حلیل تطبیقی ساختار معناییِ بیست غزل از حافظ و شهریار
چکیده
یکی از موضوعات بحثانگیز پیرامون غزل حافظ چگونگی ساختار غزل اوست. موافقانِ وجود انسجام در ساختار غزلهای حافظ، بر این باورند که ابیات غزل شاید در نگاه نخستین گسسته و پاشان احساس شود ولی از ساختاری منسجم و هستهی مرکزی برخوردار است که سایر ابیات یک غزل، با آن پیوند معنایی دارند و فرض استقلال ابیات، به معنای غزل حافظ آسیب میرساند. مخالفان این نظریه معتقدند که ابیات در یک غزل، مستقل از هم است و این ویژگیِ غزلهای حافظ را برگرفته از شیوهی قرآن کریم میدانند و به همین جهت در شرح غزلهای حافظ، بدون توجه به پیوند ابیات و وجود هستهی مرکزی، ابیات غزل را به طور مستقل شرح میدهند. استاد شهریار، با توجه به اینکه بیش از هر شاعری به حافظ علاقهمند بود و خود را تربیت یافتهی مکتب حافظ میدانست علاوه بر استفاده از مضامین شعری حافظ، در بیش از شصت غزل، به استقبال غزلهای حافظ رفته است و در این غزلها، به ساختار معنایی غزل حافظ نیز توجّه داشته است و در برخی موارد، با وجود پیوند معنایی میان ابیات، غزل او نیز گسسته نماست. نویسنده با بررسی برخی از غزلهای حافظ و شهریار، ساختار منسجم معنایی غزل این دو شاعر را آشکار کرده و عوامل این انسجام و ارتباط معنایی ابیات غزل با یکدیگر را بیان کرده است.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اوّل.. ز
کلّیّات و روش تحقیق.. ز
1-1 مقدّمه. 1
1-2- بیان مسأله. 3
1-3- سؤالات و فرضیهها. 6
1-3-1- سؤالات تحقیق. 6
1-3-2- فرضیهها 6
1-4- هدف و ضرورت تحقیق.. 8
1-4-1- ضرورت تحقیق. 8
1-4-2- اهداف تحقیق. 8
1-5- پیشینهی تحقیق.. 8
1-5- روش اجرای تحقیق.. 12
فصل دوّم. 13
مبانی نظری تحقیق.. 13
2-1-1- ساختار متن.. 14
2-1-2- ساختار نظم. 15
2-1-3- ساختار روایت.. 15
2-2- ساختار معنایی در غزل حافظ و شهریار. 15
2-3- نگاهی بر تأثیر پذیری شهریار از حافظ... 17
2-3-1- اقتباس... 18
2-3-2- تضمین.. 20
2-3-3- توجه به مضمونهای غزل حافظ.. 25
2-3-4-پیوند معنایی در ساختار غزل. 28
فصل سوّم. 29
بحث و بررسی.. 29
3-1-1- غزلی از حافظ)الا یا ایها الساقی ادر کاساً و ناولها)... 30
3-1-2- غزلی همسان از شهریار)جبین بگشا که میبندیم از این غمخانه محملها). 32
3-2-1- غزلی از حافظ)اگر آن ترک شیرازی به دست آرد دل ما را)... 35
3-2-2- غزلی همسان از شهریار(اگر آن دختر ترسا بیاراید کلیسا را) 37
3-3-1- غزلی از حافظ)صبا به لطف بگو آن غزال رعنا را)... 40
3-3-2- غزلی همسان از شهریار(به چشم این همه مژگان به هم مزن یارا) 41
3-4-1- غزلی از حافظ)دل میرود ز دستم صاحبدلان خدا را)... 45
3-4-2- غزلی همسان از شهریار)ما مستمند و مسکین دلبر دنی و دارا). 47
3-5-1- غزلی از حافظ)ای شاهد قدسی که کشد بند نقابت) 51
3-5-2- غزلی همسان از شهریار)ای چشم خمارین که کشد سرمهی خوابت). 52
3-6-1- غزلی از حافظ)به کوی میکده هر سالکی که ره دانست)... 56
3-6-2- غزلی همسان از شهریار)به کان لعل تو هر مشتری که راه دانست). 58
3-7-1- غزلی از حافظ(شاهد آن نیست که موی و میانی دارد)... 61
3-7-2- غزلی همسان از شهریار)چشم و ابروی تو تا تیر و کمانی دارد). 63
3-8-1- غزلی از حافظ)دلم جز مهر مهرویان طریقی بر نمیگیرد)... 67
3-8-2- غزلی همسان از شهریار)نپنداری که دل هر دم فغان از سر نمیگیرد) 69
3-9-1- غزلی از حافظ)در ازل پرتو حسنت ز تجلّی دم زد)... 73
3-9-2- غزلی همسان از شهریار)کلک نقّاش ازل کز ابدیّت دم زد). 76
3-10-1- غزلی از حافظ(اگر روم ز پیاش فتنهها برانگیزد). 81
3-10-2- غزلی همسان از شهریار)چو آفتاب به شمشیر شعله برخیزد). 83
3-11-1- غزلی از حافظ(نقد صوفی نه همه صافی بیغش باشد).. 85
3-11-2- غزلی همسان از شهریار) شمع مسکین نه سوزنده و سرکش باشد(. 87
3-12-1- غزلی از حافظ)گر میفروش حاجت رندان روا کند)... 90
3-12-2- غزلی همسان از شهریار(میخانه گر به رخ در میخواره وا کند) 92
3-13-1- غزلی از حافظ)آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند). 95
3-13-2- غزلی همسان از شهریار)آنان که سرمه از رد پای شما کنند). 97
3-14-1- غزلی از حافظ)دوش در حلقهی ما قصهی گیسوی تو بود)... 100
3-14-2- غزلی همسان از شهریار)رو به هر قبله که کردم صنما سوی تو بود). 102
3-15-1- غزلی از حافظ)یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور)... 105
3-15-2- غزلی همسان از شهریار)اسم اعظم باز گردد با سلیمان غم مخور). 107
3-16-1- غزلی از حافظ)فاش میگویم از گفتهی خود دلشادم)... 111
3-16-2- غزلی همسان از شهریار(زادن من سفر و عشق تو باشد زادم). 113
3-17-1- غزلی از حافظ(حجاب چهرهی جان میشود غبار تنم). 116
3-17-2- غزلی همسان از شهریار)همای طایر جان بسته در طناب تنم). 118
3-18-1- غزلی از حافظ(بالا بلند عشوهگر نقشباز من). 121
3-18-2- غزلی همسان از شهریار)گر گوشمال عشق نبودی به ساز من). 123
3-19-1- غزلی از حافظ)تاب بنفشه میدهد طرّهی مشک سای تو)... 126
3-19-2- غزلی همسان از شهریار(ای شب و روز و مهر و مه پردهی سینمای تو) 128
3-20-1- غزلی از حافظ(ساقی بیا که قدح لاله شد پر ز می). 131
3-20-2- غزلی همسان از شهریار)آمد بهار و لاله شد از ژاله پر ز می). 133
فصل چهارم. 137
نتیجهگیری.. 137
4- نتیجهگیری.. 138
منابع و مآخذ.. 140
حضرت سلیمان علیهالسلام در قرآن و روایات
حضرت سلیمان علیه السلام یکی از انبیای مقرب درگاه الهی میباشد. آن حضرت مانند پدر بزرگوارشان حضرت داود علیه السلام دارای خصوصیات اخلاقی بودند که توانستند بدان وسیله به درجات رفیع قرب الهی نائل آیند. نعم العبد بودن، اوابیت، خلق نیکو، شکرگذاری برای نعمات الهی و کفران نعمت ننمودن و ...، از خصائصی است که به ایشان سیر صعودی داد. اما از نظر عهدین، آن خلق عظیم که ما به او نسبت می دهیم کاملاً بی اساس و بیهوده است. عهدین، نسبت های ناروا و بی جایی به ایشان میدهد که البته در کتب اسلامی با ادله قوی، این تهمت ها از دامان پاک آن حضرت و پدر و مادر بزرگوارش، پاک میشود. در قرآن که کتاب الهی، مسلمانان است، آیات فراوانی در مورد حضرت سلیمان، آورده شده و تفاسیر بسیاری بر آن نوشته شده است. این آیات نشان دهنده آن است که حضرتش، قدرت های فراوانی در اختیار داشتند اما این قدرت ها، ایشان را از مسیر تمامی پیامبران الهی، جدا نکرد، بلکه به کمک آنها توانست همگان (از جمله ملکه سبا) را به سوی حق راهنمایی کند. در مورد آیات قرآن، بهانه جویان، شبهاتی آفریده اند که البته عالمان اسلامی به تمامی آنها جواب محکم داده اند. در مورد حضرت سلیمان علیه السلام روایات فراوانی نیز آورده شده است که یقین ما را درباره سرشت پاک آن حضرت دو چندان می نماید.
