کودکان و دانش آموزان ناشنوا
اختلالات گویایی نتیجه ای است از نقص شنوایی ، البته بجز در مواردی که اختلالی در دستگاه صوتی فرد بوجود می آید . دانش آموزان نا شنوا نه تنها ازنظر رشد عمومی ضعیف هستند بلکه در طول زندگی از نظر مهارت های برقراری ارتباط زبانی ، مانند درک مفاهیم و معانی کلمات ، صحبت کردن ، خواندن و نوشتن همواره دچار اشکال عمده و کندی قابل ملاحظه ای هستند . از آنجایی که زبان عامل مهمی است در بر قراری روابط اجتماعی و آموزش و یاد گیری علوم مختلف ، بدیهی است که مشکل دانش آموزان نا شنوا به مراتب بیشتر از صرف نقص حس شنوایی است . البته کودکانی که بطور موقت شنوایی خود را از دست می دهند و یا آنانی که با استفاده از وسایل کمک شنوایی از قبیل سمعک نقص شنوایی خود را جبران می نمایند ، چندان نیاز به معلم و آموزش وپرورش استثنایی ندارند . لازم است اولیای چنین کودکانی به شیوه ای مطلوب راهنمایی شوند تا از مراقبت های لازم پزشکی و خدمات سنجش شنوایی و غیره بهرمند گردند . در هر حال در کلاس درسنیز باید تسهیلات ضروری جهت سازگاری هر چه بیشتر دانش آموز فراهم گردد . معمولا درحدود 5 در صد از کل کودکان سنین مدرسه رو در مقایسه با دیگر کودکان به نحوی دارای درجاتی از نارسایی های شنوایی هستند ، از این گروه 5 در صد ، در هر ده نفر یک یا دو نفر می بایست تحت پوشش آموزش وپرورش استثنایی قرار گیرند . در برنامه های آموزشی وپرورشی و درمانی دانش آموزان نا شنوا، همکاری های همه جانبه مسئولان ومتخصصان مختلف از جمله اولیاء ،پزشکان ، روانپزشکان و معلمان ویژه گفتار درمانی و . . . ضروری است .
تا کنون تعریف دقیق و جامع و مانع و قابل قبول برای کلیه مراجع ذیصلاحاز ناشنوایی ارائه نگردیده است . علت فقدان چنین تعریفی از این بابت است که ناشنوایی تا حدود زیادی یک امر فردی است . به عبارت ، دیگر سن وقوع ناشنوایی علت ناشنوایی ، نوع ناشنوایی و میزان و درجه اختلال شنوایی از جمله عوامل بسیار مهمی در تعریف ناشنوایی و افراد ناشنوا محسوب گشته و نقش فوق العاده در برنامه ریزی های آموزشی دارند . در واقع برای آنکه از عهده یک برنامه ریزی صحیح و مناسب برای گروهی از دانش آموزان بخوبی فائق آئیم ، لاجرم می بایست فرد فرد آنان را به طور جداگانه و کامل مورد ارزیابی قرار دهیم . به عنوان مثال دانش آموزی که از زمان تولد و یا قبل از سنین سخن گفتن ناشنواست و کمترین تجربه زبانی ندارد با دیگر دانش آموزی که پس از آنکه مدتها می گوید و می شنود و مهارتهای زبانی را به طور طبیعی کسب می نماید و آنگاه دچار نقص شنوایی می گردد کاملا با هم متفاوت بوده و این تفاوت در برنامه ریزی های آموزشی آنان فوق العاده دخیل است . اما به طور کلی می توان گفت که افراد ناشنوا کسانی هستند که از حس شنوایی خود در زندگی بهره ای نمی گیرند و افراد نیمه شنوا کسانی هستند که با آنکه حس شنوایی آنان دارای اختلالاتی می باشند ولی در هر حال با سمعک و یا بدون سمعک تا حدودی می تواند از این حس استفاده کنند .
کودکان و دانش آموزان نیمه شنوا به دلیل آنکه نارسایی شنوایی آنان با درجات مختلفی ( از تخفیف تا شدید )می باشد معمولا قادرند با استفاده ویا بدون استفاده از وسایل کمک شنوایی از زبان بهرمند گردند واز طریق شنوایی قادر به صحبت کردن هم باشند اما در مقابل دانش آموزی که کاملا ناشنواست با بهترین وسایل کمک آموزشی نیز قادر به توسعه زبان و مکالمه و صحبت کردن بطور همزنان نخواهد بود .
در هر حال افراد ناشنوا قادرند بیاموزند که صحبت کنند .
کارکردهای مناسب شهری، ترکیب و ادغام آنها با فضاهای اصلی مورد نیاز کودکان از نظر روان شناسی
موارد قابل توجه در طراحی ساختمان اداری:
1- ارتباط آسان ساختمان اداری با ورودی اصلی مجموعه که از ضروریات طرح محسوب می شود. بنابراین، ساختمان اداری باید نزدیکترین فضاها به ورودی اصلی مجموعه باشد و دسترسی مناسب پارکینگ و اتومبیل نسبت به آن قرار گیرد.
2- استقلال قسمتهای اداری- ریاست مجموعه- بخش روانشناسی و قسمت پزشکی.
2- ارتباط نزدیک نگهبانی با بخش اداری.
مهمترین جزء دفاتر اداری، وسائل و تجهیزات آنهاست که براساس فعالیتی که در آنها شکل می گیرد، دارای ابعاد و استانداردهای متفاوت می باشند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:
میانگین عمق این دفاتر را می توان بین 6-5/4 متر در نظر گرفت.
مساحت کف با در نظر گرفتن میز به ابعاد 4/1-7/0 متر، بدون وسائل دفتری و محوطه کاری آنها برای یک تایپیست، 7/1 متر مربع، برای کارمند معمولی 3/2 مترمربع، برای کارمند بایگانی 1/1 متر مربع و برای کارمند مواجه شونده با مردم 5/2 مترمربع است، این در حالی است که فضای لازم با در نظر گرفتن وسائل دفتری و محوطه های کاری برای منشی 10 مترمربع، برای کارمندان اجرای 6-4 مترمربع، برای هر فرد در اتاق کنفرانس 5/2 مترمربع و برای رئیس قسمت 25-15 مترمربع است.
