پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

پویا فایل

ارشد ادبیات - موسیقی شعر در غزلیّات سنایی

ارشد ادبیات - موسیقی شعر در غزلیّات سنایی

چکیده


موضوع این پایان نامه با عنوان « موسیقی شعر در غزلیّات سنایی » ، و هدف از این پژوهش ؛ آشنایی با موسیقی شعر در غزلیّات سنایی است . و روش کار ، نظری و بر اساس پژوهش کتابخانه ای می باشد . ابزار آن کتاب ها و منابع مرتبط با موضوع است . مطلع هر بیت به جهت تعیین انواع موسیقی در آن ، انتخاب شده است . سپس به تقطیع ، استخراج اوزان و نام بحرها ، پس از آن به یافتن قافیه ،‌ حدود واصناف و احیاناً عیوب آن و بررسی موسیقی درونی و معنوی در غزلیّات سنایی ، پرداخته شده است . و در پایان تحلیلی از یافته ها به عمل آمده و جمع بندی ، بیان شده است . با توجّه به بررسی های به عمل آمده ، شاعر در غزلیّاتش از 9 بحر و 50 وزن استفاده کرده است . بالاترین بسامد بحر ها را رمل و کم ترین آن ها را متقارب دارد . او از 15 زحاف استفاده نموده است ؛ که بیش ترین آن ها حذف و کم ترین آن ها جدع ، نحر و حذذ است . بیش تر اوزان غزلیّاتش مزاحف می باشند . بسامد اوزان دوری ، 30 غزل می باشد. از نظر نوع ردیف های به کار رفته در غزلیّات تنوّع زیادی به چشم می خورد ولی فعل در درجه ی اوّل قرار دارد . شماره ی غزل های مردّف او بیش از غزل های بدون ردیف است . تعداد قافیه های مقیّد نیز بیش تر از قافیه های مطلق می باشد . حدود قافیه ها بر اساس کاربرد به ترتیب عبارت از : مترادف، متواتر ، متدارک و متراکب است ؛ متکاوس وجود ندارد . از نظر موسیقی معنوی بر اساس ابیات بررسی شده به ترتیبِ بسامد تشبیه ، تضاد ، استعاره ، تناسب ، کنایه و مجاز به کار گرفته شده است که تشبیه بیش ترین و مجاز کم ترین بسامد را داراست . موسیقی درونی نیز به ترتیبِ کاربرد ، واج آرایی ، جناس و تکرار می باشد .


فهرست مطالب


فصل اوّ ل : کلّیّات تحقیق. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1


مقدّمه . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2


برخی مشکلات تقطیع. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4


علائم اختصاری. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5


نکات طرح پیشنهادی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. ..6


فصل دوم : معرّفی سنایی و آثار او. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10


نام و نسب حکیم. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10


زمان و محلّ ولادت. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10


آغاز شاعری حکیم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10


دوره های زندگی سنایی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11


افسانه ای درباره ی علّت تحوّل سنایی . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11


مسافرت های سنایی. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12


مذهب سنایی . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12


ارادت حکیم به شیخ یوسف همدانی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12


وفات سنایی . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13


آثار سنایی . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13


مضامین در اشعار سنایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15


خلّاقیّت در اشعار سنایی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16


مقام سنایی. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17


زبان سنایی . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17


غزل با جلوه های عرفانی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18


سنایی در غزل زهدیّه و قلندریّه . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18


پژوهش های انجام شده در مورد سنایی و آثارش. . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19


فصل سوم : معرّفی غزل . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22


غزل در لغت . . . . .. . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22


غزل در اصطلاح . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22


غزل نام قالب یا مفهوم آن . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23


حوزه ی غزل . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . 23


مضامین غزل . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 23


زبان غزل . . .. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 24


منشأ غزل. . .. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 24


غزل در تاریخ ادبیّات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 25


اقسام اصلی غزلیّات فارسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. .. . .. . . . . . . 25


دوره های مختلف غزل . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 25


سیر غزل . . .. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 26


فصل چهارم : موسیقی شعر. ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 31


شعر ، رستاخیز کلمات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 31


موسیقی . . .. . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 32


پیوند شعر و موسیقی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 33


انواع موسیقی شعر . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 33


عروض . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 33


بیت . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 34


مصراع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 34


واج .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 34


هجا .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 35


ارکان.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 35


سالم و مزاحف . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 36


مثمّن و مسدّس و مربّع. . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 36


عروض و ضرب ( عجز ) ، صدر و ابتدا. . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. ... . . . . 37


تقطیع . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 37


مراحل تعیین وزن یک شعر فارسی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . 38


بحر . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 39


شش دایره ی مشهور بحر های عروضی . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 40


ذوبحرین. . . .. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 41


وزن . . .. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 41


تأثیرات وزن . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 43


عوامل مؤثّر بر چگونگی حالت وزن . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . 44


عوامل تغییر دهنده کیفیت موسیقی در اوزان . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 45


اوزان و مفاهیم .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 46


اوزان نا مطبوع. . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 48


اوزن شفّاف و اوزان کدر . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 49


اوزان خیزابی و اوزان جویباری . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 49


اوزان دوری . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 49


قافیه. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . .. . . . . . 50


نقش های قافیه . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . .. . . . . . 51


حروف قافیه .. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . .. . . . . . 51


حرکات قافیه.. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . .. . . . . . 52


عیوب قافیه .. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . .. . . . . . 52


اصناف و انواع قافیه .. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . 53


حدود قافیه. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . 53


انواع قافیه ها از نظر جایگاه . . . . . . .. . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . 54


انواع قافیه های هنری . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . 54


قافیه های مردّف . . . . . . . . . . . . . ... . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. . . . . . . . . 55


ردیف . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 55


علّت توجّه ایرانیان به ردیف . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . .. . . . . 56


عوامل مهم در پیدایش ردیف در شعر فارسی . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . .. . . . . 56


سود های ردیف . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 57


زیان های ردیف . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 57


ردیف بدون قافیه . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 57


حاجب . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 58


فصل پنجم : موسیقی شعر در غزلیّات سنایی . .. . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . . . . . 60


1- رمل. . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . . . . 60


1-1- رمل مثمّن محذوف . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . 60


1- 2- رمل مثمّن مقصور . . . . . . . . . ... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . .. . 90


1-3- رمل مثمّن مقصور عروض محذوف ضرب . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. .. . . . 111


1-4- رمل مثمّن مخبون محذوف .. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . 111


1- 5 - رمل مثمّن مخبون محذوف سالم صدر و ابتدا . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . 112


1- 6 - رمل مثمّن مخبون مقصور . .. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . 115


1- 7 - رمل مثمّن مخبون مقصورعروض اصلم مسبّغ ضرب .. . . . . .. .. . .. . . . .. . 116


1- 8 - رمل مثمّن مخبون اصلم . . .. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . .. . . . .. . 117


1-9 - رمل مسدّس محذوف . .. . .. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. .. . . . .. . 118


1- 10 - رمل مسدّس مقصور .. .. . .. .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . 127


1- 11 - رمل مسدّس مخبون محذوف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . 133


1- 12 - رمل مسدّس مخبون اصلم مسبّغ عروض مقصور ضرب. . . . . . . . . . .. . 134


2- هزج .. .. . .. .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . . . .. .135


2-1 -هزج مثمّن سالم.. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .. .. . .. . . . .. .135


2- 2- هزج مثمّن مسبّغ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . .. . . .. . . . .. . . .146


2- 3- هزج مثمّن اخرب. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. .. . . . . .147


2- 4- هزج مثمّن مکفوف مقصور. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . .. . .. . .. . . 152


2- 5 - هزج مثمّن اخرب محذوف. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .. . .. .. . . . 153


2- 6- هزج مثمّن اخرب مقصور . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . .. 154


