های مدیریت منابع انسانی و کیفیت زندگی کاری رابطه مستقیمی وجود دارد، لذا حیات مجدد بخشیدن به کارکنان از طریق ارتقا کیفیت زندگی کاری ایشان کلید موفقیت هر سازمانی محسوب می شود(محب علی،1373: 54- 39).
توجهی که امروز به کیفیت زندگی کاری می شود بازتابی است از اهمیتی که همگان برای آن قائل هستند. کارکنان درخواست دارند در کارشان نظارت و دخالت بیشتری داشته باشند و مانند یک مهره در یک دستگاه بزرگ بشمار نیایند. هنگامی که با کارکنان با احترام رفتار شود و آنان فرصت بیان اندیشه های خود را داشته و در تصمیم گیری ها بیشتر دخالت کنند واکنش مطلوب و مناسب از خود نشان خواهند داد(دولان و شولر،1376: 355).
مفهوم کیفیت زندگی کاری در حال حاضر مربوط به فلسفه ای در سازمانهاست که می خواهد شان و منزلت کارکنان را افزایش دهد، تغییراتی در فرهنگ سازمانی ایجاد کند و رفاه فیزیکی و روحی کارکنان را افزایش دهد. در بعضی سازمانها، برنامه های کیفیت زندگی کاری قصد دارند،اعتماد، درگیری و توانایی حل مسئله کارکنان را افزایش دهند و در نتیجه رضایت و اثربخشی سازمانی را افزایش دهند(نامبی[1]،2003: 148).
نامبی به نقل از گری و استارک[2](2003)می گوید: اگر کارکنان احساس عدم پیشرفت در کارشان کنند، احتمال وفادار ماندن آنها به سازمان کم می شود و احتمال دارد به خرابکاری، غیبت و تجاوز به حقوق دیگران اقدام نمایند و یا ممکن است از خستگی یا فشارهای کار رنج ببرند که بطور زیان آوری هم کیفیت زندگی کاری و هم بهره وری را تحت تاثیر قرار دهند(نامبی،2003: 148).
فرضیه چهارم(قانونگرایی در سازمان)
با توجه به نتایج بدست آمده از فرضیه چهارم پیشنهاد می شود که:
فرضیه پنجم(وابستگی اجتماعی)
با توجه به نتایج بدست آمده از فرضیه پنجم پیشنهاد می شود که:
فرضیه ششم(فضای کلی زندگی)
با توجه به نتایج بدست آمده از فرضیه ششم پیشنهاد می شود که:
فرضیه هفتم(انسجام اجتماعی)
با توجه به نتایج بدست آمده از فرضیه هفتم پیشنهاد می شود که:
فرضیه هشتم(توسعه قابلیتهای انسانی)
با توجه به نتایج بدست آمده از فرضیه هشتم پیشنهاد می شود که:
پژوهشگر امیدوار است انجام این پژوهش مانند هر پژوهش دیگری بتواند انگیزه و محرکی برای انجام پژوهشهای بعدی در زمینه کیفیت زندگی کاری گردد. لذا پیشنهاد می گردد پژوهشهای زیر توسط پژوهشگران علاقمند انجام شود:
مسئولیت مدنی وکلا و مشاوران قوه قضاییه
چکیده
زندگی (جان، مال و آبروی) بشر همواره در طول تاریخ با زیان های گوناگونی تهدید شده است که دست کم بخش مهمی از آنها غیر قابل پیش بینی و گریز ناپذیر بوده اند. فکر پیشگیری و جبران این زیان ها از دیرباز ذهن بشر را به خود مشغول کرده و سبب شده است که راه کارهای مناسب اجتماعی و حقوقی گوناگونی برای پیش گیری و مبارزه با آنها ارائه گردد. قاعده منع اضرار به دیگران و مسئولیت جبران زیان های ناروا و نیز بیم های اموال و مسئولیت در زمره این راه کارهای اساسی قرار دارند. پس هسته اصلی و محور اساسی این تحقیق منع اضرار به دیگران و لزوم جبران خسارت های نارواست. در هر مورد که شخص ناگزیر از جبران خسارت دیگری باشد می گویند در برابر او مسئولیت مدنی دارد. مسئولیت لازمه داشتن اختیار است. انسان آزاد و عاقل از پیامد کارهای خویش آگاه و مسئول آن است. در مسئولیت مدنی ورود ضرر شرط تحقق و از ارکان مسئولیت است. گستردگی روابط انسان ها و پیشرفت تکنولوژی و تخصصی شدن پاره ای از امور و عدم آگاهی افراد جامعه در مورد قوانین و مقررات، ضرورت مطرح شدن وکالت دادگستری را توجیه می کند که از حرف خاص بوده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است. وکیل نیز مانند سایر ارباب حرف مسئول اعمال و رفتار و گفتار خویش بوده و در صورتی که خارج از حدود اذن یا متعارف عمل نماید یا تقصیر او احراز شود مسئول جبران خسارت هایی است که از این راه متوجه موکل می شود. (ماده 951ق.م)
چکیده......................................................................................................................4
مقدمه.......................................................................................................................5
فصل اول: کلیات (تعاریف)....................................................................................