در مورد مرکز مراقبتهای ویژه که در طبقه دوم این ساختمان واقع است، بعلت کوچک بودن سایت و لازم نبودن مرکز تخصصی، این فضا بیشتر به مثابه درمانگاهی است که مراقبتهای درمانی ارائه می دهد و فضاهائی چون: بخش روانشناسی (مشاوره- مددکاری) پزشکی- معاینه چشم و مرکز پانسمان را شامل می شود.
ساختمان خوابگاه:
بخش خوابگاهها
کلیاتی از ویژگیهای فضاهای مسکونی:
در مجتمع حاضر، منظور از فضاهای مسکونی، خانهها یا واحدهای اقامتی کودکان میباشند که کاربری اصلی مجتمع را تشکیل میدهند. در این پروژه، طراحی مسکن مورد نیاز از دو جهت مورد توجه واقع شده است:
نخست، از آن جهت که این واحدهای مسکونی میباید به تبعیت از برنامهریزی زندگی مجتمع، حتیالامکان تداعی کننده یک خانه و منزل معمولی باشد، به نحوی که هر کودک احساس حضور در خانه و خانواده خود را داشته باشد. بنابراین، واحدهای مسکونی میباید ویژگیهای کالبدی خاص خود را دارا باشد.
دوم، از آن نظر که، مجموعه مسکونی میباید برای کودکان استفاده کننده احساس بافت مسکونی معمولی را ایجاد کند، نه احساس تکرار و یکنواختی بلوکهای مسکونی تیپ خوابگاه مانند را (از نوع تعاونیهای مسکن و خانههای سازمانی). خصوصیات کلیدی فوق، باعث میشود تا به یک اصل بسیار مهم که امروزه در شهرسازی نوین (به ویژه پس از گذر از دوران مدرن گرایی)، مورد عنایت واقع شده، دقت شود و آن، اصل هویت و نشانمندی است. رعایت این اصل سبب میگردد، تا به پیروی از تجربیات شهرهای گذشته، گوشه و کنار هر یک از فضاهای شهری و به ویژه حوزههای مسکونی، از یکدیگر متفاوت گردد و در سایه همین تفاوتها و نشانهها هر فرد (در اینجا هر کودک کانون؛) نسبت به محیط زندگی خود احساس بهتری از تعلق و در نهایت هویت داشته باشد.
در اینجا لازم است تعریف دقیقتری از مسکن ارائه شود. مسکنی که تا به حال مطرح بوده همیشه محل جای دادن و پذیرفتن کانون گرم و پر مهر خانواده بوده است؛ خانوادهای که معمولاً از سرپرست خانواده یعنی پدر، مادر و فرزندان تشکیل میشود؛ حتی در برخی از خانوادهها پدربزرگ و مادربزرگ خانواده نیز جزء افراد خانواده محسوب میگردند، ولی چیزی که در اینجا تحت عنوان یک خانواده ارائه میشود، نیاز به تعریف جدیدی دارد. خانواده از یک مربی به عنوان سرپرست دایم خانواده و نیز تعدادی کودک که در سنین بین 12 تا 18 میباشند، تشکیل شده است.
بتن و فولاد
بتن و فولاد دو نوع مصالحی هستند که امروزه بیشتر از سایر مصالح در ساختمان انواع بناها از قبیل ساختمان پلها،ساختمان سدها، ساختمان متروها،ساختمان فرودگاه ها و ساختمان بناهای مسکونی و اداری و غیره به کار برده می شوند.و شاید به جرأت می توان گفت که بدون این دو پیشرفت جوامع بشری به شکل کنونی میسر نبود.با توجه به اهدافی که از ساخت یک بنا دنبال می شود،بتن و فولاد به تنهایی و یا به صورت مکمل کار برد پیدا می کنند. فولاد به لحاظ اینکه در شرایط به دقت کنترل شده ای تولید می شود و مشخصات و خواص آن از قبیل تعیین و با آزمایشات متعددی کنترل می شود،دارای کاربری آسانتر از بتن است. اما بتن در یک شرایط کاملا متفاوتی با توجه به پارامتر های مختلف از قبیل نوع سیمان،نوع مصالح و شرایط آب و هوایی تولید و استفاده می شود و عدم اطلاع کافی از خواص مواد تشکیل دهنده بتن و نحوه تولید و کاربرد آن می تواند ضایعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن اخیر، علم شناخت انواع بتن و خواص آنها نیز توسعه قابل ملاحظه ای داشته است، به نحوی که امروزه انواع مختلف بتن با مصالح مختلف تولید و استفاده می شود و هر یک خواص و کاربری مخصوص به خود را داراست.هم اکنون انواع مختلفی از سیمانها که حاوی پوزولانها ،خاکستر بادی،سرباره کوره های آهن گدازی،سولفورها،پلیمرها،الیافهای مختلف،و افزودنیهای متفاوتی هستند،تولید می شد. ضمن اینکه تولید انواع بتن نیز با استفاده از حرارت،بخار،اتوکلاو،تخلیه هوا،فشار هیدرولیکی،ویبره و قالب انجام می گیرد.
بتن به طور کلی محصولی است که از اختلاط آب با سیمان آبی و سنگدانه های مختلف در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاصی به دست می آیدو دارای ویژگیهای خاص است. اولین سؤالی که پیش می آید این است که چه رابطه ای بین تشکیل دهنده بتن باید وجود داشته باشد تا یک بتن خوب به دست آید و اصولا بتن خوب دارای چه شرایط و ویژگیهایی است. رابطه بین اجزاء تشکیلدر مواد تشکیل دهنده بتن نیز تحولات شگرفی حاصل شده است. استفاده از افزودنی های مختلف به عنوان ماده چهارم بتن، گسترش وسیعی یافته و در پاره ای از کشورها دیگر بتنی بدون استفاده از یک افزودنی در آن ساخته نمی شود. استفاده از سیمان های مختلف با خواص جدید و سیمان های مخلوط با مواد پوزولانی و نیز زائده های کارخانه های صنعتی روز به روز بیشتر شده و امید است که بتواند تحولی عظیم در صنعت بتن چه از نقطه نظر اقتصادی و چه از نظر دوام و نیز حفظ محیط زیست در قرن آینده بوجود آورد.