2- 7- هزج مثمّن اخرب مکفوف محذوف . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . .. 154


2- 8 - هزج مثمّن اخرب مکفوف مقصور . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . .. 166


2- 9 - هزج مسدّس محذوف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. ... . . .. 173


2- 10- هزج مسدّس مقصور . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . .. . . .. 178


2- 11- هزج مسدّس اخرب مقبوض صحیح عروض و ضرب . . . . . . .. . . . .. . . .. 180


2- 12 - هزج مسدّس اخرب مقبوض محذوف . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. .. .. . . .. 182


2- 13 - هزج مسدّس اخرب مقبوض مقصور . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. .. . . . 193


3- خفیف ... . .. .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . . . ..05 2


3- 1- خفیف مسدّس مخبون. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . .. . ..05 2


3- 2- خفیف مسدّس مخبون محذوف. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . .05 2


3-3- خفیف مسدّس مخبون مقصور . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . .09 2


3- 4 - خفیف مسدّس مخبون اصلم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . .11 2


3- 5- خفیف مسدّس مخبون اصلم مسبّغ. . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. .. . . . 216


4- مضارع... . .. .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . . .. 223


4- 1- مضارع مثمّن اخرب .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . .. .. .. 223


4-2- مضارع مثمّن اخرب مکفوف محذوف. . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . .. . .. ..227


4- 3- مضارع مثمّن اخرب مکفوف مقصور . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . .. . .. . .. ..230


5- منسرح... . .. .. . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. . . . .. 235


5- 1- منسرح مثمّن مطوی مکشوف. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .. .. . .. . . . .. 235


5- 2- منسرح مثمّن مطوی مجدوع .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . .. 238


5- 3- منسرح مثمّن مطوی موقوف .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. .. 238


5- 4- منسرح مثمّن مطوی منحور .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. .. 241


6- رجز. . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. .. . 242


6- 1- رجز مثمّن سالم . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. ... 242


6- 2- رجز مثمّن مذال . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . ... .. 244


6- 3- رجز مثمّن سالم عروض مذال ضرب . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . ... .. 248


6- 4- رجز مثمّن مطوی احذّ مقصور . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . .. . . . . . .. . . . .. .. .. 248


7- مجتث . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . 250


7-1 - مجتث مثمّن مخبون .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. .. 250


7-2 - مجتث مثمّن مخبون اصلم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. ... 250


7-3- مجتث مثمّن مخبون محذوف. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. 251


7- 4- مجتث مثمّن مخبون مقصور. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . 252


7- 5- مجتث مثمّن مخبون اصلم مسبّغ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. ... 253


8- سریع . . . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . 255


8- 1 - سریع مسدّس مطوی مکشوف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. ... 255


8- 2- سریع مسدّس مطوی موقوف . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ... . . . . . . . .. . . . .. .. ... 256


9- متقارب . . . .. . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . 259


9-1 متقارب مثمّن سالم . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . 259


9- 2 - متقارب مثمّن محذوف . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .... 260


فصل ششم : نتیجه گیری . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 262


جدول بحر ها و اوزان کاربردی در غزلیّات . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 264


نمودارستونی بحرها . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 269


نمودار دایره ای درصد بحرها. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 270


نمودار ستونی انواع ردیف ها . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . 271


نمودار دایره ای درصد غزل های مردّف و بدون ردیف . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 273


نمودار ستونی حدود قافیه ها . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 274


نمودار دایره ای درصد حدود قافیه ها . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 275


نمودار ستونی زحافات . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 276


نمودار دایره ای درصد زحافات . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 277


نمودار دایره ای درصد قافیه های مقیّد و مطلق . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . ... ... 278


نمودار دایره ای درصد اوزان سالم و ناسالم . .... . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . ... ... 279


نمودار ستونی موسیقی درونی. . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . .. 280


نمودار ستونی موسیقی معنوی. . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . .. 281


منابع و مآخذ . . .. . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 282


چکیده ی انگلیسی . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . .. . . . .. .. . .. . . . .. 287




خرید فایل


ادامه مطلب ...

بلوغ زودرس در بین جوانان

بلوغ زودرس در بین جوانان

مقدمه

بلوغ طبیعی دوره‌ای است که طی آن صفات ثانویه جنسی به‌وجود می‌آیند و فرد توان باروری پیدا می‌کند. تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ، نتیجه‌ مستقیم یا غیرمستقیم بلوغ غده هیپوتالاموس در دستگاه عصبی مرکزی، تحریک اعضای جنسی و ترشح هورمون‌های جنسی است. اما بلوغ زودرس براساس تعریف‌های اپیدمیولوژیک ظاهر شدن علائم بلوغ‌ ‌از نظر فیزیکی و هورمونی زیر 8 سال در دختران و زیر 9 سال در پسران است. این روزها با تغییری که در ساختار زندگی شهری صورت گرفته و با توجه به پیشرفت‌هایی که در زندگی اجتماعی به‌وجود آمده بلوغ زودرس در دختران سفیدپوست زیر 7 سال و در سیاه‌پوستان زیر 6 سال تعریف شده است. این سن در مورد شروع بلوغ است چون همان‌طور که می‌دانید بلوغ دوره‌ای چند ساله دارد. است . بلوغ زودرس کودکان و نوجوانان یکی از مواردی است که امروزه ذهن بسیاری از والدین و کودکان را مشغول کرده وبه عنوان یکی از نگرانی های والدین کودک در سن رشد مورد توجه قرار گرفته است.از لحاظ تعریفی بلوغ زودرس زمانی مطرح می شود که علائم ثانویه بلوغ جنسی در دخترها قبل از سن 8 سالگی و در پسرها قبل از سن 9 سالکی بروز نماید هر چند در بعضی از مراجع پزشکی تحت تاثیر عوامل محیطی مستعد کننده جوامع پیشرفته امروزی این سن به کمتر از 7سالگی در دختران و کمتر از 8 سالگی در پسرها تقلیل یافته است.علائم اولیه صفات ثانویه جنسی در دختران افزایش سایز و قوام سینه ها و رشد موهای زائد زیر بغل و ناحیه تناسلی و در پسرها رشد و تغییر رنگ اسکروتوم یا کیسه بیضه ها و افزایش اندازه بیضه ها همراه با رشد موهای زائد می باشد که اغلب با تغییراتی در حالات روحی و روانی کودک نظیر پرخاشگری و زودرنجی همراه می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه. 1