مقدمه
حمد و سپاس مخصوص توست ای پروردگار عالمیان، ای که نعمت های پی در پیت، مرا از انجام وظیفه شکر گذاری غافل کرده و فیضان دریای فضل و کرمت، مرا از ستایش، عاجز گردانید و عطای پیوسته ات مرا از ذکر محامد جمالت بازداشته و زحمت های متوالیت، مرا از نشر و بیان نیکویی هایت ناتوان ساخته.
خداوندا! آن کیست که شیرینی محبتت را چشید و جز تو کسی را خواست؟ و آن کیست که به مقام قرب تو انس یافت و لحظه ای روی از تو گردانید؟ الهی ما را از آنان قرار ده که برای مقام قرب و دوستی خود برگزیده ای و خالص برای عشق و محبتت نموده ای.
پیامبران الهی، انسان های مقرب نزد پروردگار، بودند. ایشان هیچ گاه و در هیچ صورتی روی خود را از سمت بارگاه الهی برنگردانیده و حتی در پستی های زندگی از شکر گذاری نزد خداوند بلند مرتبه دست نکشیده اند.
یکی از انبیای مقرب درگاه الهی، حضرت سلیمان علیه السلام میباشد. آن حضرت دارای ویژگی هایی میباشد که در میان انبیای دیگر، نادر است. به طور کلی خداوند به ایشان، سه منبع قدرت مال و علم و حکومت را عطا فرموده و نیروهای آسمانی و زمینی دور از دسترس همگان، که همان باد و جنیان هستند را در اختیار ایشان قرار داد.
کلید واژه: سلیمان= پر از سلامتی . 2- قرآن = کتاب آسمان مسلمانان.
اینکه آن حضرت با داشتن چنین قدرت هایی، از وظایف الهی خود باز نماند و شیطان نتوانست تا آخر عمر، او را اغوا نماید، به دلیل برخورداری از فضایل اخلاقی بسیار است. این فضایل که خداوند نیز در قرآن از آنها یاد میکند (نعم العبد و اواب و ...)، باعث شد تا هیچگاه از هدف والای خود (هدایت)، که همان هدف تمامی پیامبران الهی میباشد، دور نشود و همچنان در طول زندگانی، سیر صعودی به سوی پروردگار جهانیان داشته باشد.
این پایان نامه، متشکل از سه بخش میباشد. در بخش اول نگاهی به زندگانی آن حضرت می اندازیم. ابتدا کمی با پدر او آشنا می شویم. بعد از آن به خصوصیات خلقی و خلقی آن حضرت می پردازیم و در آخر، از منظر عهدین به آن حضرت می نگریم و نگاه عهدین به آن حضرت را نقد می کنیم.
در بخش دوم، از منظر قرآن به حضرت سلیمان علیه السلام می نگریم و به تفسیر آیاتی که در مورد آن میباشد می پردازیم. در آخر شبهاتی چند در مورد این آیات را آورده به آنها جواب می دهیم.
در بخش سوم که آخرین بخش است، روایاتی که در مورد حضرت سلیمان علیه السلام است را آوردهایم.
در آخر امید آن دارم که این تحقیق بتواند، خصوصیاتی را که انسان باید دارا باشد تا به کمال الهی برسد، را بر ما بشناساند و خواننده را در رسیدن به قرب الهی کمک نماید. انشاء ا...
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه. 1
فصل اول: کلیات و پیشینه، تعریف و تبیین موضوع. 3
ضرورت و اهداف تحقیق.. 5
پیشینه موضوع. 6
فرضیه ها یا سوالات اصلی و فرعی.. 8
روش تحقیق.. 9
زمان بندی مراحل انجام تحقیق.. 9
عناوین کلی و جزئی.. 10
فصل دوم: حضرت داود و حضرت سلیمان علیهما السلام. 11
آغاز کار سلیمان.. 13
نعتمهایی که خداوند به سلیمان داد. 14
پدر بزرگوار او« حضرت داود علیه السلام». 15
فصل سوم : صفات خلقی و خلقی حضرت سلیمان.. 19
الف: صفات خَلقی او. 19
ب: صفات خُلقی او؛ از نگاه قرآن.. 20
1- نعم العبد بودن.. 20
2- اواب بودن.. 22
عنوان صفحه
3. علم و حکمت سلیمان.. 24
4. ادب سلیمان (علیه السلام) 27
فصل چهارم: سلیمان در عهدین و نقد آن.. 30
نسل داود و سلیمان.. 30
نسل سلیمان پادشاه. 31
ادب سلیمان (درخواست سلیمان از خدا؛) 31
دعای سلیمان برای کسب حکمت.. 33
سلیمان خانه خدا را میسازد. Error! Bookmark not defined.
دیدار ملکه سبا با سلیمان.. 37
مرگ سلیمان.. 38
ندای حکمت.. 39
چند غزل از غزلهای سلیمان (علیه السلام) 40
نقد عهدین.. 40
بتکده های سلیمان ویران میشود. 43
رد اتهامات.. 44
بخش دوم:
حضرت سلیمان علیه السلام در قرآن و پاسخ به بعضی از شبهات پیرامون آن
فصل اول: ملک و حکومت و کارگزاران حضرت سلیمان علیه السلام. 45
فصل دوم: علم و حکمت حضرت سلیمان «علیه السلام». 69
عنوان صفحه
اوابیت حضرت سلیمان (علیه السلام) 73
سلسله اوابین.. 75
فصل سوم : هدهد و دعوت از ملکه سبا و اسلام آوردن او. 79
درس نظارت به زمامداران.. 80
درس آزادگی.. 83
نظام مشورتی.. 96
نپذیرفتن هدیه. 102
سرانجام کار ملکه سبا 114
فصل چهارم : وراثت سلیمان و آشنایی با منطق حیوانات.. 115
وراثت سلیمان.. 120
سمبل قدرت.. 121
آشنایی با منطق حیوانات.. 127
فصل پنجم : امتحان از حضرت سلیمان (امتحان سلیمان و طلب مشیت الهی) 132
پناه بردن به خدا از آزمایش... 137
فصل ششم: حضرت سلیمان علیه السلام و لقا پروردگار. 139
فصل هفتم: شبهات و پاسخ به آنها 142
بخش سوم:حضرت سلیمان علیه السلام در روایات
فصل اول : حضرت سلیمان علیه السلام و صفات اخلاقی.. 150
روایات در مورد سوره ص32. 153
عنوان صفحه
روایات در مورد سوره سبا آیه 12. 154
سفره مهمانی و سفره شخصی حضرت سلیمان (ع) 157
چهار صفت از صفات اخلاقی.. 157
اعتکاف حضرت سلیمان.. 158
روزه حضرت سلیمان.. 158
قضاوت در مورد باد. 159
بهشت.. 160
سلیمان(ع) و خانه کعبه. 160
عشق حقیقی و پند پذیری ایشان از پیرامون خود. 160
سلیمان و آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم. 163
فصل دوم : حضرت سلیمان علیه السلام و ملک و حکومت و کارگزاران او. 164
تماثیل. 171
فهمیدن زبان موجودات.. 171
اسم اعظم. 173
انگشتر. 173
جانشینی سلیمان.. 175
قبض روح آن حضرت.. 177
عنوان صفحه
نتیجه گیری.. 178
فهرست منابع فارسی.. 179
فهرست منابع عربی.. 181
گزراش کارآموزی حسابداری مالیاتی اداره توسعه تعاون
امروزه تعاون اهرم مناسبى براى توسعه اقتصادى و اجتماعى به شمار مى رود که مى تواند در بهره ورى بهینه از شرایط زندگى، کار و تولید و ارتقاى سطح درآمد و وضعیت اجتماعى جامعه مؤثر باشد. تجربه کشورهاى توسعه یافته نشان مى دهد تعاونى ها بهترین سازمان هایى هستند که موفق شده اند اسباب تجمع نیروهاى پراکنده و متفرق و در عین حال با استعداد و با انگیزه را فراهم سازد.