در سازه های بتنی مسلح نیز جهت پرهیز از خوردگی آرماتور فولادی از مواد دیگری چون فولاد ضد زنگ و نیز مواد پلاستیکی و پلیمری (FRP) استفاده می شود که گسترش آن منوط به عملکرد آن در دراز مدت گشته است. با توجه به نیاز روز افزون به بتن های خاص که بتوانند عملکرد قابل و مناسبی در شرایط ویژه داشته باشند،سعی شده است تا در این مقاله به پاره ای از این بتن ها اشاره گردد. کاربرد مواد افزودنی به ویژه فوق روان کننده ها و نیز مواد پوزولانی به ویژه دوده سیلیس در تولید بتن با مقاومت زیاد و با عملکرد خوب مختصراً آورده می شود. بتن های خیلی روان که تحولی در اجرا پدید آورده است و نیز بتن های با نرمی بالا برای تحمل ضربه و نیروهای ناشی از زلزله نیز از مواردی است که باید به آنها اشاره نمود. کوشش های فراوان برای مبارزه با مسأله خوردگی آرماتور در بتن و راه حل ها و ارائه مواد جدید نیز در اواخر سالهای قرن بیستم پیشرفت شتابنده ای داشته است که به آنها اشاره خواهد شد.
دهنده بتن،در خواص فیزیکی و شیمیایی و همچنین نسبت اختلاط آنها با هم است.چه اگر مصالح یا آب و سیمانی با خواصی مناسب بتن با هم مخلوط گردند و در شرایط و محیطی مناسب به عمل آیند،یقینا بتن خوبی حاصل می شودو اصولا بتن خوب، بتنی است که دارای مقاومت فشاری دلخواه و رضایت بخشی باشد. رسیدن به یک مقاومت فشاری دلخواه و رضایت بخش بدین معناست که سایر خواص بتن مانند مقاومت کششی، وزن مخصوص، مقاومت دربرابر سایش، نفوذ ناپذیری، دوام، مقاومت دربرابر سولفاتها و ... نیز همسو با مقاومت فشاری، بهبود یافته و متناسب می شوند.
اگر چه شناخت مصالح مورد مصرف در ساخت بتن و همچنین خواص مختلف بتن کار آسانی نیست اما سعی می شود به خواص عمومی مصالح و همچنین بتن پرداخته شود.
بتن اینک با گذشت بیش از 170 سال از پیدایش سیمان پرتلند به صورت کنونی توسط یک بنّای لیدزی، دستخوش تحولات و پیشرفتهای شگرفی شده است.در دسترس بودن مصالح آن، دوام نسبتاً زیاد و نیاز به ساخت و سازهای فراوان سازه های بتنی چون ساختمان ها، پل ها، تونل ها، سدها، اسکله ها، راه ها و سایر سازه های خاص دیگر، این ماده را بسیار پر اینک حدود سه تا چهار دهه است که کاربرد این ماده ارزشمند در شرایط ویژه و خاص مورد توجه کاربران آن گشته است.
اکنون کاملاً مشخص شده است که توجه به مقاومت تنها به عنوان یک معیار برای طرح بتن برای محیطهای مختلف و کاربریهای متفاوت نمی تواند جوابگوی مشکلاتی باشد که در درازمدت در سازه های بتنی ایجاد می گردد. چند سالی است که مسأله پایایی و دوام بتن در محیط های مختلف و به ویژه خورنده برای بتن و بتن مسلح مورد توجه خاص قرار گرفته است.مشاهده خرابی هایی با عوامل فیزیکی و شیمیایی در بتن ها در اکثر نقاط جهان و با شدتی بیشتر در کشور های در حال توسعه، افکار را به سمت طرح بتن هایی با ویژگی خاص و با دوام لازم سوق داده است. در این راستا در پاره ای از کشورها مشخصات و دستورالعمل ها واستانداردهایی نیز برای طرح بتن با عملکرد بالا تهیه شده و طراحان و مجریان در بعضی از این کشورهای پیشرفته ملزم به رعایت این دستورالعمل ها گشته اند.
نوع فایل: word
سایز:383 KB
تعداد صفحه:31
قرص های شادی آور و هیجانزا (اکستازی)
مقدمه:
متاسفانه داروهایی که با عنوان نشاط آور عرضه می شوند و انرژی فوق العاده همراه با شادی کاذب در افراد ایجاد می کنند، برای انسان زایدآور هستند و سلامتشان را به خطر می اندازند.
سنین جوانی خود به خود مملو از انرژی و شادی طبیعی است که خداوند در جوانان گذاشته و هرچیز مصنوعی باعث افزایش انرژی شود زاید است و عوارض بسیار خطرناکی دارد؛ بخصوص داروها که با کمی افزایش سم تبدیل می شوند و میبایست کاملاً از این کار پرهیز شود. متاسفانه سازندگان و توزیع کنندگان این نوع مواد خیلی ساده جوانان را هدف قرار می دهند و از سادگی آنها استفاده می کنند و آن مواد را در اختیار آنها قرار می دهند. آمار به دست آمده حاکی از آن است که افراد بالای 30 سال بندرت دنبال این نوع داروها می روند و بیشتر برخی جوانان زیر 30 سال در کشور ما، مصرف کنندگان این داروها شده اند. فراموش نکنیم بیش از 45 درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند و با یک مطالعه مناسب بوضوح در می یابیم آمار و ارقام بزهکاری و اعمال خلاف عفت عمومی ناشی از مصرف این گونه مواد در کشور ما به شدت بالا رفته، محاکم دادگستری و دادگاه های ویژه مبارزه با مفاسد اجتماعی بهترین مرجع برای بررسی این موضوع هستند.