بیان مسئله. 2

ضرورت و اهمیت تحقیق. 4

اهداف پژوهش... 6

سوال ها ی پژوهش... 6

تعاریف نظری و عملیاتی.. 7

تعریف بلوغ و نوجوانی.. 9

بلوغ جنسی.. 10

بلوغ جسمانی.. 10

بلوغ در پسران. 11

بلوغ در دختران. 11

تاثیر تغییرات بلوغ جنسی بر شخصیت نوجوان. 14

عوامل اجتماعی تعامل میان افراد 15

رشد اجتماعی نوجوان ازدیدگاه جامعه شناسی.. 19

بدوی- انتقالی- نوجوانی ساده- نوجوانی طولانی.. 19

رشد اجتماعی نوجوان و گسترش مناسبات اجتماعی.. 19

روابط اجتماعی نوجوان در مسیر تحول رشد اجتماعی.. 20

رفتارهاِِی مرضی اجتماعی نوجوان. 22

رفتار اجتماعی نوجوان و نقش فرهنگ دراین دوره 23

هدایت اجتماعی و مقابله با تهاجم فرهنگی درنوجوان. 23

عوامل اجتماعی مؤثر در تکوین شخصیت اجتماعی نوجوان. 24

قرآن و تربیت شخصیت اجتماعی انسان. 26

اهمیت توجه به نیازهای نوجوانی.. 26

نیازهای زیستی دوره نوجوانی.. 27

نیازهای عاطفی مرحله نوجوانی.. 28

نیازهای اجتماعی نوجوان. 30

اهمیت خانواده در دوران نوجوانی.. 30

اهمیت توجه به نیازهای نوجوانی.. 31

نگاهی بر شخصیت نوجوانان در این رده سنی.. 32

ویژه های دوره نوجوانی.. 34

حس استقلال طلبی در نوجوانی.. 36

هویت یابی و بحران هویت نوجوانان. 43

رشد هویت.. 43

شخصیت.. 47

نقش والدین در هویت یابی فرزندان. 49

مشکلات ناشی ازناتوانی درهویت یابی.. 50

زیر بنای شخصیت.. 53

اصل پرهیز از تحمیل کردن. 55

اصل پذیرش و احترام. 55

اصل پرهیز از مقایسه کردن. 56

اصل توجه به کسب هویت نوجوان. 56

بلوغ زود رس... 57

عوامل ایجاد‌کننده بلوغ زودرس... 61

نواع بلوغ زودرس جنسی.. 61

بلوغ زودرس ناکامل یا کاذب.. 64

درمان بلوغ زودرس... 65

روش تحقیق. 69

نتیجه گیری.. 70

پیشنهادات: 73

منابع. 75



خرید فایل


ادامه مطلب ...

بزهکاری و علل و انگیزه های آن

بزهکاری و علل و انگیزه های آن

مقدمه

بزهکاری و علل و انگیزه های آن ، از جمله مشکلات اجتماعی است که از دیرباز چشم تیزبین و ذهن روشن محققین و دانشمندان از آن به دور نبوده است . مطالعة پژوهشهای متخصصان علوم انسانی در طی دو سه قرن گذشته نشان می دهد که عده زیادی از آنان همواره وقت خود را مصروف این مهم کرده اند ،تا شاید کشف علل بزهکاری و از میان برداشت عوامل موثردر پیدایش آن راه گشایی در جهت رفع این آفت اجتماعی باشند. افزایش میزان تبهکاری و بزهکاری از نیم قرن پیش یعنی از اواخر قرن نوزدهم وپس از دو جنگ بین الملل اول و دوم ،که منجر به متلاشی شدن خانواده ها وسرگردانی کودکان گردید، مورد بحث محافل بین الملل قرار گرفت. در سال 1984 در اعلامیه حقوق بشر و اعلامیه های سایر سازمانهای بین المللی لزوم توجه به حقوق اساسی و ارزشهای بشری و حفظ حقوق اساسی و ارزشهای بشری وحفظ حقوق حقه کودکان منظور گردید و به رسمیت شناخته شد.

بزهکاری نوجوانان یکی از انواع ناسازگاری زیستی روانی اجتماعی است و چنانکه لاوری میگوید،

سلوک رفتاری که خود شخص را ارضاء نماید ولی مورد پسند جامعه نباشد سلوک دشوار یا بزهکاری و حتی در برخی موارد جنایت نامیده می شود . صرف نظر از قوانین تدوین شده برای این پدیده، بزهکار دیگر به عنوان یک فرد ضد اجتماعی که برای مصالح اجتماع باید مجازات شود شناخته نمی شود، بلکه جوانی است مبتلا به اختلال در رشد شخصیت که بزه وی نیز با توجه به الگوی شخصیتی و تاثیرات خانواده و رفتار و موازین آنها و شرایتی که جرم اتفاق افتاده است ارزشیابی می شود. بطور کلی، عقاید گوناگونی در مورد افزایش بزهکاری ذکر شده است.

کانگر (1983) ازدیاد جرم و جنایت و تشکیل باندهای بزهکاری را توسط نوجوانان از اختصاصات جوامع کنونی دانسته و معتقد است که تحرک جامعه امروزی از قبیل صنعتی شدن کشورها، ازدیاد مهاجرت، نفوذ فرهنگهای مختلف در یکدیگر ،ازدیاد مشکلات اجتماعی، اختلاف طبقاتی و فقر، فقدان اعتقادات مذهبی و اخلاقیات، منازعات خانوادگی، وغیره انگیزهای برونی و درونی نوجوانان را در ارتکاب بزه تشکیل می دهد.

تحقیقات و آمارها روشنگر رو به گسترش نهادن بزهکاری نوجوانان در اکثر جوامع می باشد. طبق گزارش موسسه تحقیق جرم و جنایت آمریکا(1987)، 90 درصد از نوجوانان آمریکایی حداقل یکبار مرتکب بزهکاری شده اند. همچنین آمار منتشره در سال 1984 در ایالت متحده آمریکا نشان می دهد که 50000 نوجوان به جرم ارتکاب بزهکاری در کانون اصلاح و تربیتی نگهداری می شده اند (پاپالیا و الدز، 1985 ، صفحه 617 ).

گزارش دیگری در همین زمینه نشان می دهد که خشونت و تبهکاری در جامعه آمریکا به طرز روزافزونی رو به گسترش نهاده است. به عنوان مثال در سال 1980 میزان جنایت در حدود 148 درصد و شامل بیشتر از 11 تا 13 درصد کل جمعیت آمریکا بوده است، گزارش دیگری از موسسه تحقیق جرم و جنایت در آمریکا نشانگر این مهم بوده است که بین سالهای 1989ـ1980 میزان جنایت 69% ، تجاوزات جنسی 116 درصد. وبالاخره مشاجرات توام با خشونت 102 درصد نسبت به سالهای قبل افزایش داشته است. این آمار بخصوص در مورد بزهکاری نوجوانان هشدار دهنده بوده، و نشان داده است که بین سالهای 1967ـ1958 در حدود 300 درصد سرقت توسط نوجوانان انجام گرفته است. ضمنا با آمار فوق باید 40% تبهکاری و بزهکاریهای گزارش نشده را نیز اضافه کرد . بطور نسبی بغیر از اتحاد جماهیر شوروی ، سایر کشورهای اروپای غربی آمار مشابهی در این زمینه داشته اند . از کشورهای اروپای شرقی آمار دقیقی در زمینه بزهکاری نوجوانان در دست نیست و به نظر می رسد بزهکاری نوجوانان یا بسیار محدود بوده، و یا با معانی دیگری تعبیر شده است(دی فلوئر و دیگران، 1987 ،صفحه 78).


2ـ بیان مساله :

هرگاه صحبت از بزهکار یا ناسازگاری جوانان و نوجوانان یا اجتماع می شود بلافاصله این فکر به خاطر خطور می کند که از چه راه و با چه وسایلی می توان اعمال ضد اجتماعی و نابهنجار این گونه افراد را پیشگیری و یا کنترل نمود؟

امروزه در اکثر کشورهای پیشرفته دنیا، طرق و وسایل خاصی برای این مسئله حاد اجتماعی در نظر گرفته اند که یکی از آنها تربیت مجدد اطفال و نوجوانان در کانونهای اصلاح و تربیت است . ولی باید توجه داشت برای اینکه بتوانیم نوای جوانی را، که در داخل خانواده خود به خوبی تربیت نشده و بر اثر عدم هماهنگی جامعه خویش به صورت یک فرد بزهکار قانون شکن و ضد اجتماع در آمده است مجددا تربیت نموده وبا اصول و موازین حاکم بر اجتماع تطبیق دهیم می بایستی علاوه بر وجود وسایل و تجهیزات لازم ، وقت و فرصت کافی نیز برای این کار در اختیار داشته باشیم که خود دلیلی بر ارائه خدمات آموزشی در محله های بزهکار خیز است .