بخش اول: مفهوم مسئولیت....................................................................................8
مبحث اول: تعریف مسئولیت مدنی........................................................................9
بند اول: مسئولیت مدنی از نظر فقهی....................................................................9
بند دوم: مسئولیت مدنی از نظر حقوق موضوعه.................................................11
مبحث دوم: مسئولیت مدنی وکیل و مشاور حقوقی............................................11
بخش دوم: تعریف عقد وکالت...........................................................................11
مبحث اول: شناخت وکیل.................................................................................12
مبحث دوم: وسعت و دایره شمول وکالت........................................................13
فصل دوم: وظایف و مسئولیت های وکیل......................................................
بخش اول: مسئولیت وکیل در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی..................... 15
مبحث اول: مسئولیت وکیل در قبال نهاد قضایی و کارکنان آن.....................15
مبحث دوم: مسئولیت وکیل در مقابل موکل..............................................16
مبحث سوم: مسئولیت وکیل در مقابل طرف دعوا و وکیل او...................17
مبحث چهارم: تخلف از نظام صنفی وکالت.............................................17
بخش دوم: وکالت فضولی.......................................................................17
مبحث اول: برگشت آثار عقد وکالت به موکل........................................18
مبحث دوم: نمایندگی و وکالت در ایران ..............................................19
نتیجه.....................................................................................................20
پیشنهاد.................................................................................................22
منابع و مآخذ.......................................................................................23
مدیریت شبکه کامپیوتری
پیشگفتار
دوران ما را بدرستی عصر اطلاعات نامیده اند. در اندیشه ما، «فناوری اطلاعات» به مفهوم گردآوری، سازماندهی و پردازش داده های خام است بگونه ای که از آن «معرفت» جدید تولید شود. ظهور شبکه های کامپیوتری در دهه هفتاد میلادی تمام اسباب و لوازم تولید معرفت و دانش را فراهم کرد و به آن شتابی انفجار گونه داد شاید به کار بردن واژه «انقلاب اطلاعاتی» برای این روند تولید دانش مناسب تر باشد.
شبکه کامپیوتری چیزی بیش از یک ابزار در خدمت تولید دانش نیست ولی همین ابزار کارهایی را که ذهن بشر به جمع آوری داده آزمایش و نتیجه گیری نیاز دارد در کوتاهترین زمان ممکن محقق می شود.
دسترسی سریع و آسان به اطلاعات استفاده از قدرت پردازشی کامپیوترهای قوی و کارآمد ایجاد و بکارگیری تکنولوژی نوین ارتباطی برای تبادل اطلاعات و ایجاد نرم افزارهای هوشمند، به شکوفایی تمام شاخه های علوم مختلف انجامیده است.
در این پروژه به چگونگی مدیریت از شبکه های کامپیوتری پرداخته شده است.