وجود چنین موادی سبب بی پروایی و شدت شهوات نفسانی می شود و مسوولان مملکتی در این زمینه باید تدابیر پیشگیرانه اتخاذ کنند. این داروها تماماً وارداتی است و افراد سودجو و بی توجه به عوارض جسمانی این داروها، از طرق مختلف اقدام به ورود و توزیع آنها می کنند. این داروها به هیچ وجه مجاز به توزیع در سیستم دارویی رسمی کشور و داروخانه های موجود در ایران نیستند و چنانچه هر از گاه این مراکز ادام به خرید و توزیع آن کنند و مرتکب خلاف شوند، می توان آنها را تحت پیگرد قانونی قرار داد.
ضرورت دارد برای جلوگیری از توزیع احتمالی این داروها از سوی مراجع رسمی مجازات سنگین در نظر گرفته و به همگان اعلام شود. باید توجه داشت این قبیل داروها را شرکتهای تولید کننده فقط به این منظور تولید نمی کنند و بیشتر برای درمان بیماری های خاصی که در جوامع آنها وجود دارد، تولید می شود و اثرات نشاط آور، گاه از عوارض ثانویه این داروهاست.
به عنوان مثال، وقتی داروی ماینوکسیدیل را برای فشار خون تولید و عرضه کردند، پس از 2 سال اول متوجه شدند سبب رویش بیش از اندازه موهای بدن می شود، بنابراین آنها از این داروها که ابتدا به صورت قرص و آمپول تولید می شد، بنابراین آنها از این دارو که ابتدا به صورت قرص و آمپول تولید می شد، محلول های موضعی مخصوص برای موی سر تولید کردند که در حال حاضر یکی از موثرترین داروهای رشد موی سر هستند. پس اگر قرار بود داروهای نشاط آور را فقط برای آثار شادی افزایی و افزایش انرژی و حرکت جسمی تولید کنند، قدر مسلم مسوولان دارویی کشور تولید کننده، از صدور مجوزهای مربوطه خودداری می کردند و وجود چنین داروهایی را ضروری نمی دانستند.
خودداری نیروزای بسیاری در دنیا و ایران وجود دارد که پزشکان برای بیماران مربوط تجویز می کنند و هیچ اشکالی هم ندارد، ولی اگر همین داروها را ورزشکاران مصرف کنند و آزمایش دوپینگ از آنها به عمل آید، به هر رکوردی که در رشته ورزشی خود رسیده باشند، مردود شناخته می شود و جریمه می شوند که این نشان می دهد این داروها برای این نوع کار مجاز نیست، در حالی برای بیماران مربوطه هیچ اشکالی نداشته است. داروهای نشاط آور نیز همین شرایط را دارند.
فهرست مطالب
مقدمه
قرص های شادی آور در ایران
تاریخچه
مصاحبه
هشدار X سرفصل جدید تاریخ اعتیاد در ایران
تجربه ایی جدید در ایران
مواد خطرناک صنعتی
عوارض پیامدهای اکستازی
آمارگیری
نتیجه گیری
تحقیق شباهت و تفاوت شیطانی
همان گونه که گفته شد فرآیند نامیدن در جهت هر چه دقیق کردن طبقه بدی هاست آنان که به هم شبیه ترند در یک دسته قرار میگیرند و باز با لحاظ کردن مجدد شباهت های ریزتر، دسته هاو طبقات دیگر از این طبقه جدا میشوند اما این دقت تا کجا پیش میرود تا زمانی که به خویش باز گردد یعنی به توده ای مملو از تفاوت ها نوعی بازگشت به تفاوت ها رسیدن به چیزهایی که شبیه تر از خودبه خودند رسیدن به دنیای وانمایی ها. با شدت بخشیدن به فرآیند ها نامیدن به نوعی بی شکلی پیشینی و ما قبل طبقه بندی بر می گردیم.
تفاوت ها بر مبنای گون (مزیت) ساخته میشوند. هر تفاوتی نوعی جلوگیری از گول (فریب) و افتادن به دام این همانی و شباهت هاست. از این رو دو چیز شبیه به هم از آن جا که در بردارنده تا گول (ضریب) بزرگ تری در همان انگاری آنها هستند در بردارنده تفاوتی بنیادی ترند.
نامیدن نوعی فرآیند همان انگاری است که بر مبنای شباهت کار میکند، زیرا در حال هویت یابی و گنجاندن هر چیز تازه در حالی از پیش موجود از پیش مفروض است. نامیدن در پی بررسی این مطلب است که این چیز به کدام طبقه یا گروه شبیه تر بوده و در چه دسته ای می گنجد. در برابر آن چه در نام گذاری اتفاق می افتد بر مبنای تفاوت و نیاز برای خلق دال های جدید است. هر چیزی و هر اتفاقی اتفای جدید و متفاوت از سایر اتفاق ها است که مشابهی برای آن یافت نمیشود.
شباهت ها تنها بر مبنای تفاوت ها می توانند ساخته شوند حرکت از شباهت به سوی تفاوت یا از تفاوت به سوی شباهت در کل حرکتی به رروی دایره بازگشت جاویدان است . اصل قرار دادن هر یک به منزله نقطه شروعی برای حرکت خطی در جهت رسین به دیگری افتادن در دام باز نمایی تاریخ فعلی یعنی به آن گونه ای است که اتفاق می افتد.
هر چیز و جد آور چیزی متفاوت است. مواجه انسان با آنچه از پیش در انتظارش نبوده است. مواجه به لحظه ای که تمام پیشبینی هایش غلط از آب درمیآید. لحظه ای همراه با شگفتی و هول. هول از در کنترل نبودن اوضاع و مشخص نبودن آینده در انتظار و شگفتی ای که در انفجار مردمک های دریده شده در مواجه با امر بدیع جلوه میکند.
هر چیز متفاوت امری بدیع نیست ؛ چیز متفاوت می تواندبا یک چیز یا با همه چیز متفاوت باشد چیز متفاوت میتواند خارج از انتظار باشد اما قبلاً رویت شده باشد جایی که در انتظار طلوع خورشید هستیم اگر ماه درآید وجد سر می زند.
ماه یک چیز متفاوتفی نفسه یا امری بدیع نیست. بلکه وجود او در جای طلوع خورشید متفاوت از انتظار ماست امر بدیع متفاوت ناب است یک رخداد ناب. یک نام گذاری بر آنچه تا کنون در ساخت هستی و زبان نگنجیده است.