استفاده بهینه و توانمندسازى بخش هاى اقتصادى هدف اصلى است. در این میان با توجه به اهمیت بخش تعاون در اقتصاد ایران، از دیدگاه مبانى نظرى و قابلیت هاى بالقوه این بخش، عوامل مؤثر و راه هاى فعال سازى این ظرفیت بیش از پیش اهمیت یافته است که در زیر به بررسى اجمالى برخى از آنها مى پردازیم.
فهرست:
مقدمه. 1
تاریخچه و سیرتکاملی تعاون در ایران. 1
مدیریت تعاونی ها 4
عوامل سازمانى و نقش آنها در تعاونی ها 4
نقش عوامل اقتصادى در تعاونى ها 5
نقش عوامل اجتماعى در تعاونی ها 6
آموزش و فرهنگ سازى لازمه توسعه تعاون. 7
ارکان تعاونی.. 10
مقررات مالی.. 13
مقررات مختلف.... 14
الف) اهداف کلی.. 15
ب) راهبردها 16
ماموریت و وظایف سازمان. 18
مقدمه. 23
حسابداری از دیروز تا امروز. 24
تاریخچه. 26
سرمایه داری تجاری و رنسانس.... 30
انقلاب صنعتی.. 36
بازار سرمایه و شرکتهای سهامی.. 38
حسابداری حرفه ای و حسابرسی.. 39
حسابداری عملیاتی.. 41
تعریف حسابرسی عملیاتی.. 43
آشنایی با مفاهیم اساسی حسابرسی عملیاتی(معیار). 45
معیارها در حسابرسی مالی.. 46
معیارها در حسابرسی عملیاتی.. 46
هدفهای حسابرسی عملیاتی.. 47
ارزیابی عملکرد. 48
شناسایی فرصتهای بهبود عملیات... 48
پیشنهادهایی برای بهبود عملیات یا لزوم انجام بررسیها و اقدامات بیشتر. 48
ارائهکنندگان خدمات حسابرسی عملیاتی.. 49
نقش حسابرسی عملیاتی در اقتصاد کشورها 50
واژههای مربوط به حسابرسی عملیاتی.. 51
بررسی یا حسابرسی.. 53
در جستجوی واژه مناسب... 55
نتیجه گیری و تفسیر آن. 56
جلوه های هنر سنتی در زندگی مدرن
عناصری که مفهوم جدید را بر میسازند میراث روزگاران پیشیناند و برخی از آنها در مفاهیم کلی حضور دارند. هنرهای سنتی ایران بر آداب عمیق معنوی مبتنی است. راز عزت و ماندگاری این هنرها را قلمرو نامحدود هنر در ایران و اهالی متعهد ایران باید دانست. بنابراین هنر سنتی امریست در خور بررسی و تحقیق چرا که درک و دریافت آن و ملبس کردن هنر و صورتهای هنری آن آفرینش هنری راه ماندگار و رنگ و بوی کهنگی و زمانبندی از رخسار آن زدوده در تمامی اعصار ماندگار و جاویدان میگرداند. هنرهای سنتی به لحاظ بُعد ماندگار و جاویدانش در تمامی شئون زندگی امروز وآیندهی ما حضور داشته، خواهد داشت و به هیچ روی تعریفی مترادف با کهنگی نمییابد.
دایره همیشه به عنوان یک شکل کامل که نماد حرکت جاودانه مورد توجه هنرمندان بودهاست و بسیاری از هنرمندان در شرق و غرب سعی کردهاند آثار خود را بر مبنای دایره یا ترکیبهایی از دایره به وجود بیاورند. به ویژه در هنر نقاشان ایرانی نقاشان بزرگ برای ساختن آثار خود از ترکیبهایی بر اساس حرکت چرخش دایره الهام گرفتهاند. نقوش اسلیمی نیز از چرخش این دایرهها به وجود میآیند. این شکل نشانهای از گنبد مینایی آسمان و عالم ملکوت است.
این پایاننامه به صورت تحقیق کتابخانهایی بوده است. در این پایاننامه سعی شده با استفاده از نقوش دایره، اسلیمی و بته که جایگاه ویژهای در هنر سنتی ایران دارند نقشی برای استفاده در پارتیشن ارائه شود. شیوهی اجرای آن به صورت فیوزینگ با کوره حرارت از بالا بوده و بر روی قاب فرفورژه ارائه گردید.
کلید واژه:
هنر سنتی، هنر مدرن، دکوراسیون داخلی، فیوزینگ
فهرست
چکیده 1
بیان مسئله 6
سوالات.. 6
فرضیه 6
ارائه راهکار 6
هدف کلی. 7
هنر سنتی چیست؟ 9
عناصر کاربردی در هنرهای تزئینی اسلامی. 10
بته جقه 10
اسلیمی ( ARABESQUE ) 11
نماد دایره در هنر سنتی. 12
تعریف هنر مدرن (modus) 14
تاریخچه مدرنیسم در ایران. 14
هنر پست مدرن( Post- MODERNISM) 15
ویژگی های هنر مدرن و هنر سنتی. 16
ویژگی های جنبش مدرن. 18
دکوراسیون تعریف دکوراسیون. 19
پارتیشن. 21
شیشه در دکوراسیون داخلی. 21
رنگ در دکوراسیون. 23
دسته بندی رنگ ها در دکوراسیون. 25
تاریخچه 28
تکنیک فیوزینگ (Fusing) 28
موارد و ابزار و روش کار فیوز 28
مرحله گرمایش اولیه 30
مرحله گرمایش سریع. 30
مرحله توقف.. 30
مرحله سرمایش سریع. 30
مرحله مقاوم سازی یا آنیلینگ.. 31
خنک کردن تا رسیدن به دمای اتاق. 32
انواع شیشه 32
اهمیت طراحی در تکنیک فیوز 34
نتیجه گیری. 35
پروژه عملی. 37
منابع و مآخذ. 40
جایگاه انصاف در نظام حقوق خصوصی و بین الملل
درانجام وظیفه قضائی خود بارهابا تقاضاهای صدور رای « عادلانه» و « منصفانه » مواجه شده ایم بدون اینکه شایدتوجه بمعانی عدالت وانصاف ضروری جلوه گر شده باشد ولی درحال حاضر تشکیل خانه های انصاف در دهات و ماموریت آنها بحل وفصل اختلافات « با رعایت مقتضیات عدالت و انصاف » و مخصوصا” پیش بینی قابل تجدید نظر بودن آراء خانه ها ی انصاف توسط دادگاههای بخش تحقیق درباره مفاهیم عدالت انصاف را از صورت یک کار صرفا” علمی و بدون فاید عملی خارج کرده و بعنوان ضرورتی برای رفع حوائج عملی جاری مطرح کرده است .
سپاسگزاری.. ت
تقدیم به. ث
مقدمه. 1
قسمت اول ـ اطلاعات کلی درباره عدالت و انصاف.. 2
فصل اول ـ بررسی مسئله از لحاظ نظری.. 2
بند اول ـ تعاریف عهد باستان. 2
تاریخچه مختصری از اجرای اصل انصاف.. 4
عدالت و مساوات.. 7
عدالت و حق. 8
عدالت و قسط.. 12
جایگاه عدالت در اسلام. 15
عدالت و احسان. 17
دشواری تشخیص عدل و حق و عمل به آن. 19
قامه عدل و قیام به قسط.. 22
انصاف به عنوان منبعی از حقوق بین الملل. 25
بند دوم ـ تعاریف عصر جدید. 27
ب ـ نظریات حقوقدانان ـ دولاپرادل. 28
انواع اصناف ـ ماکس روملن برای انصاف دو مفهوم میشناسد . 29
فصل دوم ـ انصاف در حقوق رم و انگلیس... 33
قسمت دوم ـ مفهوم و نقش عدالت و انصاف در حقوق ایران. 37
فصل اول ـ مفهوم. 37
فصل دوم ـ نقش عدالت و انصاف.. 39
سرانجام محاسبه نرخ معقول از طرف دیوان. 45
سمینار نانوتکنولوژی و کاربرد آن در فرایندهای شیمی و الکتروشیمی
چکیده:
نانوتکنولوژی عبارتی است که برای مطالعه و بهره برداری از اجسام کوچک که ابعاد آنها فقط در حد چند ملکول و اتم است به کار می رود. دلیل اینکه این موضوع، مهم و جذاب است، آنست که وقتی مواد به سمت اندازه های خیلی کوچک پیش بروند، به طوری که طول آنها در حد چند دهگان یا صدگان از تعداد اتم ها شود، دیگر آن رفتاری که ما برای اجسام بزرگتر انتظار داریم را از خود نشان نمی دهد و آن شروع به نشان دادن خواص جدید و منحصر به فردی از قبیل خواص نوری، مغناطیسی، الکتریکی، شیمیایی، بیوتکنولوژی و… می کند.