چکیده
مدیریت و نگهداری شبکه، به منابع IT عظیمی نیاز دارد. جهت درک کامل اهمیت مدیریت شبکه باید تعدادی از وظایف اصلی مدیریت را بدانید:
جهت عیب یابی و رفع عیب در شبکه انجام دهید:
چکیده ای در مورد محافظت از داده ها
عوامل بد میتوانند اتفاق میافتند و در نهایت سرویسدهنده شما میتواند از کار بیفتد و در حین این فرایند فایلهای مهم شما را صدمه بزند و بدین ترتیب راهاندازی مجدد سیستم غیرممکن شود. هر شخصی که چنین وضعیتی را تجربه کرده باشد میتواند ترمیم یک سرویسدهنده سِرور(یا هر سرویسدهنده دیگری) را به عنوان یک تجربه ناخوشایند برایتان بازگو کند، خصوصاً بسیاری از این تکنیکها میتوانند برای بسیاری غیر عاقلانه به نظر برسند.
میتوانید آسیبپذیری را با برنامه ریزی از قبل و به کارگیری چندین مرحله ساده مشکلات مربوط به از کارافتادگی، سیستم را کاهش داده و بدین ترتیب شانس از دست دادن دادهها را نیز تا حد زیادی از بین ببرید
مدیریت دانش
چکیده
دانش در سازمانهای امروزی بعنوان یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمان ها تلقی می گردد.
به همین جهت مدیریت دانش موجود در سازمانها از اهمیت ویژه ای برخوردار گردیده است،در همین راستا مباحث مرتبط با مدیریت دانش و بکارگیری مناسب آن در سازمان ها،سوالاتی متعدد در ذهن اندیشمندان این حوزه بوجود آورده است.از آنجا که یکی از مهمترین عوامل موفقیت مدیریت دانش،وجود ساختار سازمانی مناسب، سازگار با مدیریت دانش میباشد.
مبحث ساختار سازمان سازگار با مدیریت دانش که بتواند استراتژی های کسب و کار و مدیریت دانش را همزمان پوشش دهد از اهمیتی دوچندان برخوردار گردیده است.استراتژی های مدیریت دانش در سازمان با توجه به تمرکز آن بر نوآوری و کارآیی در سازمان،نیازمند به ساختارهای سازمانی متفاوت است.بطور کلی دو نوع استراتژی برای مدیریت دانش در سازمان ها مورد توجه است که تحت عنوان استراتژی کدگذاری دانش واستراتژی شخصی سازی از آنها یاد می گردد.
استراتژی کدگذاری دانش با هدف افزایش کارآیی در سازمان وتمرکز به فرآیندها واستراتژی شخصی سازی با هدف نوآوری و تمرکز به افراد در سازمان،مستلزم ساختارهای سازمانی ویژه خود می باشند تا بتوانند از اثر بخشی لازم برخوردار گردند.در این تحقیق علاوه بر این به موارد مهمی چون چرخه مدیریت دانش،اجزای سیستم مدیریت دانش،سیستم مدیریت دانشkms،مدل های مدیریت دانش،پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان،دانش آفرینی،نقش مدیریت دانش در تحقیق حرکت استراتژیک سازمان،رویکرد های پیش نیاز جهت اجرای مدیریت دانش،بازارهای پویای دانش،اهمیت و جایگاه مشاوران در اجرای مدیریت دانش آینده مدیریت بحث به میان آمده است.روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از نوع توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات،مطالعات کتاب خانه ای و فیش برداری می باشد و نهایتاً نتیجه ای از مطالعات بدست آمد این بود که کاربرد مدیریت دانش در سازمان ها آثاری چون صرفه جویی و کارآیی،ایجاد فرصت های جدید،تغییر و نوآوری، بکارگیری بهتر نیروی انسانی ،سرعت فرآیندها و تدام برای سازمان ها خواهد داشت همچنین باعث هوشمند عمل کردن آنها و پی بردن به ارزش وجودی دانش در پیشرو اهدافشان خواهد شد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول کلیات 1