امروزه این مطلب مسلم است که جوان یا نوجوانی که به سرقت و جیب بری و قاچاق مواد مخدر و نظایر این گونه اعمال ضد اجتماعی عادت کرده است به صرف توقف سه ماه یا شش ماهه در کانون اصلاح و تربیت تغییر روش نخواهد داد و هرگاه از زندان و یا کانون اصلاح و تربیت آزاد شود مجددا چون حرفه و کار شرافتمندانه نمی داند و ترک عادات قدیمی برایش مشکل است به محیط سابق و زندگی فساد آمیز خود مراجعت خواهد کرد .

بنابراین متفکرین و متخصصین اجتماعات غربی با ابداع و استقرار سیستم صدور حکم محکومیت به مدت نا معین مسئله اصلاح و تربیت و نوجوانان را به نحو مطلوب حل کرده و به موازات آن با تشکیل سازمانهای اختصاصی وابسته به دادگاههای اطفال برای استقرار یک نظم نوین در زندگی بی بندوبار نوجوانان بزهکار و ناسازگار راه حل های جدیدی یافته و بدین گونه از فشار بار دادگاه های اطفال نیز به نحو محسوسی کاسته و تعداد پرونده های ناشی از ارتکاب جرم جوانان بزهکار را بطور چشمگیر تقلیل داده اند .

در کشورهای غربی معمولا در جوار دادگاههای اطفال ، موسسات خاصی وجود دارد (کانون اصلاح و تربیت) که عهده دار تربیت اطفال بی سرپرست بوده و قاضی اطفال این گونه کودکان را به آن موسسات تحویل می دهد . تجربه نشان داده است که تشدید مجازاتها از تعداد قرون وسطائی نتوانسته عامل لازم و کافی برای پیشگیری و اجتناب از ارتکاب جرم و تکرار آنها باشد ولی آموزش توسط نهادهای مختلف شهری بر اساس نیازهای خاصی آن محیط ها توانسته نگرش اعضای آن جامعه خاص را تغییر دهد .

بنابراین باید بدنبال روشهای آموزشی و فرآیندهای آگاهی رسانی که موجب جلوگیری از وقوع جرائم می شود، و از راه کشف آن علل که بیشتر از فساد محیط یا از عکس العملهای احساسات و تمایلات ناآگاه مجرم سرچشمه می گیرد ، از وقوع حوادث ناهنجار و جرائم کاست و شخصیتهای معلول و حادثه جو را از بسیاری کارها که سبب اتفاق جرمها می شود منع کرد .

جامعه شناسی کیفری با اندیشه های نو ، افکار جدید و ارزندهای که مربوط به اعاده حیثیت افراد است ، می کوشد تا واقعیت را بصورتی که باید جلوه گر سازد و بی عدالتیهایی را که تا کنون رواج داشته است و باز هم ادامه دارد به وجهی شایسته آشکار نماید .

علم جامعه شناسی کیفری اثبات می کند که بزهکاران حیوانی وحشی نیستند که باید کشته بشوند، میکروب به شماره نمی آیند که باید در نابودیشان کوشید ، زشت و پلید و نابکار و غیر قابل اصلاح نمی باشند که به دیار نیستی رهسپار گردند . بلکه انسانند و می توانند مانند سایرین دارای اندیشه های عالی و منشها و اخلاقیات شایسته باشند و حتی در زمره بهترین انسانها در آیند به همین جهت ریشارد می نویسد :

که فراموش شده است که بزهکاران میکروب نیستند بلکه انسانند و جرم تنها عیب برخی از افراد استثنایی نیست ، بلکه تهدیدی است اخلاقی که بر رفتار همه مردم ، سنگینی خود را تحمیل می کند .

امروزه به خوبی به ثبوت رسیده است که خشونت و اجرای مکافات باعث ستیزه گری بیشتر بزهکاران می شود و هیچگاه و در هیچ زمانی و مکانی خشونت وسیله ارشاد و اصلاح نیست ، بلکه با آ موزش و آگاهی انسانی به اعضای جامعه می توان پیشگیری یا علاج واقعه قبل از وقوع را انجام داد.

ژرژ ویدال بوسیله آمارهایی که از بزهکاران در فرانسه بدست آورد ، اثبات کرد که رقم جرائم در این کشور و پس از اجرای کیفرهای بسیار سنگین افزایش یافت در حالیکه پس از آموزش های خاص مشروط بطور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرد وبه همین جهت الن کی استاد تعلیم و تربیت در مورد سیاست کیفری صحیح می نویسد :

نرمش و ملایمت در جلسات آموزش به مراتب با ارزش تر از خشونت و شدت عمل است



خرید فایل


ادامه مطلب ...

بزهکاری زنان

پایان نامه بزهکاری زنان


مقدمه

مطالعه علل و عوامل وقوع جرایم در جامعه همواره از مشغله های ذهنی - علمی پژوهشگران آسیب شناسی اجتماعی بوده است. با کشف اولیه این عوامل، کوشش در طبقه­بندی آنها دومین گام جامعه شناسان می باشد. در این میان پدیده ی مهم مطالعه در حوزه ی آسیب شناسی جنسیت مجرمان زن همیشه در پرده ای از راز و حریم عفت آلود نهفته است که خود باعث نوعی عدم شناخت و دامن زدن به پاره ای از کج اندیشی ها و تحلیل های غرض آلود بر ضد جنسیت زن از قدیم الایام بوده است. هدف مهم این بررسی مطالعه و کشف عوامل اصلی بزهکاری زنان هم چنین زمینه ها و راهکارهای پیشگیری و بطور کلی موانع بروز جرم زنان می باشد.

مقدمه. 6

مبحث اول: بزه چیست؟ بزهکار کیست؟. 6

اقسام بزهکاری.. 9

مبحث دوم: عوامل موثر بر وقوع بزه 11

محیط فرهنگی.. 11

محیط طبیعی.. 12

محیط اقتصادی.. 12

شناخت مفاهیم جرم و انسانیت.. 13

مبحث سوم: ارکان تعریف جرم. 18

3- تعیین مجارات برای آن فعل. 20

4- جرم با قصد مجرمانه یا تقصیر جزائی صورت گرفته باشد. 20

مبحث اول: بررسی علل بزهکاری زنان. 21

تبیین کجروی.. 22

تبیین زیست شناختی انحرافات (تبیین جسمانی) 22

تبیین زیست شناختی انحرافات زنان. 23

نظریه های جامعه شناختی فردگرایان دربارة انحرافات.. 23

نظریه های آنومی.. 24

نظریة رابرت آگینو، مسنرو روز نفلد: 26

مبحث دوم: ریشه بزهکاری زنان کجاست؟. 30

مبحث اول: جرایم خاص مخصوص زنان: 36

مجازات زندان. 39

مبحث دوم: بزهکاری زنان و مسئولیت کیفری مخففه. 44

مبحث اول: رابطه ارتکاب جرم و داشتن فرصت.. 51

کیفیت جامعه پذیری در زنان. 52

نرخ بزهکاری در نوجوانان پسر و دختر. 53

تکرار جرم در مردان و زنان. 53

مبحث دوم: جرم زدایی از جرایم زنان. 55

واکنش عدالت کیفری.. 55

نتیجه‏ گیر ی.. 57

منابع و مآخذ. 59





خرید فایل


ادامه مطلب ...

بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی

بررسی رابطه استراتژی برونسپاری باعملکردشرکت آب وفاضلاب روستایی

بیان مسأله

برون سپاری عمل انتقال کار به طرف قرارداد خارجی می باشد در واقع از دو واژه بیرون و سپردن تشکیل شده است برون سپاری پدیده ایی روبه رشد است و نیازمند آن است که از نقطه نظر وسیع سنجیده شود چرا که مرحله تاریخی نوینی را در تولید جهانی و تقسیم وظایف جهانی بنیان نهاده است. و مشکلات جدی در فرایند برونسپاری وجود دارد با این وجود کشورهای جهان به طور روز افزون در تلاشند تا مرکز تعالی باشند.



خرید فایل


ادامه مطلب ...