فرآیند بدیع مانند طلوع ماه به جای خورشید تفاوت ناب نیست. چیزی منحصر به فرد نیست بلکه متفاوت با است یک فرآیند ناسب است فرآیند ناب تحمیل قاعده با تبصره ای جدید به قواعد بازی است در حالیکه رخداد ناب معرفی فرد جدیدی در بازی است.
اما تنها چیز یا امر بدیع نیست که باعث شگفتی میشود وشاید به سختی بهتر، تفاوت محض یا عریان نیست که شگفتی ساز است. حرکت بر روی دایره مفهومی ما را به آن جا می رساندکه از «شبیه تر از خود به خود» نام ببریم.
آنجا که شباهت فوق العاده زیاد و افراطی، وجد آمیز میشود. بسیار دقیق تر از آنچه انتظار داشتیم. وجد حاصل از تفاوت همراه با هول و هراس است وترس ترس از به هم خوردن قواعد و پیشبینی ناپذیری؛ در حالیکه وجد حاصل از شباهت در بردارنده ترس نیست، زیرا اطمینان به هر چه بیشت تر پیشبینی پذیرتر شدن را در بر دارد. جهانی شفاف تر از پیش جهانی قابل پیش گوی و اندازهگیری اما نه اندازهگیری آنچه منتظرش بودیم، بلکه دیدار چیزی بسیار شبیه تر به آن همان گونه که ذکر است دو چیز بسیار مشابه با
زمینههای روانی اعتیاد پیشگیری و درمان
زمینه های روانی اعتیاد
مقدمه
گرایش به مواد تحریک کننده و تسکین دهنده در تمامی طول تاریخ و در بین جوامع مختلف وجود داشته است در جوامع امروز مصرف مواد مخدر به مثابه یکی از غم انگیزترین تراژدیها ابعاد زیستی، روانی و اجتماعی، زندگی بسیاری از انسانها را متأثر می سازد. این معضل دیرین دامنگیر اکثریت قریب به اتفاق کشورها است و تقریباً در کلیه جوامع به طور روز افزون قربانی می گیرد، آمارهای منتشره توسط سازمان بهداشت،کمیته کنترل مواد مخدر جهانی و سازمان یونسکو حاکی از افزایش فزاینده مصرف این مواد در سطح دنیا می باشد و تفاوت بین کشورها در الگوی مصرفی و رده های سنی آنها می باشد مصرف طولانی مدت مواد مخدر با ایجاد اعتیاد نه تنها تأثیر سوء در وضعیت اقتصادی و اجتماعی شخص مصرف کننده یا معتاد می گذارد بلکه در تفاهم خانوادگی نیز نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند. از این رو آگاهی از دلایل سوء مصرف مواد به عنوان اولین قدم پیشگیری مطرح می شود. لذا فعالیتی گسترده و فراگیردر همة ابعاد اجتماعی ، اقتصادی، فرهنگی ، آموزشی و … ضروری است، به عبارتی علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. (یونسکو / ترجمه محسن دهقانی ، 1372)
اعتیاد مسئله ای است با ابعاد اجتماعی ، سیاسی ، روانی پزشکی و حقوقی، بر حسب تخصص خود بیشتر به ابعاد روانی – پزشکی آن می پردازیم و این به معنای اهمیت کمتر جنبه های دیگر اعتیاد نمی باشد. (محمد علی سجاد، فربد ندایی 1365)
واژه اعتیاد از نظر لغوی یعنی عادت کردن و احساس نیاز است. امروزه در منابع علمی بیشتر از واژه وابستگی به دارو (Drug Dependency) استفاده می شود که از سال 1964 میلادی توسط سازمان بهداشت جهانی جایگزین واژه اعتیاد شده است. وابستگی به یک ماده جنبه های روانی، جسمی و رفتاری را شامل می شود. هنگام وابستگی به یک ماده، فرد میل شدید و اجتناب ناپذیری برای مصرف پیدا می کند. در اثر عدم مصرف دارو به خماری، دردهای جسمانی و حالات ناشی از عدم تأمین دچار می شود و در اثر دستیابی و مصرف دارو، احساس آرامش و لذت می نماید در نتیجه برای برآورده ساختن این نیاز به انجام رفتارهایی ناگزیر می شود که زندگی فردی، خانوادگی، شغلی و اجتماعی وی را دچار اختلال می سازد بنابراین تعریف الکل و سیگار هم در ردیف مواد مخدر محسوب می شوند گرچه همه مواد اعتیاد زا، مخدر نیستند. اما مواد مخدر، مهمترین گروه داروهای اعتیاد آور را شامل می شوند مواد مخدر و غیر مخدری که اعتیاد آورند جزو انواع داروها (DRUGS) طبقه بندی می شوند.
فهرست مطالب
مقدمه
تعریف اعتیاد
وابستگی جسمانی و روانی به دارو
مواد مخدر و انواع آن
شخصیت فرد معتاد به مواد مخدر
ویژگیهای شخصیتی مشترک معتادان
اعتیاد در نتیجه بیماری روانی است یا اعتیاد موجب ضعف روحی و روانی
میگردد
عوامل اعتیاد
زمینههای روانی اعتیاد
اقدامات پیشگیری
مبارزه با اعتیاد
روان درمانی معتادین
کتابنامه
راههای موفقیت (روانشناسی فردی)
عوامل شخصی و فردی:
اگر کسی خود را بشناسد یعنی بداند که در چه جایگاهی قرار دارد و به هویت خود پی برده باشد می توان گام اول در موفق شدن را بردارد بدین صورت که اگر ما خود را بشناسیم برای رسیدن به موفقیت عیب درونی خود را اصلاح می کنیم که این عمل از طریق اطرافیان ما صورت می گیرد که خیلی موارد و ایرادها را به ما گوشزد می کنند
2- شخص درون گرایی نباشیم که فقط به ارتباط با خود بسنده کنیم. بلکه ارتباطات اجتماعی خوبی داشته باشیم.