1-1مقدمه 2
1-2 بیان مساله
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
فصل دوم ادبیات تحقیق
2-1 تعریف دانش
2-2 تعریف مدیریت دانش
2-3 اصول مدیریت دانش
2-4 مفاهیم اساسی مدیریت دانش سازمانی
2-4-1 ریشه ها و عوامل پیدایش مدیریت دانش
2-4-2 مزیت پایدار مدیریت دانش
2-4-3 داده، اطلاعات و دانش
2-5 سطوح دانش
2-6 صورت های دانش
2-6-1 بعد اول-تکامل دانش ضمنی در سازمان ها
2-6-2 بعد دوم-حیات بخشی به دانش ضمنی
2-6-3 بعد سوم- انتقال دانش ضمنی
2-7 سلسله مراتب دانش
2-7-1 هرم دانش
2-7-2 فرا دانش
2-7-3 منابع دانش
2-7-4 چرخه دانش
2-8 چارچوب مدیریت دانش
2-9 استراتژی مدیریت دانش
2-9-1 استراتژی کد گذاری دانش
2-9-2 استراتژی شخصی سازی
2-9-3 انتخاب استراتژی صحیح
2-10 چرخه مدیریت دانش kms
2-11 اجزای سیستم مدیریت دانش
2-12 سیستم مدیریت دانش kms
2-13 مدل های مدیریت دانش
2-14 پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان
2-15 دانش آفرینی
2-15-1 ساز و کارهای دانش آفرینی
2-15-2 حرکت بسوی ساز مان های یادگیرنده،یاددهنده و مربی
2-16 نقش مدیریت دانش در تحقیق حرکت استراتژیک سازمان
2-17 رویکرد های پیش نیاز جهت اجرای مدیریت دانش
2-17-1 مدیریت دانش و مدیریت کیفیت جامع
2-17-2 مدیریت دانش و مهندسی مجدد
2-18 بازارهای پویای دانش
2-18-1 کاستی های بازار
2-18-2 روش های ایجاد بازارهای دانش کارآمد
2-18-3 مزایای بازار دانش
2-18-4 مدل مفهومی بازار دانش
2-19 جایگاه مشاوران در اجرای مدیریت دانش
2-20 آینده مدیریت دانش
2-20-1 منابع مدیریت دانش
2-20-2 نظام های مدیریت دانش
2-20-3 نسل های مدیریت دانش
2-20-4 ناکامی مدیریت دانش در سازمان ها
فصل سوم روش تحقیق
فصل چهارم نتیجه گیری
مدیریت استاندارد کیفیت
چکیده
با وجود کشمکشهای تجاری برای جلب رضایت مشتریان و فتح بازارهای رقابتی، نیاز به تولید محصولات و ارائه خدمات قابل اطمینان به طور روزافزونی بیشتر میشود. روش شش سیگما ابزاری برای بهبود کیفیت است. هرچه به شش سیگما نزدیکتر شویم ، نیاز به آزمون و بازرسی کاهش مییابد، هزینهها کاهش مییابند، چرخه تولید کوتاهتر میشود و رضایت مشتری بهتر تامین میشود. می توان گفت رسیدن به شش سیگما یک هدف نیست بلکه یک افق است که همواره راه حرکت به سمت تعالی هرچه بیشتر سازمان را به ما نشان می دهد. نقش افراد در اجرای این روش کیفی غیر قابل چشم پوشی است. تیمها با تلاشهای کیفی که برای اجرای موفق شش سیگما انجام می دهند بخش مهمی از این فرآیند را عهده دار می باشند. اینکه تا چه حد یک ابزار کیفی مهم و پیشرفته باشد مهم نیست. آن چیزی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است نقش انسان در بکار گیری این ابزارها می باشد. در نتیجه تیمهای کاری نقش بسیار عمده ای در موفقیت فرآیند شش سیگما ایفا میکنند. این مقاله سعی دارد تا با بررسی نقش تیمها در اجرای فرآیند شش سیگما به چگونگی بکارگیری تیمها در طی این فرآیند بپردازد و ارزش و اهمیت ترکیب تیمها با شش سیگما را بیان نماید. و در پایان یک الگو برای این تیم ها ارائه دهد.