در قرن حاضر ما تغییرات عمده ای را در میدان علوم و تکنولوژی داشتیم. از زمانی که ترانزیستورها در نیم قرن پیش اختراع شده اند، الکترونیک به طور گسترده در زندگی ما وارد شده است و اکنون به عنوان یکی از صنایع کلیدی همچنان در حال رشد است. یک تکنولوژی پایا به عنوان یک نیاز عمیق پدیدار گشته است مانند مشاهدات دینامیکی و استاتیکی و دستکاری مواد و تشکیل مواد در سطح ملکولی و یا اتمی، یا بررسی انفرادی اتم ها و ملکول ها. این تکنولوژی رادیکالی ممکن است به صورت تکنولوژی اتمی نامیده شود که در واژگان پذیرفته شده برابر با نانو تکنولوژی می باشد. نه تنها در الکترونیک بلکه همپنین در صنعت شیمیایی و بیوتکنولوژی، با ملاحظه توسعه کاتالیست های جدید، رمزگشایی و دستکاری ژن ها، تکنولوژی دستکاری اتم ها و ملکول ها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.
مقدمه
نانو تکنولوژی به صورت یک فرض علمی در سال 1959 به وسیله ریچارد فیمن که برنده جایزه نوبل شد مطرح گردید.
نانو، کلمه ای است که ریشه یونانی دارد و برای اجسام بسیار ریز به کار می رود. یک نانومتر یک بیلیونیم از متر می باشد. برای تصور چنین اندازه ای می توان اینطور گفت که اگر ده اتم هیدروژن در یک خط قرار بگیرند حدود یک نانومتر قطر خواهند داشت. و یا به صورت دیگر: اگر جهان را در اندازه توپ تنیس در نظر بگیریم، یک توپ تنیس واقعی در اندازه یک نانومتر است. ولاند پروفسور نانوتکنولوژی در لابراتور علوم نانومقیاسی در دانشگاه کمبرج در مورد نانو تکنولوژی چنین گفت:
نانوتکنولوژی موضوعی است برای فهم اینکه وقتی ذرات در ابعاد نانومتر مورد بررسی قرار می گیرند، چگونه خواص شان به طور شگفت انگیزی تغییر می کند. در واقع نانو تکنولوژی مربوط می شود به هر کاربردی از علم که با عناصری که اندازه شان بین 100 نانومتر و 0/1 نانومتر سروکار دارد که در واقع یک اندازه بحرانی برای اهداف نهایی کاربردی می باشد.
البته تعاریف دیگری را نیز می توان برای آن در نظر گرفت:
– نانو تکنولوژی یک انقلابی است که این توانایی را برای تشخیص، دستکاری و تولید مواد بر مبنای مقیاس نانو ارائه می کند.
– نانو تکنولوژی یک علم تکاملی است که از فرایندهای در حال پیشرفت کوچک سازی پدید شده است.
– هنر دستکاری مواد روی مقیاس های بسیار کوچک برای ساختن کارهای میکروسکوپی.
– کارهای بسیار بزرگ با ابزار خیلی کوچک.
در سال 1981 با اختراع «میکروسکوپی تونل زنی» دانشمندان قادر به دیدن مقیاس های نانو از ذرات بودند ولی از دهه 90 به بعد نانو تکنولوژی به طور گسترده تحت بهره برداری های صنعتی قرار گرفت.
نانو تکنولوژی یکی از علومی است که مرزهای کشف نشده بسیار زیادی دارد. به عنوان یک نتیجه، تعدادی از اصول جدید عملکردهای ذرات نانو، هنوز به طور کامل فهمیده نشده است یا نتوانسته شده که اندازه گیری شوند و یا جانشینی برای آنها پیدا نشده است و قبل از اینکه نانو تکنولوژی بتواند به طور کامل مورد بهره برداری قرار گیرد باید این موانع برطرف شود. به هرحال پیشرفت های سریع خیلی زیادی در مورد این مقوله در دهه اخیر به دست آمده است. اکنون با افزایش اساسی در سرمایه گذاری جهانی روی این موضوع، ما انتظار داریم که این سرعت پیشرفت به شتاب خود ادامه دهد.
پروژه تحت عنوان تکنولوژی اتم بدین طریق در محاسبات سال 1992 برای مشاهده این نیازها و تحت سرپرستی کمیته MITI برنامه R&D ملی برای برنامه 10 ساله با بودجه 250 میلیون دلار در کشور ژاپن سازماندهی شد.
آنچه که امروزه تحت عنوان نانوتکنولوژی مطرح است، آشنا شدن و کنترل کردن بسیاری از پدیده ها در ابعاد اتمی و آنگسترو می باشد که مسیری مشکل با آینده ای روشن و نتایجی بس شگفت انگیز است.
تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر تفسیر آفرینش آدم و هبوط او در مرصاد العباد، مصیبت نامه و الهی نامه عطار (تطابق و عدم تطابق آن با آیات قرآنی) است. این تحقیق ما را به این نتیجه کلی میرساند که باورها و دیدگاههای نجم الدین رازی، عطار و اهل عرفان درباره آفرینش و هبوط انسان، درحقیقت ترجمه و تفسیر همان آیات و احادیثی است که درباره خلقت آدمی بیان شده است، اما در این میان تأکید و توجه اصلی عارفان از جمله نجم الدین رازی و عطار به دخالت مستقیم ذات پاک خداوندی – جل وعلا- در آفرینش و ساختن شکل و قالب انسان با ید قدرت خود و بدون دخالت غیر است و دلیل این مهم را اینگونه بیان میدارند که چون دل انسان، خزانه گنج معرفت خداوند است پس خداوند در خلقت آدمی به هیچ کس و هیچ موجودی اجازه دخالت نمیدهد، علاوه بر این عارفان و به ویژه نجم الدین رازی و عطار معتقدند که خلقت روح قبل از آفرینش جسم است و براین دیدگاه باور دارند که روح آدمی چندین هزار سال قبل از جسد او آفریده شده است و پس از خلقت جسم و قالب انسان ها، روح به کالبد آنان تعلّق میگیرد. از این رو عارفان به ویژه شیخ نجم الدین رازی و عطار، در ارتباط با خلقت انسان نظرات مختلفی را بیان میدارند از آن جمله گاهی هدف از آفرینش انسان را معرفت ذات خداوند میدانند و زمانی دیگر این هدف را محبت انسان به معشوق ازلی یا محبت حق به ذات پاک خود میدانند و گاهی هدف از خلقت او را، اعمال و عبادات او میدانند و در نهایت به احسان حق- جلّ و علا- به بندگان خود اشاره مینماید. این پژوهش در پنج فصل انجام شده که عبارتند از: فصل اول: کلیات تحقیق، فصل دوم: آفرینش انسان در ادیان و قرآن، فصل سوم: آفرینش انسان در اساطیر، ادبیات و عرفان، فصل چهارم: آفرینش انسان در مرصادالعباد، الهی نامه و مصیبت نامه، فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
واژگان کلیدی: آفرینش آدم، تفسیر، هبوط، مرصاد العباد، مصیبت نامه، الهی نامه، قرآن
مقدمه
در این تحقیق دیدگاههای شیخ نجم الدین رازی، عطار و قرآن مجید درباره چگونگی آفرینش انسان و هدف یا اهداف این پدیده عالم خلقت مورد بررسی قرار گرفته است. روش کار به این صورت بوده است که ضمن بیان دیدگاههای شیخ نجم الدین رازی، عطار و دیدگاههای قرآن نیز درباره آفرینش انسان بیان شود تا دیدگاههای ایشان به درستی معلوم و شناخته شود. «مرصاد العباد داستان دلکش و به هم پیوسته سرگذشت آدمی از آفرینش تا بازگشت ابدی است. نغزترین و گیراترین بخش کتاب «داستان آفرینش آدم» است و آن در واقع شعر عالی منثوری است که از خداپرستی عاشقانه عرفانی مایه گرفته است.»( نجم الدین رازی،1373: 27-26).