3- هدفی برای خود تعیین کنیم و برای رسیدن به هدفمان تمام سعی و تلاش خود را بکار گیریم
4- بوجود آمدن انگیزه می باشد که متأسفانه بسیاری از ما تا محدودیتی برایمان بوجود نیاید به سراغ انگیزه نمی رویم.
5- احساس رضایتمندی برای خود فرد وجود داشته باشد نه اینکه فقط دیگران او را انسان موفقی بدانند خود شخص نیز یک احساس را داشته باشد و جو اجتماعی روی ما آنقدر تأثیر گذار نباشد که ما را از رسیدن به هدفمان باز دارد.
6- کم کردن استرس می باشد تا جایی که می توانیم خود را چه از استرس روز مرگی مثل ( درسی که همیشه از آن می ترسیم دیدن هم اتاقی که در دانشگاه باعث آزار میشود) و چه از استرسهای حاد که مسائل کاری ما می باشند و تا جایی ممکن آنها را کاهش دهیم.
چه راههایی برای کاهش استرس وجود دارد؟
1- تخلیه هیجانی: روشهای درمانی که با استفاده از روان شناسان و روان کاوان انجام
می گیرد محیطی که در آن استرس بوجود می آید باید از بین برود محیط زندگی ها باید کاملاً آرام و بی دغه دغه باشد. زیرا استرس های کاری خیلی می توانند به ما لطمه وارد کنند تا جایی که می توانیم باید آن را کم کنیم. و تخلیه هیجانی بصورت خیالبافی هم ممکن است به این صورت که اگر مباشره گر هستیم می توانیم بصورت تخیلی این کار را انجام دهیم بدون مواجه و برخورد با دیگران که البته خیالبافی نباید به صورت افراطی دنبال شود چرا که افراط آن مشکل دیگری بوجود می آورد. موسیقی خود باعث تخلیه هیجانی نمی شود. که این مسئله به فرد احساس آرامش بیشتری را می دهد موسیقی های آرام می توانند استرس ما را تا حدی کم کنند و اگر موسیقی تنش زیادی داشته باشد اعصاب و روان ما را آرام نخواهد کرد.
2- تغییرات سالم در محیطی که باعث کاهش استرس ها می شود بوجود آوریم.
3- فکر کردن به عوامل مثبت در زندگی که در روانشناسی به آن پیش گویی خودکام بخش می گویند از جمله عوامل موثر در کاهش استرس هستند.
اضطراب:
اضطراب یک واکنش طبیعی و انطباقی است بد میزان خیلی کم باید در زندگی هر فردی وجود داشته باشد تا فرد بتواند به عواقب کاری که کرده پی ببرد. یکی از روشهای اضطراب عامل وراثتی می باشد بنابراین ساختار خانواده می تواند بر روی آن تأثیر گذار باشد.
راههای جلوگیری از اضطراب:
1- داشتن اعتماد به نفس: به این صورت که اعتماد به نفس خود را در هر شرایط و حال حفظ کنیم.
2- عوض کردن دیدگاهمان: درست است که امتحان و قبولی در آن مهم است ولی مهمتر از امتحان هستیم.
3- دوم بودن: چون اول بودن همیشه باعث می شود که شخص ترس و اضطراب از دوم داشته باشد.
4- تکرار نکردن اشتباهات برای خود: مدام اشتباهاتمان را برای خود تکرار نکنیم چون این مسئاله باعث اضطراب می گردد.
5- مراجعه به متخصصان و روانشناسان: اگر ما اضطرابی داریم که عمل کردن بالا از بین نمی رود. می توانیم به سراغ روانشناسان و روانکاوانی برویم که روحیه ما را بصورت غیر داروئی تقویت می کنند.
1-لواط 2- آدم ربائی 3- سرقت 4- چاقوکشی
مجتمع قضایی و شعبه : مجتمع شهید قدوسی شعبه 133
الف : کلاسه پرونده : 133/67/84
ب : شاکی : داریوش پدر علیه – گزارش ….. علیه نیما 12 ساله
متهم 1- …. 15 ساله 2- یاور
ج : موضوع : لواط 2- آدم ربائی 3- سرقت 4- چاقوکشی
د : گردشکار
پدر نیما (مجنی الیه ) داریوش شکایتی را در پاسگاه مطرح می کند که مسعود با همکاری یاور فرزند او را از مسیر مدرسه ربوده و به خانه ای خالی از سکنه برده و به او تجاوز نموده اند .
با دستور مقام قضایی وظابتین علیه به پزشکی قانونی معرفی می شود .
نظر و حاصل معاینه پزشکی قانونی به این شرح است .
ریاست محترم کلانتری رضا شهر
عطف به نامه شماره 0000 از آقای نیما …
فرزند داریوش معاینه به شرح زیر اظهار نظر می گردد .
از صاحب عکس الصاقی امضا شده فوق در ساعت 20 مورخ 3/2/83 و 50/11 مورخ 4/2/83 معاینه بعمل آمد . در حال حاضر کبودی مختصری در ساعت 6 الی 12 خارج عضله مضیقه مقعد مشهود است که می تواند در اثر فشار جسم سخت قابل انعطاف نظیر آلت تناسلی مردانه و یا خروج جسم سخت نظیر مدفوع سخت طی 24 ساعت اخیر ایجاد شده باشد . طول درمان از تاریخ حدوث دوازده روز یقین می گردد .