برنامه ریزی از دیدگاه اسلامی

برنامه ریزی از دیدگاه اسلامی


قسمتی از متن:

تعریف: در این زمینه چندین تعریف ارائه شدهاست که ما به دوتای از آنها اشاره می‌کنیم:
الف) برنامه ریزی فرایندی است که طی آن مدیران اهداف را تعیین می کنند؛ آینده را پیش بینی می کنند و مسیر فعالیت های طراحی شده را برای بدست آوردن اهداف نشان می دهند.
ب) برنامه ریزی یعنی تعیین اهداف درست وسپس انتخاب روش وو سیله مناسب برای بدست آوردن اهداف.

ارکان اصلی برنامه ریزی

1- تعیین اهداف.

2- پیش بینی راهای و امکانات لازم برای رسیدن به آن اهداف به عبارتی برنامه ریزی عبارت است از تعیین اهداف و پیش بینی راه ها و امکانات لازم برای دستیابی به آن اهداف.
اهمیت برنامه ریزی

ما اگر بخواهیم موفقیت مدیران را ارزیابی کنیم دوتا معیار ما داریم که یکی اثر بخشی است و یکی کا رآیی ، یعنی توانیی انجام کار درست و توانایی انجام درست کارها معیار ارزیابی ما محسوب می شود. برای ارزیابی میزان موفقیت مدیر در سازمان باید عملکرد مدیر را با هریک از دو معیار فوق مورد ارزیابی قرار بدهیم. این دو معیار نظیر دو رکن اصلی برنامه ریزی هستند زیرا همان گونه که در تعریف برنامه ریزی بیانشد برنامه ریزی عبارت است از تعیین اهداف درست و سپس انتخاب راه های درست و مناسب برای بدست آوردن آن اهداف.

در یک روایت زیبایی پیامبر بزرگوار اسلام به ابن مصعود سفارش می کند به اینکه : یابن مسعود اذا عملت عملا فاعمل بعلم عقل و ایاک ان تعمل عملا بغیر تدبیر فانه جل جلاله یقول: ولا تکونوا کا للتی نقضت غزلهعا من بعد قوة انکاثا. نحل/ 94 (بحار الانوار ج77 ص 100)

ترجمه: (ای پسر مسعود آنگاه که کاری انجام می دهی با آگکاهی و عقل انجام بده و مبادا که کار را برون برنامه ریزی . آگاهی انجام دهی، همانا خداوند متعال می فرماید: مانند زنی نباشید که رشته های خود را پس از محکم تابیدن وا تابید.

این نمونه ای از یک کار بی هدف و بدون برنامه می‌باشد و خداوند متعال دستور می‌دهدکه انسان ها از چنین کار پرهیز نمایند.



خرید فایل


ادامه مطلب ...

هوش معنوی و رابطه آن با بهزیستی روانشناختی بیماران میگرنی

هوش معنوی و رابطه آن با بهزیستی روانشناختی بیماران میگرنی


مقدمه:

بدون شک در زندگی خود با افرادی مواجه شده اید که همواره گناه شکست خود را به گردن دیگران با عوامل مختلف بیرونی می اندازند و به جای اینکه آن شکست را حاصل اعمال خود بدانند تلاش می کنند تا توجه قابل قبولی برای شکست خود فراهم کرده و بدین وسیله از ایجاد تصویری منفی از خود در ذهن دیگران اجتناب کنند. در برخی موارد افراد برای حل مشکلات مربوط به زندگی و ارزش ها خود مورد استفاده قرار می دهند. و سئوالاتی را در مورد اینکه آیا شکست من می تواند باعث تکامل من در زندگی شود در ذهن ایجاد می کند.

هوش معنوی یا SQ را می توان همان توانایی دانست که به ما قدرتی می دهد که در جهت رسیدن به رویاهایمان تلاش کنیم.

سردرد یک علائم شایع با فراوانی بالا در بیشتر پژوهش های همه گیر شناسی است. و یکی از ده حالت شایع مراجعه بیماران به پزشکان می باشد. سردرد یکی از مشکلاتی است که افزون بر درد ناتوان کننده، اثرات نامطلوب آن بر همه ابعاد زندگی فرد از جمله کارکرد اجتماعی و زندگی خانوادگی تاثیر می گذارد. از میان علل سردرد، میگرن شایع ترین نوع سردرد مزمن می باشد. که به صورت حمله ای بروز می کند. شیوع حملات در خانم ها 17 درصد و آقایان 6 درصد در سال گزارش شده.

براساس معیارهای انجمن بین المللی سردرد میگرن به سه نوع بدون او را، با او را، واریانتهای میگرن تقسیم می شود. سردردها بویژه سردردهای میگرنی نه تنها یک مشکل نورولوژیک و روانشناختی خود فرد مبتلاست، بلکه گاهی منجر به ناتوانی های کلی شده، کیفیت زندگی، سلامت روانی، بهزیستی روانشناختی بیمار و اعضای خانواده را مختل می کند.

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه. 2

بیان مسئله. 4

اهمیت و ضرورت تحقیق.. 6

اهداف تحقیق.. 7

تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 8

فصل دوم: پایه های نظری و سوابق پژوهش

مقدمه. 11

هوش.... 12

معنویت... 12

هوش معنوی.. 13

تعریف معنویت... 13

رشد هوش معنوی.. 14

هوش معنوی و سلامت روانی.. 19

مقایسه هوش معنوی با هوش های دیگر. 20

نظریات مربوط به هوش معنوی.. 21

تعریف بهزیستی روانشناختی.. 23

نظریات مربوط به بهزیستی روانشناختی.. 24

فصل اول: روش پژوهش

مقدمه. 30

روش تحقیق.. 30

جامعه آماری، حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 31

روش گردآوری اطلاعات... 31

ابزاد گردآوری اطلاعات... 32

روش تجزیه وتحلیل اطلاعات... 34

منابع و مآخذ. 35



خرید فایل


ادامه مطلب ...

ریشه های بدحجابی زنان

ریشه های بدحجابی زنان


چکیده

این پایان‌نامه پژوهشی است درباره بررسی ریشه‌های بدحجابی زنان می‌باشد .

علت انتخاب این موضوع : بدحجابی در جامعه ما مسئله‌ای مورد ابتلا و پدیده ای رنج‌آور و آزاردهنده است . زیرا جامعه ای که صدها هزار شهید در راه احیای ارزشهای اسلام داده است ، بدحجابی را دهن‌کجی به انقلاب و شهداء و خانواده‌های شهدا و همه مؤمنان تلقی می‌نماید و این امر ایجاب می کند که دربارة این پدیده بحث ، تحقیقی بیشتری بعمل آید و یکی از میدانها و فرصتهای تحقیق همین پایان‌نامه نویسی است که باید از این فرصت استفاده بهینه به عمل آید .

موضوعاتی که در این تحقیق مورد بحث واقع شده :

1-اهمیت حجاب و نقش آن در پاک نگاه داشتن فضای جامعه و در حفظ آرامش اعصاب جوانان و جلوگیری از پراکندگی افکار و اندیشه‌های جوانان و در بهبود فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی و خدماتی و تأثیر آن در پیشرفت جامعه .

2-زیانهای بدحجابی و بی‌حجابی و نقش آن در آلوده شدن فضای جامعه و متشنج شدن اعصاب و پراکندگی افکار جوانان و افت فعالیت های اقتصادی و خدماتی و اثر آن در عقب‌ماندگی جامعه و زیانهای دیگر .

3-بدحجابی شأن و منزلت و شخصیت خود آن زن بدحجاب را در معرض آسیب قرار می‌دهد و هر روزی مواجه با خطر ، مورد تعرض افراد هوسران و یا افراد تحریک شده می‌باشد .