- مقدمه
سیر تحولات جهانی به سمت دستیابی به تکنولوژی نوین و فن آوری برتر در ارائه محصولات و خدمات ، اهمیت کیفیت و لزوم توجه به آن را اجتناب ناپذیر نموده است. امروزه دیگر پرداختن به مقوله کیفیت یک مزیت رقابتی نیست بلکه پاسخگویی به یک نیاز حیاتی است. افزایش آگاهی افراد، لزوم نوآوری در فن آوری ، جهانی شدن کسب و کار ، افزایش رقابت و رشد فزاینده نیازهای جامعه از جمله عواملی است که عرصه را بر مدیران و مجریان شرکتهای تولیدی و خدماتی تنگ نموده و آنان را مجبور به توجه روز افزون به بحث کیفیت محصولات و خدمات نموده است. یکی از ابزارهایی که امروزه بعنوان یک روش سیستماتیک ، جهت بکارگیری منسجم از ابزارهای مختلف کیفی ، در جهت رسیدن به سطح کیفیت عالی مورد استفاده قرار می گیرد متدولوژی شش سیگما می باشد.
شش سیگما یک فرآیند است با مجموعه ابزارهای آماری ، که برای اجرای نظریه ها و فلسفه های مدیریت در راه رسیدن به تعداد عیب کمتر از 4/3 در میلیون استفاده می شود. شش سیگما با توجه به اهداف تعیین شده و جمع آوری داده ها که با بکار بردن تکنیکهای آماری وکاربرد ابزارهای مدیریتی صورت می گیرد به همراه تحلیل نتایج ، از طریق کاهش نقص در محصولات و خدمات ، در جهت ایجاد تغییر در سازمان و تامین کیفیت مورد نیاز و رضایت مشتری گام بر می دارد. بطور کلی می توان گفت ششسیگما گزاره جدید مدیریت با هدف ارتقای سودآوری، افزایش سهم بازار و کاهش هزینه ، از طریق حل مشکلات و کاهش تغییرپذیری در فرآیندهای عملیاتی و کسب و کار سازمان است. روش شش سیگما ابزاری برای بهبود کیفیت است. هرچه به شش سیگما نزدیکتر شویم ، نیاز به آزمون و بازرسی کاهش مییابد، هزینهها کاهش مییابند، چرخه تولید کوتاهتر میشود و رضایت مشتری بهتر تامین میشود.
متدولوژی شش سیگما اولین بار در شرکت موتورولا پایه ریزی شد. زمانی که اکثر شرکتهای آمریکایی بر این باور بودند که کیفیت هزینه ایجاد می کند و تلاش در جهت کیفیت بیشتر باعث سودآوری کمتر خواهد شد ، در شرکت موتورولا (در سال 1979) ارتباط و وابستگی بین کیفیت بالاتر و هزینههای توسعه پایینتر در تولید محصولات، شناختهشد و مورد توجه قرار گرفت. در آن سال برخلاف نظریات قبلی که کاهش سرعت تولید و افزایش هزینه را عامل بهبود کیفیت میدانستند، در موتورولا به این نتیجه رسیدند که بهبود کیفیت موجب افزایش سرعت تولید و کاهش هزینههای تولید میگردد. یعنی باید به کیفیت بعنوان علت نگاه شود و نه معلول.
بنابراین می توان گفت شرکت موتورولا در دهه 80 با بکار بردن یک نوع مهندسی مجدد در مدیریت کیفیت جامع به طرح روششناسی شش سیگما دست یافت
.به طور خلاصه می توان گفت هدف اصلی متدولوژی شش سیگما اجرای یک استراتژی مبنی بر اندازه گیری است که بر بهبود فرآیند و کاهش تغییر پذیری تمرکز می کند. از دو متدولوژی در پروژه های شش سیگما استفاده می شود. یکی فرآیند DMAIC که یک سیستم بهبود برای فرآیندهای موجودی است که خارج از حدود مشخصات قرار دارند و به دنبال راهی برای بهبود و افزایش سود در آنها هستیم.