از طرف دکتر حجازی
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان
در ضمن دولنگه آلومینیوم از نیز به هنگام دستگیری متهم کشف گردیده در تحقیفات ابتدائی متهم به تمام جرائم انتسابی اقرار می نماید ولیکن در دادگاه منکر لواط و دیگر جرائم می شود مقام قضائی که متصدی رسیدگی به پرونده است دادرسی شعبه دوم دادگاه عمومی مشهد ویژه اطفال آقای توزنده جانی می باشد که در تاریخ 10/3/83 و به قرار بازداشت موقتی متهم که در این تاریخ منقضی شده است رسیدگی می نماید و در پایان چنین تصمیم می گیرد :
با توجه به اینکه در مورد متهم مسعود در مورخه 10/2/84 قرار بازداشت موقت صادر گردیده و تاکنون موجبی برای فک قرار فراهم نگردیده دادگاه در اجرای ماده 32 قانون آرک قرار صادره ابقاء می نمایاند که پس از تایید ریاست حوزه قضایی خواف ده روز قابل تجد ید نظر خواهی در محاکم تجدید نظر استان می باشد % تصمیم فوق به رویت معاونت قضائی می رسد که ایشان نیز تاکید می کندو همین طور قرار بازداشتها در طول پرونده تمدید می شود و در جلسه دیگری دادگاه چنین تصمیم گرفته است : با توجه به اینکه جرم متهم از جرائمی است که مجازات قانونی آن اعدام می باشد و بر تبصره ماده 186 ق آدک در صورت عدم معرفی وکیل از ناحبه متهم تعیین وکیل تسخیری برای وی الزامی می باشد آقای امیر حسن شهریاری از وکلای محترم دادگستری بعنوان وکیل تسخیری برای وی الزامی باشد آقای امیر حسن شهریاری از وکلای محترم دادگستری بعنوان وکیل تسخیری متهم تعیین می گردد مقرر است دفتر وقت رسیدگی تعیین گردد طرفین و وکیل تسخیری محترم تعیین شده , به رسیدگی دعوت شوند .
دادرس شعبه دوم دادگاه عمومی مشهد
در جلسه شکایت وا ظهارات شاکی اخذ می شود و وکیل متهم چنین دفاع می کند که متهم از آنجا که 15 سال بیشتر ندارد امکان آدم ربائی بوسیله چاقو برای وی ملحوظ نیست و این در حالی است که متهم ردیف دوم و اول و شخص مجین علیه با هم مراوده داشته و آشنا بوده اند در مورد اتهام لواط نیز با توجه به انکار متهم و عدم صراحت معاینه پزشکی قانونی و قاعده الحدود الشبهات از این بابت نیر جرم انتصابی به متهم نیز وارد نمی باشد دادگاه پس از این جلسه ختم رسیدگی را اعلام و با توجه به محتویات پرونده اقدام به صدور رای خود می نماید .
بسمه تعالی – رای دادگاه
در خصوص اتهام آقای مسعود متولد 18/11/1367 ( 15 ) ساله بیکار اهل و ساکن مشهد با وکالت آقای محمد پیوندی یزدی دائر به الف : آدم ربائی ب : ارتکاب عمل شنیع لواط در حد تفخیذ و ج : ایراد صدمه عمدی نسبت به آقای نیما موضوع شکایت آقای داریوش ولایتاً از طرف فرزند صغیرش نیما با این توضیح که فرزند شاکی که 12 ساله می باشد در مورخه 3/2/83 از مدرسه حال رفتن به منزلشان بوده است که توسط متهم فوق الذکر با حیله و نیرنگ و به بهانه اینکه نیما برای از بستگانش مزاحمتی داشته او را به منزل خالی از سکنه ای در همان محل می برد و با زور و به عنف مورد تجاوز قرار می دهد اکنون دادگاه با توجه به مجموع محتویات پرونده گزارشات واصله ، تحقیقات انجام شده گواهی پزشکی قانونی و حریم متهم در مرجع انتظامی و در جلسه اولیه دادگاه و غیر موجه بودن انکار و مدافعات متهم و وکیل وی در جلسات بعدی و با عنایت با سایر قرائن و موجود در پرونده که موجب حصول علم برای قاضی از طرق متعارف می باشد و برای اینجانب قاضی صادر کننده نیز علم بر ارتکاب عمل حاصل گردیده اتهامات مشببه به متهم را حد عنوان شده محرز و مسلم تشخیص و با انطباق عمل وی در مورد آدم ربائی به ماده 621 از قانون مجازات اسلامی و با رعایت ماده 22 از قانون مذکور و بلحاظ وضعیت خاصی متهم و عدم سابقه کیفری وی را تحمل دو سال حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم می نماید و با انطباق عملش در مورد تفخیذ به مواد 108-120-121- از قانون مجازات اسلامی دادگاه وی را به تحمل بکصد تازیانه حدی محکوم می نماید و با انطباق عملش در مورد ایراد صدمه عمدی به ماده 484 و به ماده 484 و بند دال ذیل آن از قانون الذکر به پرداخت 5/1 هزارم ( یک و نیم هزارم 9 دیه کامله ) حق مصدوم محکوم می گردد که با توجه به عمدی بودن با استناد بند یک ماده 302 از قانون مذکور می بایست ظرف یکسال به محکوم پرداخت گردد .
نوع فایل: word
سایز:30.7 KB
تعداد صفحه:56
تصادف منجر به جرح
نام مجتمع قضایی و شعبه:
الف: کلاسه پرونده : 133
ب: شاکی : سید حسن
متهم: محمد
ج: موضوع : تصادف منجر به جرح
د: گردشکار:
تصادفی در اتوبان کمربندی شهر رخ می دهد که به علت خیس بدن سطح معبر موتورسیکلت سر می خورد و با چرخ جلوی مینی بوس تصادف می کند راکب موتور سیکلت راهی بیمارستان و راننده مینی بوس با ضمانت نامه آزاد می شود واتومبیل او توقیف می شود پرونده ای تشکیل وبه دادگاه تقدیم می شود و دادگاه پرونده را برای اجرای دستورات ذیل به کلانتری ارجاع می دهد :
1- نظر یه کارشناسی تصادفات اخذ شود
2- مصدوم به پزشکی قانونی فرستاده و طول درمان اخذ شود.
3- مینی بوس متعلق به متهم با توجه به مقصر بودن راکب موتور به مالک آن مستردشود
دستورات اجرا می شود و نظر به کارشناسی ارسال حکایت از تقصیر موتورسیکلت مینماید مصدوم و به عبارتی شاکی ÷رونده به نظر کارشناسی اعتراض می نماید لذا پرونده به معاونت محترم راهنمایی و رانندگی شورای تصادفات ارسال و مبلغ 150000 ریال بابت حق کارشناسی اخذ می گردد . و النهایه شورای مذبور چنین تصمیم خود را صادر می نماید.