4-شیوه برخورد منطقی و مفید و مؤثر با افراد بدحجاب به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است .

5-در این تحقیق و در مورد رواج فساد و بی‌بندوباری و هرزگی در جامعه در نتیجه بدحجابیها بحث شده است .

6-در این نوشتار الگوهای عفاف و مخصوصاً برترین الگو برای جامعه نسوان که حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله علیها است معرفی گردیده است .

7-به اهداف شوم و استعماری غرب از تهاجم فرهنگی و ترویج بدحجابی توسط ماهواره‌ها و اینترنت بین‌المللی و سی‌دی‌ها وغیره اشاره شده است تا هشداری باشد برای همة کسانیکه ودلسوز این ملت و مملکت و خواستارحفظ استقلال و طالب پیشرفت این کشور می‌باشند .

8-بررسی علل اساسی و ریشه‌های بدحجابی از حیث علل اجتماعی و روانشناسی واقتصادی و غیره انجام گرفته است.

بررسی واژه های کلیدی عنوان تحقیق : ریشه بدحجابی زنان

ریشة در لغت به معنای بیخ و بن و اصل است ، تارها و رشته‌های حاشیه پرده و چادر و امثال آنها در اصطلاح ، عبارت است از پایه و اساس و علتهای اصلی .

بد : از نظر لغوی به معنای زشت ، ناپسند ، نقیض خوب

و در اصطلاح : مطلوب نبودن و منطبق نبودن بر معیارها و موازین اسلامی و به تعبیر جدید : استاندار نبودن حجاب و رعایت نشدن حدود حجاب

حجاب در لغت به معنای حایل ، حد فاصل بین دو چیز ،‌مانع

و در اصطلاح فقه اسلام : نحوه پوشش ویژه که حدود آن در اسلام مشخص گردیده است .

زنان : جمع کلمه زن به معنای انسان مؤنث

بطور کلی عنوان تحقیق بیانگر و نشان‌دهنده این مطلب است که بدحجابی در جامعه اسلامی ریشه‌ها و علل اساسی دارد که این تحقیق درصدد تبیین و تشریح آنها است .

مقدمه

ریشه بیشتر انحرافات دینی و اخلاقی نسل جوان را در لابلای افکار و عقاید آنان باید جستجو کرد . فکر این نسل از نظر مذهبی آن چنان که باید راهنمایی نشده است و از این نظر فوق‌العاده نیازمند هستند و این راهنمایی باید با زبان و منطق همراه باشد .

چرا که هر کسی احساس می‌کند این نسل آنقدر ها هم لجوج نیست و آمادگی زیادی برای دریافت حقایق دارد و هدف از انتخاب این عنوان «‌ریشه‌های بدحجابی زنان » این است که احساس شد ، گذشته از انحرافات عملی فراوانی که در زمینه حجاب بوجود آمده این مسئله و سایر مسائل مربوط به زن ، وسیله‌ای شده در دست یک عده افراد ناپاک و مزدورصفت که از این طریق علیه دین مقدس اسلام جار و جنجال تبلیغاتی راه‌ بیندازند .

بدیهی است که با شرایط موجود این جوان از جنبة‌ مذهبی به قدر کافی راهنمایی نشده و این تبلیغات آثار شوم بر روحیة جوانان می‌گذارد . با بررسی این طرح امید است تأثیر فراوانی بر روی عقاید و افکار جوانان بگذارد و حتی بعضی از بانوان به اصطلاح متجدد عملاً در وضع خود تجدید نظر نمایند .

بدون شک پدیده « برهنگی » بیماری عصر ماست و دیر یا زود این پدیده بعنوان یک بیماری شناخته خواهد شد . فرضاً ما کورکورانه از غرب تقلید کنیم باید ببینیم که کار برهنگی در غرب به کجا رسیده و فریاد چه کسانی را بلند کرده است ، بعداً تقلید از غرب را ادامه بدهیم .

نامه چارلی چاپلین یکی از هنرپیشگان معروف جهان به دخترش پس از اینکه به دخترش اجازه می‌دهد فقط به خاطر هنر می‌توان لخت و عریان به روی صحنه رفت و تاکید می‌کند این لختی فقط روی صحنه و برای ضرورت هنر می‌باشد . می‌نویسد : برهنگی بیماری برهنگی عصر ماست ، اما به گمان من تن عریان تو باید از آن کسی باشد که روح عریانش را دوست داری ، بد نیست بدانی که دوران پوشیدگی تو را ده سال پیر نمی‌کند . بهر حال امیدوارم تو آخرین کسی باشی که از تبعة غریزه لختی بشوی »

لزوم پوشیدگی زن در برابر مرد بیگانه یکی از مسایل مهم اسلامی است و در قرآن کریم در سوره نور به آن اشاره شده و از مفاد آیات چنان فهمیده می‌شود که « هر مسلمان ، چه مرد و زن ، باید از چشم‌چرانی ، نظربازی اجتناب کند و مرد و زن باید پاکدامن باشند و زنان باید پوشش خود را بر دیگران آشکار نکنند و درصدد تحریک و جلب توجه مردان نباشند » .

پوشیدن زن خود را از مرد بیگانه و رعایت لزوم حریم میان مردان و زنان اجنبی و عدم جواز خلوت میان مرد و زن بیگانه بیان شده است .

با توجه به اینکه مردم کمتر به این موضوعات اهمیت می‌دهند ولی با معضلاتی که در جامعه با آن روبرو هستیم باید به دنبال کشف علت باشیم که چرا اینگونه مفاسد رخ می‌دهد و با بررسی و تحقیق می‌فهمیم که علتهای گوناگون در کار است که «‌ بدحجابی و بی‌حجابی » روحیه افراد تأثیر منفی و مخرب می‌گذارد .

با توجه به موانعی که در ادامه راه بود گاهی دچار تردید می‌شدم اما دریافتم که بخاطر تازگی موضوع ارزش تحقیق در این باره چند برابر است . چرا که به عوامل و ریشه‌های معضلات آگاهی می‌یابم و حداقل توان خویش را در رفع این معضلات می‌آزمایم .

این طرح در 3 بخش ارائه می‌شود که بخش اول در مورد حجاب بعنوان یک پوشش برای فرد می‌باشد تا جلو هر گونه فساد گرفته شود ،‌می‌باشد . این حجاب و پوشش ، از ابتدای اسلام بوده و برای سلامتی و حفظ خانواده ، بهداشت روانی در جامعه و پیشرفت علمی در ترقیات فکری و حفظ حریم زن و مرد و پیشرفت کارهای اقتصادی می‌باشد « چرا حجاب بعنوان یک پوشش است و از نظر اسلام تا چه حدی شخص باید رعایت حجاب نماید » .

جایگاه زن در جامعه کجاست و حجاب چقدر جلونظر بازی را می گیرد و حجاب چرا برای زن بعنوان یک الگو می باشد.

بخش دوم در مورد بی‌حجابی که نداشتن روسری و چادر و امثال آن است .

این بی‌حجابی در ایران از زمان رضاخان شروع شد ، بی‌حجابی که باعث بی‌بند و باری و فساد و طلاق و ترویج و فرهنگ برهنگی شد .

راه‌های مبارزه با عوامل بی‌حجابی و بدحجابی

تقویت ایمان و اعتقاد و احیاء ارزشهای اسلامی و شناسایی الگوهای والا و ... می‌باشد و پیامدهای بی‌حجابی که از نظر عقیدتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی مورد تحقیق قرار گرفت .