مهمترین موضوعی که در سخنان عطار مطرح است، موضوع خدا، انسان و جهان است؛یعنی جهان آفرینش که ارتباط آن با خدا فقط ارتباط خالق و مخلوق یا صانع و مصنوع است و دیگر هیچ! از آن رو که به سبب عدم سنخیت، جهان که جسم است و جهان خدا که روح کل و مطلق، هیچ ارتباطی نمیتوان میان آن دو برقرار کرد مگر آنکه مفصلی که از هر دو بهرهای داشته باشد در این میان قرار گیرد و این مفصل بنا بر نظر عطار و همفکرانش انسان است که آخرین خلقت است که هم از روح الهی بهرهای دارد و هم از جسم جهانی. این است جهانبینی فلسفی یا بهتر بگویم عرفانی عطار،که البته برای تبیین این جهان بینی باید نکاتی را درباره نظر وی در زمینه آفرینش، جان و روح و نفس، عشق، حرکت کمالی انسان، خدا، رابطه انسان و خدا و سر انجام وحدت وجود بررسی کرد.
عطار در«مصیبت نامه» نظریه تکاملی خود را چنین میآورد که از میان مخلوق میل آدمی به پیشرفت و ترقی است و این تمایل نمودار بلندی نفس اوست و همجنس بودنش با عالم الوهیت. انسان مرغی است از عالم غیب فرود آمده و عمری به سرگشته تا باز به آشیان خویش رسیده است.این عشق به رجعت یکی از آن جهت است که جهان جسمانی بار جان وی را نتواند کشید، و دیگر بدان سبب که هبوط او دلیل نقص وی است و حال آنکه آدمی خواهان کمال است و کمالش در عروج به آنجاست که از نخست بوده. الهینامه نیز مانند کتب دیگر با ستایش خداوند و نعت رسول اکرم(ص) و خلفای چهارگانه آغاز می شود و سپس در هشت بیت روح انسان را مورد خطاب قرار میدهد و برای او شش فرزند : نفس، شیطان، عقل، فقر، علم و توحید ذکر می کند، سپس بیدرنگ وارد اصل داستان میشود.
قرآن مجید نیز، کتاب زندگی و نسخه تکامل و سعادت و پیشرفت آدمی است، بنابراین به جا و ضروری است به یکی از سوالات اساسی انسان که همواره برای او مطرح بوده و هست«هدف ازآفرینش انسان چیست؟» و بشر میخواسته است بداند برای چه آفریده شده است و هدف از زندگی چیست؟ جواب داده شود.
فهرست مطالب
عنوان.......................................................................................................................................... صفحه
چکیده............................................................................................................................................... 1
مقدمه... ........................................................................................................................................... 2
فصل اول
کلیات تحقیق
1-1- بیان مسأله.................................................................................................................................... 5
1-2- روش کار.................................................................................................................................... 8
1-3- پرسش اصلی پژوهش................................................................................................................... 9
1-4- سوالات فرعی ............................................................................................................................. 9
1-5- فرضیه ها..................................................................................................................................... 9
1-6- پیشینه پژوهش ............................................................................................................................ 10
1-7- اهداف پژوهش............................................................................................................................ 12
1-8- روش پژوهش ............................................................................................................................. 12
1-9- ابزارهای گرد آوری اطلاعات ....................................................................................................... 12
فصل دوم
آفرینش انسان در ادیان و قرآن
2-1- آفرینش انسان.............................................................................................................................. 14
2-2- انسان نماینده خدا در زمین............................................................................................................ 15
2-3- فرشتگان در بوته آزمایش ............................................................................................................ 19
2-4- آدم در بهشت ............................................................................................................................. 22
2-5- چرا « ابلیس » مخالفت کرد ؟........................................................................................................ 24
2-6- آیا سجده برای خدا بود یا آدم ؟.................................................................................................... 25
2-7- بهشت آدم کدام بهشت بود؟.......................................................................................................... 25
2-8- گناه آدم چه بود ؟....................................................................................................................... 26
2-9- روایت قرآن و کتاب مقدس.......................................................................................................... 27
2-10- مقایسه معارف «قرآن» با «تورات»................................................................................................. 28
2-11- خدا چرا شیطان را آفرید ؟.......................................................................................................... 31
2-12- بازگشت آدم به سوی خدا........................................................................................................... 31
2-13- چرا جمله (( إِهبَطُوا )) تکرار شده است ؟...................................................................................... 32
2-14- مخاطب در إِهبَطُوا کیست ؟......................................................................................................... 32
2-15- هدف آفرینش از دیدگاه قرآن ................................................................................................... 33
2-16- پیامبر و امام، هدف خلقت........................................................................................................... 36
2-17- قرب ربوبی............................................................................................................................... 38
2-18- جهان آفرینش به سوی کمال....................................................................................................... 40
2-19- آدم در مسیحیت........................................................................................................................ 41
2-20- شواهدی و تفاسیری از خلقت نو در مسیحیت................................................................................. 44
فصل سوم
آفرینش انسان در اساطیر، ادبیات و عرفان
3-1- آفرینش انسان از خاک .............................................................................................................. 46
3-2- خلقت انسان در اساطیر یونان....................................................................................................... 49
3-3- خلقت انسان در اساطیر بین النهرین............................................................................................... 51
3-4- آفرینش انسان در اساطیر زرتشتی................................................................................................. 53
3-5- آفرینش انسان در اساطیر چین...................................................................................................... 54
3-6- آفرینش انسان در اساطیر آفریقا.................................................................................................... 55
3-7- آفرینش انسان در اساطیر مصر...................................................................................................... 57
3-8- منشأ پیدایش انسان از گیاه........................................................................................................... 57
3-9- نخستین جفت در اساطیر ایرانی.................................................................................................... 58
3-10- پیدایش انسان در اساطیر آفریقا.................................................................................................. 60
3-11- کاربرد عناصر ایزدی در آفرینش انسان ...................................................................................... 60
3-12- اساطیر مانوی و گنوسی............................................................................................................ 62
3-13- پیدایش انسان در اساطیر بابلی ................................................................................................... 63
3-14- آفرینش انسان در اساطیر چین و مصر ........................................................................................ 64
3-15- پیدایش انسان از نسل خدایان..................................................................................................... 64
3-16- آفرینش موجودی دیگر به همراه انسان ...................................................................................... 68
3-17- خلق انسان به شکل آفریدگار.................................................................................................... 70
3-18- آفرینش زن در مرتبة دوم.......................................................................................................... 71
3-19- از دست دادن سعادت جاودانگی............................................................................................... 74
3-20- جهان پس از مرگ.................................................................................................................. 77
3-21- فلسفه آفرینش از دیدگاه عرفان، فلسفه وکلام ............................................................................. 78
3-22- نظریه عرفا.............................................................................................................................. 78
3-23- نظریه فلاسفه........................................................................................................................... 82
3-24- نظریه متکلمان......................................................................................................................... 85
3-25- دیدگاه ملاصدرا...................................................................................................................... 86
فصل چهارم
آفرینش انسان در مرصادالعباد، الهی نامه و مصیبت نامه
4-1- سیمای انـسان کامل در آثار عطار ............................................................................................ 90
4-2- آفرینش روح از دیدگاه عطار................................................................................................... 95
4-3- خلقت آدم در چهل شبانه روز .................................................................................................. 97
4-4- داستان آفرینش آدم و حوا از دیدگاه عطار.................................................................................. 98
4-5- سجده کردن فرشتگان بر حضرت آدم و خلیفه و جانشینی آدم برروی زمین ................................... 106
4-6- سجده نکردن شیطان بر حضرت آدم ........................................................................................ 108
4-7- فریفته شدن حضرت آدم و رانده شدن از بهشت (هبوط) .............................................................. 109
4-8- نفخ روح ............................................................................................................... 114
4-9- تأویل واژه نور........................................................................................................................ 115
4-10- مقام ابلیس ............................................................................................................................. 116
4-11- خانه ی عنکبوت ..................................................................................................................... 118
4-12- آفرینش انسان از دیدگاه شیخ نجم الدین رازی ......................................................................... 118
4-13- اهداف خلقت آدم از دیدگاه نجم الدین رازی .......................................................................... 125
4-14- خلقت و آفرینش انسان در مرصادالعباد ..................................................................................... 126
4-15- و مراد از امانت و عرض آن : انا عرضنا الامانة............................................................................. 126
فصل پنجم
بحث و نتیجهگیری
5-1- نتیجه گیری .............................................................................................................................. 131
فهرست منابع....................................................................................................................................... 136
تغذیه مصنوعی سفره های آب زیر زمینی
مقدمه
1-1- منشاء آبهای زیر سطحی – نظرهای اولیه
با در نظر گرفتن اهمیت آب زیرزمینی در تمدن شرق، این اندیشه ایجاد میشود که چرا مدارک اندکی در مورد نظریات مربوط به منشأ این آبها وجود دارد. اندیشیدن در این مسایل توسط یونانیها صورت گرفته است، ولی با وجود تفکر زیادی که در مورد منشأ آبهای زیرزمینی نمودهاند، پیشرفتی بسیار جزیی نصیبشان شده است. این عدم موفقیت با پیشرفت غیرقابل تصوری که در فلسفه و ریاضیات نمودهاند تعجب آمیز است. یکی از علل ممکن عدم پیشرفت آنها در نظریه آبهای زیرزمینی، پافشاری «افلاطون» و دیگر فلاسفه بود در اینکه «فلسفه و علوم، کم و بیش از نظر آزمایشها، مشاهدات واقعی و کاربردهای عملی با یکدیگر اختلاف دارند» بدین ترتیب شکافی عمیق بین تجربه و نظریه به وجود آمد. اهمیت پندار یونانی در مکتب علمیی است که ریشة 2000 ساله دارد. اعتبار نوشتههای یونانی در مورد علوم زمینی در مکتب «البرتوس ماگنوس» (1280ـ1206 میلادی) و «توماس اگیناس» (1274ـ1225 میلادی) در قرون وسطی (1450ـ1250 م) به اوج خود رسید. این اعتبار بر حال تا حدود 200 سال پیش نیز به قوت خود باقی ماند.