نظریه کارشناسی:
صورتجلسه شورای تصادفات مع راهنمایی و رانندگی
محترماٌ حسب خواسه مقام قضایی پرونده کلاسه شماره 82/3752/41 توسط کارشناسان عالی تصادفات شورای مذکور بررسی گردید که ÷س از مطالعه دقیق اوراق پرونده » بازدید مکان وقوع تصادفات ، استماع اظهارات طرفین ، معاینه فنی وسایل نقلیه بشرح ذیل اظهار نظر میگردد.
اطلاعات:
زمان و مکان تصادف : ساعت 30:14 مورخه 5/12/83 محل صد متری ابتدای ابوطالب وسایل نقلیه مرتبط باتصادف : موتور سیکلت هوندا فاقد پلاک شماره تنه 1112289 برانندگی سید حسن مسیر حرکت شرق به غرب مینی بوس بنز شماره .. برانندگی علی محمد مسیر حرکت غرب به شرق شرایط جوی و معبر سطح راه خشک ( محل واژگون موتورسیکلت بر اثر وجود آب لغزنده بوده است هوا صاف و روشن مکان مسکونی و دارای خط کشی مقطع
تجزیه و تحلیل و استنباط:
÷س از بررسی های بعمل آمده و مطالعه دقیق اوراق پرونده مطروحه- استماع اظهارات رانندگان بازدید از وسایط نقلیه – بازدید از محل وقوع تصادف چنین استنباط می گردد در حالیکه رانندگان در بلوار صد متری روبروی یکدیگر مشغول تردد بوده اند در محل تقاطع ابوطالب راننده موتود سیکلت مشغو ل پیمودن دور برگردان موجود در محل بوده و قصد هم مسیر گردیدن با مینی بوس را داشته که به محض هدایت وسیله نقلیه در مسیر مستقیم بعلت فقردان سرعت مطمئنه و همچنین وجود آب از سطح سواره رو ناشی از آبیاری درختان وسط موجب لغزندگی معبر شده........ و موتورسیکلت به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه واژگون که موتور سیکلت بدون حضور راننده مصافتی را متکی به پهلوی سمت چپ روی زمین کشیده شده که در نهایت با چرخ جلوی سمت چپ مینی بوس برخورد می نماید.
النهایه با توجه به موارد فوق الذکر علت تصادف چنین اظهار نظر میگردد:
بی احتیاطی از جانب راننده موتورسیکلت هوندا فاقد ÷لاک بعلت عدم توانایی در کنترل وسیله ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه تشخیص داده شد.
سرهنگ محمد علی چنارائی سرگرد عبد الحمید طباطبائی سرهنگ 2 حسین کریمی
بعد از ارسال نظر شورا ی تصادفات در جلسه دادگاه شاکی حاضر و اعلام می دارد که با راننده مینی بوس «متهم» توافق نموده و تقاضای منع تعقیب متهم را می نماید و همچنین اظهار می دارد که گواهینامه رانندگی موتورسیکلت را نیز ندارد.
لذا پرونده ؟؟ صدور رأی می شود و دادگاه با اعلام ختم رسیدگی اقدام به صدور رأی به شرح ذیل می نماید:
نوع فایل: word
سایز:67.1 KB
تعداد صفحه:121
تقاضای صدور حکم رشد
خواهان با ارائه دادخواستی به شرح ذیل تقاضای صدور گواهی حکم رشد می نماید.
ریاست محترم مجتمع قضایی شهید مطهری مشهد
احتراماً با اهدا سلام باستحضار می رساند:
اینجانب ابوالفضل ... درمورخه 9/3/1369 متولد شده ام وفعلاً 15 سال سن دارم و نیز از نظر جسمی و عقلی دارای رشد کافی بوده و قادرم نسبت به امور مالی خود تصمیم گیری نمایم.
حال با عنایت به مراتب فوق و باستناد ماده 1210 قانون مدنی از آن مقام محترم تقاضای رسیدگی صدور گواهی حکم رشدوکبارت مورد استدعاست.
باتشکر و احترام ابوالفضل...
دادخواست به شعبه 41 ارجاع می شود رئیس شعبه دستور ثبت آنرا به دفتر می دهد ودرهمان روز تقدیم دادخواست یعنی 10/5/84 جلسه شعبه 41 دادگاه عمومی مشهد به تصدی رئیس دادگاه آقای امامی تشکیل می شود – دادگاه از خواهان می خواهد خود را معرفی کند و شغل ومحل اقامت خود را بیان نماید وازحیات و ممات پدر خواهان پرس وجومی شود وهدف خواهان را از اخذ حکم رشد می پرسد.
- خواهان درجواب خود رامعرفی می نماید ومحل اقامت خود را ذکر می کند و می گوید پدر ش متوفی شده است و شغلم تحصیل در هنرستان می باشد و هدفم ازتقاضای صدور حکم رشد فروش خانه خود وخرید خانه جدید است که از این بابت بایدازمن امضاء گرفته شود .
- از او پرسیده می شود اگر یک میلیون وجه نقد داشته باشی چگون عمل میکنی
- خواهان پاسخ می دهد مقداری را برای خودم و بقیه آنرا به امور خیریه می دهم
سپس دادگاه ختم رسیدگی را اعلام وبه شرح ذیل مبادرت به صدور رأی مینماید:
بسمه تعالی
درخصوص درخواست ابوالفضل .....دائر به صدور حکم رشد و با توجه به مصاحبه انجام شده بامشار الیه نظر به اینکه در حال حاضر مشار الیه بنظر این دادگاه توانایی اداره اموال و امور مالی خود به نحوه عقلایی ندارد لذا به استناد ماده1210 قانون مدنی حکم به رد درخواست وی صادر و اعلام میگردد. بدیهی است رأی ظرف مدت بیست رو ز از تاریخ ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر استان خراسان رضوی می باشد.
رئیس شعبه 41 دادگاه عمومی حقوقی مشهد- امامی
نظر کارآموز:
برای تقاضای صدور حکم رشد
صرف درخواست در یک برگ معمولی کافی است و نیاز به دادخواست ندارد اگر چه بهتر است برای متحدالشکل شدن اوراق درون برگه دادخواست نوشته شود.
نوع فایل: word
سایز:65.9 KB
تعداد صفحه:127