بخش سوم در مورد بد‌حجابی که به پوشش غیر صحیح از چادر گفته می‌شود که باعث شده محیط زندگی اجتماعی را آنقدر ناامن سازد که به دختران ما تجاوز و زنان ما را اغفال می‌کنند با بررسی منشاء حرکتهای بدحجابی که اثرپذیری از تبلیغات کشورهای غربی و گرایش به اشراف نمایی با انواع بدحجابیها و برخی عقده‌ای می‌باشند و بدحجابی را برای گشودن عقده‌هایشان انتخاب کرده‌اند برخی بر اساس رفتارهای خانواده واطرافیان ، رفت و آمدها ، تبلیغات سوء . گرفتار بدحجابی شده اند و ریشة اصلی بدحجابی عبارتند از مدگرایی ، غریزه جنسی ، هوسرانی ، تقلید ، کمبود شخصیت غرب زدگی ، خودنمایی ، آزادی زن در روابط و ... و علتهای دیگری نیز هست که باعث بدحجابی شده است از قبیل: 1-عدم هماهنگی بین ارگانهای تبلیغی ، تشکیل احزاب و گروهکهای منافقین و ... و اینکه اشخاص چه انگیزه‌ای از استفاده ناصحیح از حجاب دارند و آفتهایی که این معضل را بر روی فرد و جامعه داشته و راه‌های مبارزه با عوامل و ریشه‌های بدحجابی بیان شده و نتیجه و تأثیری که بر روی افراد گذاشته مورد تحقیق قرار گرفت .

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه ......................................................................................................................................... 1

بخش اول : حجاب

فصل اول ................................................................................................................................... 6

1.تعریف حجاب ...................................................................................................................... 7

2.تاریخچه حجاب.................................................................................................................... 7

3.حجاب چرا ............................................................................................................................ 7

فصل دوم : ............................................................................................................................... 11

1.عوامل حجاب ....................................................................................................................... 12

الف : صعود به مراتب معنوی ............................................................................................. 12

ب : حجاب مانع اختلاط بی‌شرط ........................................................................................ 12

ج : پوشش سالم برای حفظ زن .......................................................................................... 12

د : حجاب جایگاه زن و فرهنگ پرهیز .............................................................................. 14

هـ: حجاب و نظربازی از نظر قرآن .................................................................................. 15

فصل سوم : منافع حجاب ..................................................................................................... 17

فصل چهارم : سوالاتی در مورد حدود پوشش ............................................................. 22

بخش دوم : بی‌حجابی

فصل اول :1- تعریف بی‌حجابی ......................................................................................... 27

2-تاریخچه حجابی ................................................................................................................ 27

3-شروع پیدا شدن نقشه بی‌حجابی در کربلا ................................................................ 29

فصل دوم : انواع بی‌حجابیها ............................................................................................... 30

فصل سوم : عوامل بی‌حجابی ............................................................................................. 33

الف : بی‌بند و باری ................................................................................................................ 34

ب : فساد ................................................................................................................................... 35

ج : جهل و ناآگاهی ................................................................................................................. 39

د : علل سیاسی ....................................................................................................................... 40

هـ : مرز باریک بی‌حجابی و فساد ..................................................................................... 40

ی : فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی ............................................................................. 40

و : طلاق .................................................................................................................................... 43

فصل چهارم : راه‌های مبارزه با عوامل بی‌حجابی ........................................................ 44

الف : تقویت ایمان و اعتقاد .................................................................................................. 45

ب : احیاء ارزشها و فرهنگ اصیل اسلامی ...................................................................... 45

ج : شناساندن الگوهای والا ................................................................................................. 46

فصل پنجم : پیامدهای بی‌حجابی ....................................................................................... 48

الف : پیامدهای فرهنگی ، عقیدتی بی‌حجابی ................................................................... 49

ب : پیامدهای اجتماعی بی‌حجابی ...................................................................................... 49

ج : پیامدهای اقتصادی .......................................................................................................... 49

بخش سوم : بدحجابی

فصل اول : تعریف حجاب .................................................................................................... 54

فصل دوم : منشاء حرکتهای بدحجابی ............................................................................. 57

فصل سوم : انواع بدحجابیها ............................................................................................... 60

فصل چهارم : ریشه‌های بدحجابی .................................................................................... 63

1-مدگرایی ............................................................................................................................... 64

2-بی‌بند و باری ..................................................................................................................... 64

3-آزادی زن در روابط اجتماعی......................................................................................... 65

4-ممنوعیت سبب طغیان می‌شود ..................................................................................... 66

5-انگیزه جنسی ...................................................................................................................... 69

6-استفاده ناصحیح از پوشش ........................................................................................... 71

7-مورد توجه دیگران قرار گرفتن و جلب توجه کردن ............................................... 72

8-عرضه و تقاضا ................................................................................................................. 73

9-هوسرانی ............................................................................................................................. 74

10-کسب موقعیت .................................................................................................................. 75

11-ضعف ایمان ..................................................................................................................... 75

12-دگرآزاری ......................................................................................................................... 76

13-اظهار غنای مالی ............................................................................................................. 76

14-ملامت دیگران .................................................................................................................. 77

15-تقلید .................................................................................................................................... 77

16-وبای اجتماعی ................................................................................................................. 78

17-تشکیل مجامع و کانونهای بدحجابی ........................................................................ 79

18-صید دلهای مردان .......................................................................................................... 81

19-تعلیم و تربیت ناصحیح و نادرست .......................................................................... 82

20-غرب‌زدگی ........................................................................................................................ 84

21-تهاجم فرهنگی دشمن .................................................................................................... 85

الف : گستره تهاجم فرهنگی ................................................................................................ 85

ب : انگیزه دشمن از تهاجم فرهنگی .................................................................................. 85

ج : بهترین شگرد دشمنان مبارزه فرهنگی ..................................................................... 87

د : ابزار تهاجم فرهنگی ......................................................................................................... 88

هـ : تصور غلط از فرهنگ اسلامی ..................................................................................... 88

22-کمبود شخصیت .............................................................................................................. 89

23-ارضاء تمایلات ................................................................................................................ 92

24-حاکمیت فرهنگ غرب .................................................................................................... 92

25-استعمار و سوءاستفاده از بدحجابی ......................................................................... 92

26-خودنمایی ......................................................................................................................... 93

فصل پنجم ................................................................................................................................ 95

1-عوامل بدحجابی ................................................................................................................. 96

الف : عدم هماهنگی بین ارگانهای تبلیغی و فرهنگی ..................................................... 96

ب : تلاش تشکیلاتی احزاب و دسته جات وابسته ورشکستگان سیاسی ............... 96

ج : گروهکهای منافقین .......................................................................................................... 96

د : عقده حسارت و حس خودکم‌بینی ................................................................................ 97

و : دگرگونی ارزشها ............................................................................................................. 98

هـ : الگوهای ناهنجار ............................................................................................................ 99

ی : خلاءهای درونی .............................................................................................................. 100

2-انگیزه‌های بدحجابی ......................................................................................................... 101

الف : انگیزه روانی و اجتماعی ............................................................................................ 101

ب : انگیزه اقتصادی ............................................................................................................... 106

3-آفتهای بدحجابی ............................................................................................................... 109

الف : پرهیز از چشم و هم‌چشمی در رقابتها ................................................................. 109

ب : خشم و تندخویی ............................................................................................................. 109

فصل ششم : ............................................................................................................................ 112

1-راه‌های مبارزه با عوامل بدحجابی ............................................................................... 113

2-برخورد با پدیده بدحجابی ............................................................................................. 116

الف : برخورد با پدیده بدحجابی شمشیری دولب ........................................................ 116

ب : تدبیر را جایگزین احساس کنیم ................................................................................. 118

ج : تدوین قانون حجاب 20 خبر ، 2 تکذیب ..................................................................... 122

د : شیوه برخورد با بدحجاب غیرمنطقی و منطقی ....................................................... 125

فصل هفتم : 1-پیامدهای بدحجابی..................................................................................... 127

الف : پیامدهای بدحجابی ..................................................................................................... 128

ب : پیامد اقتصادی ، فرهنگی .............................................................................................. 128

2-آثار بدحجابی .................................................................................................................... 132

الف : جدایی و طلاق ............................................................................................................... 132

ب : فساد اجتماعی .................................................................................................................. 133

ج : سقوط شخصیت زده ...................................................................................................... 133

د : تکذیب آیات الهی .............................................................................................................. 133

و : احساس پوچی .................................................................................................................. 134

هـ : ایجاد غفلت ....................................................................................................................... 134

ی : بدآموزی............................................................................................................................. 135

نتیجه : ....................................................................................................................................... 136

منابع و مآخذ............................................................................................................................ 137



خرید فایل


ادامه مطلب ...