یونانیها از وسعت زیاد رودخانهها در مقایسه با سیلابی که از یک باران سنگین مشاهده میشد در تعجب بودند. آنها هم چنین از غارها، حفرهها و چشمههای بزرگ در سنگهای آهکی که بیشتر شبه جزیرة بالکان را تشکیل میدهد نیز تعجب میکردند. معمول تربین بیان برای منشأ رودخانه این بود که رودخانهها از «چشمه» های بزرگ سرچشمه میگیرند و «چشمه»ها نیز به نوبة خود از رودها و یا دریاچههای زیرزمینی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم از اقیانوسها تغذیه میشوند، آب میگیرند. این طرز تفکر، فلاسفه اولیه علوم طبیعی را با دو مسأله روبرو میکرد:
(1) چگونه آب اقیانوس شوری خود را از دست میدهد؟
(2) چگونه آب اقیانوس از سطح دریا به چشمههای واقع در ارتفاعات کوهها میرسد؟
«تالس» (546 ـ 640 قبل از میلاد) که فیلسوفی «ایونی» (یونان قدیم) و پیرو مکتب «میلتوس» بود، به نام اولیه دانشمند واقعی نامیده شده است. تصور وی در این بود که آب توسط باد به داخل سنگها رانده شده و در اثر فشار سنگها، به طرف سطح آنها حرکت کرده و در نتیجه به صورت چشمه خارج شده است. افلاطون (347ـ427 قبل از میلاد) فیلسوف بزرگ آتنی یک غار وسیع زیرزمینی را به عنوان منشأ آب تمام رودخانهها تصور مینمود که توسط راهروهای متعدد زیرزمینی از آب اقیانوس تغذیه میشود. ولی مکانیسم این گردش به طور کامل بیان نگردید. این تعبیر بر عقاید افلاطون که بر علوم قرون وسطی نیز اثر گذاشته است، به طوریکه «کرینین» اشاره کرده است، محتملاً برداشت صحیحی از اندیشههای جدیتر وی دربارة این مطلب نمیباشد. در واقع کتاب «کریتیاس» حاوی بیان کاملاً دقیقی از دورة هیدرولوژی است. «ارسطو» (322ـ384 قبل از میلاد) اگرچه شاگرد افلاطون بود، لیکن نظریات وی را دربارة منشأ آب زیرزمینی تا حد زیادی تصحیح نمود. اندیشة ارسطو این بود که آب زیرزمینی در یک دستگاه پیچیدة اسفنجی شکل از حفرههای زیرزمینی تشکیل شده و آب از این حفرهها به چشمهها تخلیه میشود. بخار آبی که در داخل زمین ایجاد میشود، قسمت اعظم آب چشمهها را تشکیل میدهد. ارسطو به هر حال دانست که منشأ قسمتی از آب این حفرهها بارانی است که به زمین نفوذ کرده و به همان صورت مایع به حفرهها داخل شده است.
رومیها در علوم عموماً از تعالیم یونانی پیروی میکردند، لکن «مارکوس وتیرویوس» که در حدود سال 15 قبل از میلاد میزیسته است، خود دارای چندین نوشتة بدیع درباره مهندسی و علوم میباشد. شهرت اصلی وی شاید در معماری و خصوصاً در اکوستیک ساختمانها باشد. وی همچنین یکی از اولین افرادی است که گردش آب را به درستی درک کردهاند.
تراوش آب حاصل از آب شدگی برف به زمین در مناطق کوهستانی و ظهور آن به صورت چشمه در مناطق پایینتر از اندیشههای وی میباشد. یکی از فلاسفة معروف «استویک» به نام
«لوسیوس انایوس سنکا» (4 سال قبل از میلاد تا 65 سال بعد از میلاد) برخلاف وی همان نظریه ارسطو را دنبال کرد و واقعیت نفوذ آب باران را انکار نمود. استنتاج «سنکا» برای بیش از 1500 سال به عنوان یک دلیل مثبت برای اینکه آب باران منشأ کافی برای آب چشمهها نمیباشد اقامه گردید.
«برنارد پالیسی» (1589ـ1509) که یکی از فلاسفة علوم طبیعی فرانسه است، شاید اولین شخصی باشد که دارای نظرات جدید کاملی دربارة دورة هیدرولوژی است. و این مطلب از مناظرة بین «نظریه» و «تجربه» در فصل «آب و چشمهها» از کتابش آشکار است. با وجود این بساری از عقاید یونانی و رومی تا اواخر قرن هفدهم رواج داشت. «یوهانس کپلر» (1630ـ1571) ستاره شناس آلمانی و «آتانازیوس کیرشر» (1680ـ1602) ریاضیدان آلمانی که دو تن از مهمترین علمای عصر خویشاند، در عقاید «سنکا» و «ارسطو» به تفصیل بحث نمودهاند. کپلر زمین را به حیوانی بزرگ تشبیه میکند که آب دریا را بلعیده و هضم میکند و ما حصل عملیات متابولیک آن آب شیرین چشمههاست. نظریات «کیرشر» که در کتابی به نام «دنیای زیرزمینی» آمده است، اولین بار در سال 1664 چاپ شد و در مدتی کوتاه یک کتاب مرجع «استانده» زمین شناسی برای دانشمندان قرن هفدهم گردید. کار وی از نظر بلند همتی و ارائه یک تصور عالی تفوق ناپذیر بود. تصور وی بر این بود که چشمهها از طریق کانالهای زیرزمینی از آب دریا تغذیه کرده و از غارهای بزرگی که در کوهها وجود دارند، تخلیه میگردند. گردابها و خصوصاً گرداب «مالستروم» در ساحل نروژ که تا حدی اسرار آمیز نیز میباشد به عنوان مکانهای خروجی غارهای واقع در کف دریاها تصور گردیدند.
مابین غروب اندیشههای علمی و آخر دورة رنسانس یعنی در حدود 1600 میلادی، پیشرفت بسیار کمی در زمینههای ژئوهیدرولوژی و هیدروژئولوژی حاصل شد. پنج حقیقت اساسی را تمام فلاسفه علمای پیشین به جز تنی چند، نادیده انگاشته بودند.
فهرست مطالب
فصل اول : مقدمه
1-1- منشاء آبهای زیر سطحی – نظرهای اولیه.................... 6
1-2- وجود آبهای زیرزمینی در نقاط مختلف کره زمین........... 8
1-3- هیدرولوژی و ژئوهیدرولوژی جدید............................ 10
1-4- لزوم شناختن و بهره برداری بهینه آبهای زیر زمینی...... 12
فصل دوم : شناخت آبهای زیرزمینی
2-1- کلیات.................................................................... 15
2-2- پیدایش آبهای زیرزمینی............................................ 18
2-3- اهمیت آبهای زیرزمینی............................................. 18
2-4- انواع سفره های آب زیرزمینی.................................... 19
2-5- پارامترهای فیزیکی در سازنده های آبدار....................... 22
2-6- معادلات تعادل در جریان آب بطرف چاه ......................... 27
2-7- اثر چاهها بر یکدیگر................................................. 33
فصل سوم : اکتشاف آبهای زیر زمینی
3-1- روشهای ژئولوژیک و هیدرولوژیک.............................. 37
3-2- روشهای ژئوفیزیک سطحی.......................................... 38
3-2-1- روش مقاومت الکتریکی................................................... 38
3-2-2- روش لرزه نگاری............................................................ 41
3-3- روشهای تحت الارضی................................................. 49
3-3-1- حفاری آزمایشی و لوگهای زمین شناسی................................. 50
3-3-2-روشهای ژئوفیزیک............................................................ 52
فصل چهارم : حرکت آبهای زیر زمینی
4-1-جریان یک بعدی................................................ 67
4-1-1- آبخانهای محبوس................................................... 67
4-1-2- آبخانهای غیر محبوس............................................. 68
4-1-3- آبخانهای تراوش کننده....................................... 69
4-2- جریان شعاعی در چاهها..................................... 70
4-2-1- آبخانهای محبوس................................................... 71
4-2-2- آبخانهای آزاد.......................................................... 73
4-2-3- آبخانهای تراوش کننده.............................................. 77
4-3-آبخانه با تغذیه عمودی و یکنواخت............................ 79
4-3-1- سیستم رودخانه- آبخانه............................................... 79
4-3-2-سیستم چاه و آبخانه............................................... 80
4-4-چاه در نزدیکی مرزهای آبخانه.................................. 94
4-4-1- چاه در نزدیکی رودخانه................................................ 94
4-4-2- چاه در نزدیکی مرز غیر قابل نفوذ.................................... 95
4-4-3- چاه در نزدیکی مرزهای دیگر.......................................... 102
4-5- جریان به چاههای ناقص.......................................... 103
4-6- تداخل چاهها.......................................................... 107
4-6-1- افت پیرامون چاههای متداخل........................................... 110
4-6-2- دبی چاههای متداخل(مزاحم)............................................ 113
4-6-3- تاثیر بهره برداری از حوزه چاه در یک منطقه.................... 114
فصل پنجم: بهره برداری از آبهای زیر زمینی
5-1- بهره برداری بهینه از آبهای زیر زمینی............................ 117
5-2- پمپ ها..................................................................... 123
5-2-1- ائولن ها (چرخابهای بادی).................................................... 123
5-2-2- پمپ های الکتریکی............................................................. 123
5-3- گزینش پمپ، آزمایش دبی.............................................. 126
5-4- چاه عمیق.................................................................... 129
5-4-1- روشهای حفاری چاه عمیق...................................................... 130
5-4-2- تشکیلات چاه عمیق................................................................ 131
5-5- قنات............................................................................ 137
5-5-1- جریان آب بطرف قنات.............................................................. 139
5-5-2- محل قنات.............................................................................. 140
5-5-3- حریم قنات.............................................................................. 142
5-5-4- لایروبی قنات........................................................................... 143
5-6- تغذیه لایه آبدار استخراج شده............................................. 143
5-6-1- شعاع عمل چاهها..................................................................... 144
5-6-2- بالا امدن و یا برگشت آب (جبران)................................................ 144
5-6-3- آزمایش با دبی ثابت.................................................................. 144
5-7- سدهای زیرزمینی............................................................. 145
فصل ششم : تغذیه مصنوعی سفره های آب زیر زمینی
6-1- تعریف........................................................................... 146
6-2- هدفهای تغذیه مصنوعی..................................................... 146
6-3- لزوم تغذیه مصنوئی به منظور منابع زیر زمینی آب در مناطق خشک و نیمه خشک............................................................................. 147
6-4- اشاره ای به اصول نظری تغذیه مصنوعی.............................. 148
6-4-1- مروری بر کارهای انجام شده...................................................... 149
6-4-2- گزینش مکان........................................................................... 153
6-4-3- منابع آبی................................................................................ 154
6-4-4- روشهای تغذیه مصنوعی............................................................ 154
6-5- استخرهای تغذیه.............................................................. 155
6-6- روش ساختن استخر های تغذیه........................................... 158
6-7- نگهداری استخرهای تغذیه................................................. 160
6-8- طراحی شبکه های گسترش سیلاب برای آبیاری وتغذیه مصنوعی. 161
6-8-1- گزینش بده............................................................................... 161
6-8-1-1- آبیاری غلات و علوفه دست کاشت............................................................... 162
6-8-1-2- آبیاری سیلابی مراتع ............................................................................... 162
6-8-1-3- آبیاری سیلابی جنگلهای دست کاشت........................................................... 162
6-8-1-4- تغذیه مصنوعی....................................................................................... 163
6-9- تغذیه سفره های زیرزمینی به وسیله پرکولاسیون(فرونشست)........ 164
منابع.................................................................................. 166
تعیین رابطه بین جوسازمانی با اخلاق رفتاری وروحیه آموزگاران مدارس ابتدائی
مقدمه
امروزه نظام آموزش و پرورش به عنوان یک پدیده اجتماعی جزء لاینفک زندگی اجتماعی به شمار میرود هرچند ساختار و عملکرد و ویژه گیهای آن در جوامع مختلف متفاوت است ولی وجوه مشترک بسیاری در میان نظامهای آموزشی یافت می شود وپیدایی وگسترش این نظامها حاکی از ضرورت واهمیت روزافزون آموزش وپرورش در جهان کنونی است.
ضرورت واهمیت مدیریت آموزشی در عصری که از سویی تقاضا برای آموزش وپرورش رشد بی سابقه ای پیدا کرده واز سویی ضرورت تغییر در تصمیم گیری وسیاست گذاری،بهبود کیفی وایجاد فرصتهای برابر آموزشی برای همگان نقش خطیر مدیریت نظام آموزشی را به وظیفه سنگین وپر مسئولیت مبدل ساخته تا با برنامه ریزی آگاهانه و سازماندهی هوشمندانه محیط سالم وجو سازمانی مطلوب وکارامد؛اثربخش ورضایت بخش را فراهم آورد.چون فراگرد آموزش وپرورش با انسان سرو کار دارد وچون انسان موجودی پیچیده است در نتیجه نیازبه تربیت مدیران شایسته واثربخش در سطوح مختلف آموزشی مورد تأکید است.
لازمه چنین مدیریتی محیط آموزشی آن است که شخص مدیر از هدفها وفراگردهای آموزشی وپرورشی مطلع باشد، سازمان آموزشی وروابط رسمی وغیر رسمی آن رابه درستی بشناسد و جو سازمانی مساعد برای انجام وظایف و فعالیتهای کارکنان بوجود آورد واز نیروهای انسانی ومادی موجود با این مقتضی استفاده کند،وحدت وهماهنگی لازم را میان اجزا وعناصر سازمان ایجاد کند وهمکاران و زیر دستان را به کار و فعالیت موثر بر انگیزد وموجبات رفتار اخلاقی و روحیه آنان را فراهم آورد تا محیطی موثر،کارامد،اثر بخش وپویا وفعال و...بوجود آورد(ادیبی،1381)
درک وآگاهی مدیران ازمفهوم جو درتحلیل وعملکرد مدیریت بسیارمهم تلقی می شود چرا که جو مدارس بر رفتار و روحیه معلمین و دانش آموزان تأثیر می گذارد،جو سازمانی علاوه بر تأثیرات زیادی که در رفتاراخلاقی و روحیه معلمان دارد شدیدأ بر شکل گیری خودانگاری دانش آموزان،نگرش آنان به تحصیل و کارها وبرقراری روابط متقابل مطلوب با دیگران نقش اساسی دارد(شیرازی،1373،ص156)
سازمان ها از جو یکسانی برخوردار نیستند، همانگونه که اعضا متفاوتند، جو نیز از سازمان به سازمان دیگر متفاوت است ،جو موجب تمایز سازمانها از یکدیگر میگردد و در نتیجه نتایج کارها وفعالیت های سازمان را تحت تاثیر قرار داده و می تواند موجب افزایش روحیه و انگیزش کارکنان گردد و در رفتار و اعمال اعضاء تاثیرگذار باشد.
جو سازمانی به منزله یک پل عمل میکند،در یک طرف پل جنبه های عینی و محسوس سازمان از قبیل ساختار، مقررات و شیوهای رهبری قرار دارندو در طرف دیگر روحیه و رفتار کارکنان واقع شده است...