مقایسه رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار ساکن شهر تهران

مقایسه رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار ساکن شهر تهران

چکیده

هدف پژوهش مقایسه رضایتمندی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار ساکن شهر تهران می‌باشد. حجم نمونه 100 نفر از زنان شاغل و خانه دار هستند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.

ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ بوده است و برای بررسی فرضیه‌ها از آزمون t گروه های مستقل و تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشادن داد تفاوت معناداری بین رضایتمندی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار وجود ندارد.

فهرست مطالب

عنوان صفحه

فصل اول : کلیات پژوهش

مقدمه .................................................................................................................................................................. 1

بیان مسئله ............................................................................................................................................................ 3

سوالات پژوهش ................................................................................................................................................. 4

فرضیه‌های پژوهش ............................................................................................................................................ 4

اهداف پژوهش ................................................................................................................................................... 4

اهمیت و ضرورت پژوهش ................................................................................................................................ 5

تعریف متغیرهای پژوهش ................................................................................................................................. 6

فصل دوم : پیشینه‌های پژوهش

مقدمه .................................................................................................................................................................. 7

تعریف ازدواج ................................................................................................................................................... 8

عشق و ازدواج .................................................................................................................................................. 10

مقاصد ازدواج .................................................................................................................................................. 10

رضایت زناشویی .............................................................................................................................................. 11

12 نکته مهم مربوط به مکمل‌های زناشویی در ازدواج .................................................................................. 12

اشتغال زن ......................................................................................................................................................... 14

تعریف شغل و اشتغال ..................................................................................................................................... 14

علل کار کردن ................................................................................................................................................. 15

اشتغال زنان و برداشتهای متعدد ...................................................................................................................... 16

انگیزه‌ها و عوامل اشتغال زن ........................................................................................................................... 17

آثار و نتایج اشتغال زن ..................................................................................................................................... 18

اثرات اشتغال زن بر شوهر................................................................................................................................. 19

زنان شاغل و رضایت از زندگی زناشویی ....................................................................................................... 20

مروری بر پژوهش‌های داخلی ......................................................................................................................... 21

مروری بر پژوهش‌های خارجی ....................................................................................................................... 22

فصل سوم : روش پژوهش

مقدمه ................................................................................................................................................................ 24

طرح پژوهش .................................................................................................................................................... 24

جامعه آماری .................................................................................................................................................... 24

روش نمونه برداری .......................................................................................................................................... 25

ابزار پژوهش .................................................................................................................................................... 25

پرسشنامة رضایت زناشویی اینریچ .................................................................................................................. 25

روایی و اعتبار پرسشنامه اینریچ ...................................................................................................................... 27

روش ارائه و نمره گذاری پرسشنامه ................................................................................................................ 27

روش گردآوری داده‌ها .................................................................................................................................... 27

روش تحلیل آماری ......................................................................................................................................... 28

فصل چهارم : یافته‌های پژوهش

مقدمه ................................................................................................................................................................ 29

جدول 4-1 ....................................................................................................................................................... 29

جدول 4-2 ....................................................................................................................................................... 30

جدول 4-3 ....................................................................................................................................................... 31

جدول 4-4 ....................................................................................................................................................... 32

جدول 4-5 ....................................................................................................................................................... 33

جدول 4-6 ....................................................................................................................................................... 34

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

مقدمه ................................................................................................................................................................ 35

خلاصه تحقیق .................................................................................................................................................. 35

نتیجه گیری ...................................................................................................................................................... 36

پیشنهادها ........................................................................................................................................................... 37

محدودیت ها ................................................................................................................................................... 37

منابع .................................................................................................................................................................. 39

پیوست .............................................................................................................................................................. 40

پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ .................................................................................................................. 41

کلید پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ ......................................................................................................... 43



خرید فایل


ادامه مطلب ...

مقاله درمورد روانشناسی عشق ورزیدن

مقاله درمورد روانشناسی عشق ورزیدن


برای انسان رسیدن به کمال بدون نوعی از عشق ورزیدن امکان پذیر نیست. بدین گونه هر کس در آرزوی عشق ورزیدن و مورد عشق واقع شدن است. هر چند عده زیادی هستند که بطور کامل ناکام می گردند. امروزه عده ای هستند که می ترسند به نفوذ عشق دیگری سر فرود آورند زیرا تصور می کنند هویت شخص خود را از دست می دهند. عده ای دیگر در ناخود آگاه خود عاشق شدن را ممنوع می کنند چون نمی خواهند مورد خیانت واقع شوند. در این مواقع است که بعلت ناسازگاریهای ناخود آگاه در درون فرد عشق ورزی غیر ممکن می گردد و در مواقع است که روانکاوی یا دوباره سازی روانی تقریبا همیشه موثر است.

زنان و مردانی که در شهرهای بزرگ برای ادامه کارو یا ادامه تحصیل آمده اند هنگامیکه متوجه می گردند چقدر تنها هستند و اغلب در پارک ها قدم می زنند و به زوجهای دیگر خیره می گردند بدنبال موقعیت های مشابه ای هستند تا نیاز خود را برطرف کنند. اما چون درآمد بالایی ندارند تا دیگران را به بیرون دعوت کنند یا تصور می کنند زشت و بد قیافه هستند خود را در اختیار روسپی ها (خود فروشان جنسی) فرار می دهند تا بدین صورت آن جانشین عشق گردد. هر چند که در انتها درمی یابند که این موضوع فریبی بیش نبوده و نمی تواند نیاز ایشان را برطرف کند اما بخاطر ناچاری بارها و بارها به آن افدام می ورزند.

توهم در عشق

افراد زیادی هستند که بدلیل عدم تجربه و آموزش کافی همیشه آنچه را که فقط توهمی خیال پردازانه است به عنوان عشق واقعی تعبیر می کنند. البته این توهم ببیشتر پیده ای رایج در میان جوانان است. تنظیم ملاک ها منبی بر تفاوت و تفارق بین عشق راستین و دروعین کار محالی نیست البته نه برای فرد عاشق چون او خود درگیر است بلکه برای بوسیله سوم شخص ناظر. بنظر ویلیام اشتکل روان شناس برجسته توهم در عشق ناشی از رنجیدگی است.

هنر عشق ورزیدن

هنر عشق ورزیدن چیزی است که بایستی آموخته شود و شگفت آور نیست که پندار در عشق موجب شوربختی می گردد. نخستین شرط خوشبختی در عشق، عشق مطلوب و عاملی است که باعث گسترش شخصیت هر دو شریک می باشد. یکی از مشکلاتی که دراین رابطه در مورد خانم ها مطرح می گردد سرد مزاجی است. سرد مزاجی حالتی است با خصوصیات از قبیل اغلب عصبی، متلون، فتنه جو و بد مشرب. این حالت می تواند ریشه در علل و حوادث رخ داده در زندگی و یا کشمکش های روانی باشد. این موضوع می تواند در دراز مدت باعث جدایی زوجین گردد. متاسفانه چون اکثر مردان متوجه این موضوع نمی گردند نمی توانند به همسران خود دراین رابطه کمک نمایند.



خرید فایل


ادامه مطلب ...