جو سازمانی را می توان نتیجه رهبری مدیر دانست. مدیر مؤثر مهارت بسزایی در برانگیختن کارکنان با برآورده ساختن نیازهای روانی کارکنان دارد. تمامی این عوامل موجب بهره وری و اثربخشی کارکنان و در نهایت افزایش بهره وری و اثربخشی سازمان میشود به طور مثال، تحقیقات نشان می دهد جو سازمانی رابطه مستقیم با توانایی مدیر در برانگیختن کارکنان با برآورده ساختن نیازهای روانی آنها همچون توفیق طلبی، قدرت و.. دارد.
(محبت خواه،2011)
شایان ذکر است رفتارتنها تابعی از شیوه های رهبری یا ساختار سازمانی نیست، بلکه هرکس از دریچه هایی که به رنگ ارزشها،نیازها،و شخصیت خودش است به سازمان می نگرد و این همان اداراکاتی است که در طرز تفکر و رفتارش تاثیر می گذارد.
(دسلر،1378)
تحقیقات چهل ساله هی گروپ نشان می دهد جو سازمانی تأثیر بسزایی بر رفتار کارکنان و عملکرد سازمانی دارد. این بررسیها بیانگرآن است جو متعالی سازمان از یک طرف هزینههای جابه جایی کارکنان و مقاومت آنان در برابر تغییر را کاهش می دهد و از سوی دیگر موجب بهبود کیفیت کالا، نو آوری و ریسک پذیری می شود که نتیجه نهایی این تأثیرات افزایش سود آوری و وفاداری مشتریان است.
(محبت خواه،2011)
سازمان ها نظام های اجتماعی هستندکه حیات و پایداری آن ها وابسته به وجود پیوندهای قوی میان اجزا و عناصر تشکیل دهنده آنها است . کارآیی و بهره وری هر سازمانی تا حد بسیار زیادی درگرو عملکرد مناسب و صحیح کارکنان سازمان ها است. ازجمله عوامل مهم در ارتقاء عملکرد کارکنان در سازمانها اخلاق حرفه ای آنهاست . آموزش و پرورش مهم ترین سازمان علمی وآموزشی جوامع محسوب شده،که متولی امورتعلیم وتربیت انسان ها می باشند و به همین دلیل ماهیت و زیر بنای فعالیت های آموزشی را اخلاق ذکرمی کند. با توجه به اینکه اخلاق ، به انگیزه های زیربنایی رفتارها می پردازد و رفتارهای درست و غلط انسان رامورد بحث قرار می دهد، در عملکرد معلمان،جایگاه بنیادی دارد، رفتار آدمی به گونه ای نامشهود تاثیر شگرفی بر معادلات گوناگون سازمانی و ملی و در گستره ای وسیع تر جهانی گذاشته و بشر امروزی معیارهای اخلاقی متفاوتری نسبت به گذشته برگزیده و رفتارهای ویژه ای به حسب آن از خود بروز میدهد(مظاهری،1390)
در شرایط کنونی رعایت نشدن برخی معیارهای اخلاقی، نگرانیهای زیادی را در بخشهای مختلف جامعه به وجود آورده است. سقوط معیارهای رفتاری در بخش آموزش، پژوهشگران را واداشته تا در جستجوی مبناهای نظری در این رابطه بوده تا بتوانند مسیر مناسب اجرایی آن را فراهم سازند. لذا یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب بـرای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه ها است تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسایل در جامعه و حرفه خود به کار بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند. اولین گام در دستیابی به این اهداف درک صحیح از مفهوم اخلاق و شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان در سازمان می باشد تا در گام های بعدی بر روی این عوامل دقت لازم صورت پذیرد.
ودرنهایت موثر بودن افراد در به ثمررساندن اهداف سازمانی بستگی مستقیم به چگونگی روحیه آنها دارد. از این روست که توجه به بالا بردن سطح روحیه کارکنان سازمانی جای پرارج و پر اهمیتی را در اداره امور سازمانهای اجتماعی به خود اختصاص داده است. کلمه روحیه نظیر کلمات حالت مزاجی به تنهایی معنی مشخص و یا خوب و بد ندارد. همان طور که اطلاع بر حالت مزاجی انسان که نماینده احوال عمومی بدن است مهم است دانستن روحیه نیز حائز اهمیت است زیرا نماینده وضع کلی روابط انسانی در یک سازمان است. (شیرکوند،1390)
به طور خلاصه جو سازمانی همانند هوای موجود در یک اتاق است، ما نمی توانیم جو سازمانی را ببینیم یا لمس کنیم، اما آن ما را احاطه کرده است و هر چه که اتفاق می افتد را تحت تاثیر قرار می دهد و خود نیز از آنچه که در سازمان می گذرد، تاثیر می پذیرد وکارکرد مدیر،معلم،دانش آموز ومیزان پیشرفت ویادگیری دانش آموزان وهمچنین روحیه وسلامت اخلاقی وروانی معلمان را کاملا تحت تأثیر قرار میدهد.(بررسی مفهوم جو سازمانی،محبت خواه،حسین،2011)
از آنجایی که معلم در جریان آموزش یک رکن بنیادی محسوب می شود،نقش کلیدی معلم در جریان یاددهی موجب شده است که متخصصان و صاحب نظران امر آموزش بهبود کیفیت نظام آموزشی جوامع رابه میزان بسیار مدیون بهبود کیفیت عملکرد معلمان بدانند بنابراین آماده سازی معلمان کارآزموده وبا رفتار اخلاقی وبا روحیه از جمله مسائل مهمی است که باید برنامه ریزان نظام آموزش وپرورش طریقی را برگزینند که بتوانند جوی را در مدرسه فراهم آورند تا یادگیرندگان را قادر سازند که در یادگیری وعملکرد موثر کاراتر باشند0(ارجمند،1383،)
بنابراین در این تحقیق با توجه به اهمیتی که جو سازمانی مدرسه در ایجاد اخلاق و روحیه قوی در معلمان می تواند داشته باشد به برسی رابطه آنها و ارایه راههایی برای بهبود جو سازمانی مدارس وبالا بردن رفتار اخلاقی و روحیه معلمان پرداخته خواهد شد.
تعیین دوره بحرانی کنترل علف های هرز در گیاه عدس (Lens culinaris)
قسمتی از متن:
بیان مسأله اساسی تحقیق به طور کلی (شامل تشریح مسأله و معرفی آن، بیان جنبههای مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق) :
دوره بحرانی علف هرز دوره ای از چرخه رشد گیاه است که علفهای هرز باید برای جلوگیری از خسارت بر محصول، تحت کنترل قرار گیرد. مطلع بودن از دوره بحرانی کنترل علف هرز در تصمیم گیری و زمان بندی کنترل علف هرز و همچنین در زمینه استفاده از علف کش، هم از لحاظ بیولوژیکی و هم از لحاظ اقتصادی مفید می باشد. افزایش استفاده از محصولاتی که در مقابل علفکش ها مقاوم می باشند، مخصوصا سویای مقاوم در مقابل گلایفوزیت، باعث علاقه مند شدن افراد به مفهوم دوره بحرانی کنترل علف هرز شده است( ایوانز، 2003).
مدیریت تلفیقی علف هرز شامل ترکیبی از روشهای زراعی، مکانیکی، بیولوژیکی، ژنتیکی و شیمیایی برای کنترل صحیح، موثر و اقتصادی علف هرز می باشد. در ایالات متحده آمریکا اقدامات انجام شده در جهت استفاده محدود علفکش ها ، منجر به بروز علائق جدیدی در زمینه معین کردن مناسب ترین زمانبندی جهت کنترل دوره ای علفهای هرز شده است، مخصوصا در مقابل سیستمهایی که اقدام به استفاده از محصولات مقاوم در مقابل علفکش کرده اند. دوره بحرانی کنترل علف هرز را به عنوان مدت زمانیکه لازم و ضروری است تا محیط کشت برای پیشگیری از ضرر محصول گیاه زراعی عاری از علف هرز گردد بیان کرده است (اسوانتون و ویز، 1991).در سالهای اخیر، متخصصان دانشگاهی توسعه علف هرز(نزویک،2000) و مشاوران کشاورزی، دوره بحرانی کنترل علف هرز را به عنوان پنجره ای در چرخه رشد گیاه در طول دوره ای تعریف کرده اند که علف هرز بایستی برای پیشگیری از ضررهای غیرقابل قبول بر روی محصول، تحت کنترل گرفته شود.